Rijexamen

Ik ben een beetje ten einde raad. Ik heb gisteren voor de 4e keer een rijexamen gedaan, en ik ben alweer gezakt. de 1e keer zakte ik omdat ik op een weg naar het CBR 5 km te langzaam reed, dat vond ik echt belachelijk maar goed. 2e keer zakte ik terecht omdat ik een auto van rechts niet voorrang verleende. 3e zakte ik ook terecht omdat ik steeds op de verkeerde rijbaan reed. En tenslotte de 4e keer zakte ik om geen reden. Wat echt heel raar was, want eerst zei hij dat ik op een weg niet goed had gepland, maar toch legde ik hem uit dat het kwam doordat hij te laat zei welke richting we op moesten, waar hij vervolgens het mee eens was, en zn woorden terug nam, maar ik was alsnog gezakt en verder wou hij niet met me in discussie gaan. Ik snap er echt helemaal niks meer van, en ik ben echt ten einde raad, en ik zou graag wat tips van jullie willen hebben over hoe ik het de volgende keer beter kan aanpakken, want ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen. Ik heb heel goed gereden gister (dat zei de examinator ook) maar toch zak ik steeds en het kost me allemaal zoveel geld, tijd en moeite. Ik hoop dat jullie nog wat tips voor me hebben.

Persoonlijk denk ik dat je er niet meer aan kunt doen. Als je examinator gewoon zegt dat je goed rijdt… Het zijn idd niet altijd de beste redenen waarom iemand zakt.

Heb je ook steeds dezelfde die 4 keer? Anders zou ik voor de volgende keer om een ander persoon vragen.

Ten eerste, wat vervelend voor je dat je nu weer gezakt bent! Ik weet als geen ander hoe een grote teleurstelling het is en hoe onnodig veel geld het kost!

Wat voor mij heeft gewerkt is vooral rustig blijven, concentreren en vooral zelfverzekerdheid uitstralen. Mijn eerste keer zakte ik omdat ik ‘te onzeker’ over kwam, ook een heel raar ‘excuus’ maar het nekte mij wel. De tweede keer was ik een stuk zelfverzekerder en ging ik gewoon lekker een praatje aan met de examinator.
Wel goed luisteren maar ook interesse tonen en een grapje kunnen maken. Daarbij niet te druk maken als je een foutje maakt, niet meteen de hele toets erdoor laten beïnvloeden.

Succes!

Bah dan is het nog een keer dubbel zo hard balen! Ik vind het hele systeem uberhaubt heel slecht. Begrijp niet waarom rij-instructeurs niet gewoon mogen aangeven of je er klaar voor bent of niet. Waarom moet het met zo’n momentopname? Mensen die net als ik zenuwachtig worden van het hele ‘toetsconcept’ kunnen dankzij (faal)angst vele keren zakken, terwijl de instructeur ziet dat je gewoon prima kan rijden (of juist niet!). Zij zien veel meer van jou dan zo’n examinator die je maar voor een half uurtje ziet.

Meis ik begrijp je helemaal. Ik ben gisteren voor de tweede keer gezakt en baal nu ook ontzettend.
Probeer toch door te zetten en niet op te geven, want als je nu stopt is het weggegooid geld.
Krijg je nu een speciaal staatsexamen? Dat is bij de 5e keer toch?