Rijlessen

Heey meiden.
Ik word in mei 18 en zou nu wel eens willen beginnen met rijlessen. Ik stel het namelijk al sinds mei 2017 uit. Maar elke keer als ik denk aan lessen wordt ik doodsbang. Ik zie mijzelf echt niet rijden en vind het zo eng. Nu ben ik ookwel een bange schijter bij zowat alles. Al mijn vrienden zeggen dat ik gewoon moet beginnen en dat het evht heel erg meevalt. Ik heb al ruime tijd geleden contant gehad met een rijschool en die stelde voor om in januari een proefles te doen. Heb nog steeds geen mailtje terug gestuurd. Eigelijk geen idee waarom niet. Hebben jullie tips voor mij en zijn er meiden die hetzelfde hadden??

Xx

Is het een idee om een rijschool te zoeken die een simulator heeft? Dan kan je eerst een paar keer in de simulator oefenen en als je wat zekerder van jezelf bent in het echt gaan rijden.

Verder is het vooral een kwestie van doen. Stap uit je comfortzone en over een paar weken zal je echt niet meer weten waarom je nu zo bang bent :wink:

Ik was de eerste keer ook behoorlijk nerveus! Maar het is niet je rij instructeur je meteen de eerste keer in het diepe gooit hoor. Bij mijn proefles mocht ik eerst over de rustige buitenwegen naar een grote parkeerplaats rijden, waarbij ik alleen hoefde te sturen. M’n rij instructeur deed al het remmen, schakelen en volgensmij zelfs het gassen. Vervolgens mocht ik oefenen met sturen en bochten op die grote parkeerplaats die verder verlaten was. Dus het word rustig op gebouwd en je hoeft je nergens zorgen om te maken :slightly_smiling_face: Je rij instructeur zit altijd naast je om je te begeleiden en in te grijpen mocht dat nodig zijn.

Ja, ik heb inderdaad ook eerst op een parallelweg dingen doorgenomen. Ik heb toen rustig geoefend met koppelen en wegrijden. Je begint heel rustig aan! Ik was ook bang maar ben nu zo zeker achter het stuur. :slightly_smiling_face:

heey meiden,

even een update…
nou ik had uiteindelijk een berichtje naar de rijschool gestuurd en heb gisteren mijn eerste les gehad. Het viel allemaal reuze mee en was zelfs op mijn gemak achter het stuur. Wat wel anders was dan gedacht, was dat ik meteen alles zelf moest doen. Remmen, gassen, schakelen, koppeling, knipperlichten, sturen. Maar het ging super goed. Zo goed zelfs dat ik na 45 minuten de snelweg al op mocht.
Mijn vriendin vertelde mij dat zei bij les 5 was en ik al meer had gedaan dan zei. De rij instructeur vond het ook super gaan. Heb me dus echt druk gemaakt om niets en denk zelfs dat het rijden echt leuk ga vinden.

bedankt voor alle tips <3

Autorijden is net als fietsen: Doodeng als je het moet leren maar als je het eenmaal kan een eitje. En autorijden leer je veel veiliger/rustiger dan fietsen (ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik ben 1000 keer keihard op mijn waffel gegaan toen ik leerde fietsen en dat deed fokking pijn :cold_sweat: ). Autorijden is veel flexer: De rij-instructeur heeft ook en rem, gas en koppeling en kan vanuit zijn stoel voor je sturen, gassen en remmen als het moet - dus er kan vrijwel niks fout gaan!

Edit: Oh ik lees je update. Goed zo, de eerste les is het engst! Daarna is alleen de snelweg nog even spannend maar dat blijkt uiteindelijk veeeeel makkelijker rijden dan in een binnenstad.