Rijlessen!

Hoi iedereen!

Ik word binnenkort 18 en wil dan natuurlijk zsm beginnen met m’n rijlessen.
Mijn vriend heeft vorige week zijn rijbewijs gehaald en die brengt me nu zo’n beetje overal naartoe, helemaal trots sprekend over welke handelingen hij nu aan het verrichten is in de auto.
Zijn rijlessen en examen gingen hartstikke goed, maar dat kwam denk ik vooral omdat hij vooraf al veel wist over hoe autos werken.

Nu weet ik dus echt hélemaal níéts van auto’s en hoe ze werken (ook nooit echt interesse in gehad moet ik zeggen :stuck_out_tongue: ). En ik vraag me ook echt af hoe lang het in godsnaam gaat duren voor de instructeur wanneer hij mij leert door te krijgen hoe het schakelen en koppelen en alles nu werkt :stuck_out_tongue:
Ik zie vooral op tegen het schakelen, omdat dat met rechts moet en ik ben linkshandig. Maar m’n moeder zegt dat je daar vanzelf aan went; zij is rechtshandig maar heeft rijexamen gedaan in Nieuw-Zeeland waar het dus links zit.

Ook ben ik echt een zeef in het onthouden van (snel)wegen. Ik rij normaal altijd mee met iemand die de weg gewoon weet dus ik hoef nergens op te letten. Maar ik denk echt dat ik als ik in een auto zit te rijden denk van “waar moet ik nu nouweer heen?” en “waar zit ik nu in godsnaam?” en “moet ik hierin of daar straks eraf?”

Mijn vraag is nu dus eigenlijk, aan de meiden die hun rijbewijs al hebben of nog bezig zijn met lessen; maakt het uit dat je echt een leeg open boek bent als je begint met praktijklessen? Mij lijkt het dat het dan alleen nog maar langer duurt. Ik ben vaak zo bang om iets fout te doen, maar begrijpen de rijinstructeurs dat wel? Is het de bedoeling dat je in ieder geval al íéts weet over het werken van een auto?

Schakelen leert heel snel. ik ben ook links!
En als je niet weet waar je naartoe moet is het niet erg. Als je maar veilig blijft rijden!

Ik denk echt dat het dramatisch gaat worden bij mij :stuck_out_tongue: Volgens mij ben ik echt wel een jaartje bezig met lessen ofzo :stuck_out_tongue:

Het examen van m’n vriend vorige week duurde trouwens maar 20 minuten ofzo. Hij had ook al best veel lessen gehad maar in zijn tussentijdste toets werd besloten dat hij geen bijzondere verrichtingen hoefde te doen op z’n examen omdat hij dat al goed genoeg kon.
Het was dus gewoon een rondje rijden en z’n examinator zat na 5 minuten al onderuitgezakt te kletsen over niets :stuck_out_tongue:

Ben bang dat dat bij mij dus niet zo simpel zal gaan xD

Ik heb 2 weken geleden mijn rijbewijs gehaald in 5 maanden en meteen de eerste keer geslaagd =)
Maar ik wist ook echt helemaal niet hoe dat schakelen enzo werkte maar het is me gewoon uitgelegd en toen moest ik gewoon gaan rijden en af en toe zei me rijleraar wel dat ik moest schakelen of van dat ik een bocht in ze 2 moest nemen als ik hem met ze 3 wilde. Maar schakelen is echt heel simpel, ik dacht ook dat het me nooit zo gaan lukken.

Maar je rijleraar zegt gewoon waar je heen moet als je rijles hebt en misschien is het wel handig om een tomtom te kopen voor als je alleen in de auto zit?
Je kan echt wel fouten maken, daar zijn die lessen voor hoor. Ze worden echt niet boos als je een fout maakt.

Ik vond het eerst doodeng om in een auto te rijden, maar heb in de vakantie van mn opa in een automaat leren rijden en dat gaat hartstikke goed! het lijkt veel enger dan dat het is. maar ben nog niet echt begonnen met lessen enz, nog geen tijd voor gehad :stuck_out_tongue:

ik kan rechts en links schakelen dat is niet moeilijk ik schakel bv wellis bij me vriend in de auto(ben rechtshandig)maar vind dta niet moeilijker ofzo dat went waarscheinlijk ga je in je 2 de les schakelen leren.dat heb je ook wel na 2 a 3 lessen door denk.

en ik wist ook nooit waar ik ree maar je moet gewoon goed opletten wat voor weg je rijd 30 km 50 km binnen de bebouwde kom buiten de bebouwde kom welke zone autoweg snelweg dan weet je hoe hard je mag!
soms miste ik wellis een bordje maar meestal zie je wel
ik heb wel eerst me theorie gehaald daar leer je ook wat over de wegen en als ik bij me vriend in de auto zat ging ik naar al die borden enzo kijken en kijken wat ze betekenen dan leer je ook snel!

