Rijles met bril

Een poosje geleden ben ik begonnen met rijlessen, en ik heb er nu zo’n 15 lessen op zitten. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik geen ster ben in autorijden, maar opzich gingen de lessen niet ongelofelijk slecht.
Nu heb ik sinds een paar weken een bril (-1 aan beide ogen dus niet heel sterk) en besloot afgelopen woensdag bij de rijlessen deze op te zetten. Dit ging vervolgens echt heel slecht. Ik zag wel beter maar ik kon veel minder goed zien wat er allemaal naast mij gebeurde en het kijken ging ineens ook onwijs slecht.
Hebben mensen hier ervaring mee of tips voor? Want ik ben nu al zenuwachtig voor de volgende les… :cold_sweat:

Hee, een bril is altijd even wennen. Ik zou hem eigenlijk eerst gewoon opzetten in “het dagelijkse leven” en zodra je daaraan gewend bent het pas in de auto gaan proberen. Hoop dat dat helpt!

Dit ik kreeg ook pas tijdens mijn rijlessen door dat ik niet goed zag. Laat jezelf er eerst aan wennen voor je hem gaat dragen in de auto

Ik heb dat toentertijd ook gehad. Ik heb toen tijdens mijn examinator gezegd dat ik pas net een bril heb en dus nog niet gewend was. Kortom, eerst lekker thuis aan wennen!

Let wel op dat je tijdens je examen je bril op hebt voor het geval je niet goed in de verte kan zien. De examinator vraagt namelijk eerst of je het kenteken van een random auto kan oplezen vanaf een bepaalde afstand. Als je dit lukt zonder bril is het geen probleem, maar anders moet je proberen te wennen zodat je later ook tijdens je rijlessen met je bril alles duidelijk kan zien. :wink:

Zoals ik al zei is dat geen probleem als je de kentekens niet kunt lezen als je aangeeft nog maar net een bril te hebben met een kleine afwijking.