Iedereen kan het leren ik was ook vet zenuwachtig en dacht dat lukt mij nooit maar ja ik heb hem wel was na 1 x geslaagd:)
helaas heb ik geen auto om in de rijden:(

Meestal slaag je wel voor je tussentijdse toets dat is ook gewoon om kennis te maken met hoe het op het br gaat en zodat je minder zenuwachtig bent. je moet gewoon 2 bijzondereverichtingen doen en goed kijken dan slaag je of je moet het heel fout doen en een fietser over het hoofd zien ofzo dan niet natuurlijk.

dan moet je inderdaad op je examen een rondje rijden en zodra ze zien(zien ze meestal heel snel)dat je kan rijden dan is bij jou ook de druk er wel af als je maar geen fietsers aanrijd:P

uiteindlijk is het helemaal niet zo moeilijk ik d8 ook dat het ontzettend moeilijk was…maar eigenlijk viel het wel mee je leert alles stapje voor stapje dus wanneer je kan schakelen ga je bv leren kijken etc…niet als je nog maar half kan schakelen dat je dan al wat anders leert!

Nee maakt helemaal niks uit! Ik ben ook nog maar een paar weekjes bezig met lessen en ik wist niks van auto’s. Het gaat allemaal vanzelf, komt helemaal goed! Ik weet ook nooit zoveel van hoe hard ik waar mag en hoe ik dingen precies moet doen, maar als het goed is let je instructeur ook gewoon goed op en je kan altijd alles aan hem/haar vragen. Maak je geen zorgen, komt echt goed ;p en autorijden is ook ontzettend leuk! (tenminste, dat vind ik dan) Dan krijg je er vanzelf meer plezier in en gaat het steeds beter. Mijn instructrice is ook ontzettend aardig en kletst de oren van je hoofd, heel gezellig.

Dus je rijdt in een automaat maar je mag eigenlijk helemaal niet rijden? :stuck_out_tongue:

Trouwens bedankt voor jullie lieve reacties!
Voelt wel goed als er hier zo mensen zijn die ook aan hun rijlessen begonnen zonder ook maar íéts af te weten van auto’s, en bij wie het ook goed is gekomen :stuck_out_tongue:
Misschien wordt 't dan zo’n drama toch niet xD

je moet juist beginnen zonder dat je iets weet;)
als jij al gaat lessen met bv je vriend ofzo dan leer je dingen verkeert aan
dus je kan beter gewoon lekker beginnen zodra je kan en dan komt alles vanzelf
en het ligt eraan hoe snel je leert wanneer je kan afrijden:)
komt allemaal wel goed

Dat is inderdaad wel waar ja.
Maar iedereen hoopt natuurlijk op zo min mogelijk uren lessen, minder geld he :stuck_out_tongue:

Omg ik heb precies hetzelfde, ik weet er echt niets van af, en ben bang dat ik faal. Ik wil namelijk helemaal geen rijlessen, want ik hoef ook geen auto, rijden lijkt me echt vreselijk saai. Maar ik krijg ze in september voor mijn verjaardag, en heb er nu echt al helemaal geen zin in.

-Ik ben ook links (niet eens aan gedacht dat schakelen rechts zat, dat maakt echt niks uit hoor!)
-Ik wist ook geen ene klap van auto’s
-Had geen idee waar schakelen voor was en hoe het werkte
-Ik ben een vrij oepserig type

Maar goed, je krijgt nu juist LES om het te LEREN :stuck_out_tongue: Ik ben zeker geen fantastisch talent in de auto, maar ik vind mezelf ook niet echt wanhopig. Uiteindelijk ben je volgens mij altijd slecht in de dingen waar iedereen slecht in is: namelijk in de dode hoek kijken ; )
Maandag 2e keer rijexamen en ik zie mezelf niet slagen, maar de rij-instructeurs die ik heb gehad vinden me volgensmij niet hopeloos ; )

Ik heb ook m’n rijbewijs gehaald. Ook ik wist he-le-maal niks van auto’s en had nog nooit achter het stuur gezeten, ook niet even op een parkeerplaats ofzo. Het ging eigenlijk vanaf het begin best goed. Maak je geen zorgen over het schakelen enzo, het onder controle houden van de auto is - vind ik - het makkelijkst van alles. Het moeilijkste is namelijk echt het deelnemen aan het verkeer, kijken en inschatten, vooruit denken, reageren op anderen. Het is een kwestie van automatiseren, net zoals je met fietsen hebt geleerd. Op een gegeven moment denk je er helemaal niet meer over na dat je de koppeling in moet gaan trappen en moet schakelen, dat gaat echt allemaal vanzelf. Net als het kijken: je leert vanzelf een bepaald patroon aan, op een gegeven moment gaat het automatisch.

En je faalt zeker niet als je de eerst keer voor je praktijkexamen zakt, dat overkomt zoveel mensen. Je moet ook een beetje een vriendelijke examinator hebben. Als ze je willen laten zaken, doen ze het ook wel, dan zoeken ze wel iets om je op te laten zakken. (Ik ben zelf trouwens ook de tweede keer geslaagd. Na m’n eerste examen heb ik nog 3 uur les gehad en daarna het tweede examen. Volgens mij ben ik in die 3 uur echt niet beter gaan rijden hoor… en de tweede keer ben ik dik geslaagd, examinator zei dat het bijna niet beter had gekund).

Succes! En vergeet niet, als je het al kon, hoefde je niet eens de LES-auto in. :wink:

Bedankt voor jullie reacties! :slightly_smiling_face:

hij gaat niet zeggen van
rij nu maar eens naar *insert place*

hij zegt gewoon
rechts af hier
of
recht door
of links af
of die bocht om of blablabla x]
dus daar hoef je je iigv geen zorgen over te maken!

schakelen leer je echt in 1 uur, dat stelt niks voor…

en de rest komt allemaal wel met ervaring, niemand rijdt perfect als ie zijn rijbewijs heeft gehaald, dat komt met de jaren

en een tomtom doet wonderen tegenwoordig :wink: kga ook niet zonder mijn tommie de weg op haha

Je neemt rijlessen om het te leren. Dat je dus nog geen verstand heb van auto’s doet er niet toe. Hun zijn er om het je te leren. Daarnaast hoef je de weg niet zelf te kennen aan het begin. Als je af gaat rijden dan zal je wel een paar examenroutes uit je hoofd moeten weten, maar dat leer je vanzelf aangezien je die heel vaak zal rijden met je rijinstructeur.

Voor de rest is mijn advies om niet meteen te beginnen met 2 uur achter elkaar rij te lessen heel vaak in de week. Begin gewoon rustig. Aan het begin vindt je er ook nog niks (had ik) aan omdat je het niet kon. Daardoor kon ik af en toe best chagerijnig worden. Naarmate ik het onder controle kreeg ben ik 2 uurtjes achter elkaar gaan rijden. Dan kan je ook al aardig goed rijden en is het ook leuk! Waardoor je ook beter leert rijden en meer tijd heb om je op het andere verkeer te storten! Want uiteindelijk vinden ze het allerbelangrijkste bij je afrijexamen dat je veilig kan rijden.

Ikzelf heb in 4 maanden mijn rijbewijs gehaald met ong. 35 lessen. Heb alles ook in een keer gehaald en geen tussentijdse toets gedaan omdat ik vond dat ik zelfverzekerd genoeg reed. Als je dus niet helemaal zeker over je zelf bent dan zou ik een tussentijdse toets wel aanraden!

Ik wist ook totaaaaaal niks ! :stuck_out_tongue: , maar eerste lessen gingen goed en me zelfvertrouwen groeiede vooral toen die zei jah je hebt er aanleg voor schumacherrr, omdat ik leuk vond om hard te rijden en zoo begin je vanzelf alles bij beetje te leren. Jongens zeggen ook tegen mij je rijdt echt goed voor een meisje :stuck_out_tongue: heb me rijbewijs nu uhmm 2 maanden :slightly_smiling_face: echt chill… helaas is me auto wel gestolen in de vakantie, maar met rijlessen moetj e ook echt geduld hebben hoor, want k werd opgeven moment echt zat gewoon ook omdat me rij instructeur hele tijd liep te zeggen voor ik afreed jah ik denk niet dat je het haalt hoor k heb hard hoofd in dat je het haalt hoor en dan zei die niet concreet wat ik fout deed