Relatieproblemen

Hallo meiden,

Ik heb echt even jullie hulp nodig, aangezien ik niet bij heel veel mensen op dit moment terecht kan.

Voordat ik begin, wil ik even zeggen dat ik 16 jaar ben. Bijna 17. Dit is misschien handig om te weten.

Ik heb nu bijna anderhalf jaar een relatie met mijn vriend. Ik ben er een week geleden achter gekomen dat zijn gevoelens voor mij afnemen, door te weinig spanning in onze relatie. Hij vertelde mij dit niet zelf, maar ik heb t aan hem gevraagd aangezien hij een beetje apart deed. Niet op een verkeerde manier, maar ik merkte dat er iets was.

Nu is het vervelende van allemaal dat wij beide in ons examenjaar zitten en dus 11 mei beginnen met de examens. Geweldige timing! Ik denk wel dat hij het me pas zou vertellen na de examens, dus ik had beter mijn mond kunnen houden. Maar de waarheid is er wel uit gelukkig.

De eerste paar dagen heb ik alleen maar gehuild. Ik ben de dag nadat ik erachter kwam naar hem toe gegaan, want we hadden afgesproken. In principe niet hiervoor, maar om samen te leren.

Het was uiteindelijk dus een enorme huilpartij.

Hij vertelde dat hij het vreselijk vond om mij in zo’n staat te zien en dat hij het niet fijn vond dat hij zoveel macht heeft. Hij heeft uiteindelijk met zijn ouders erover gepraat. Zijn ouders zeiden dat het misschien verstandig is om een pauze in te lassen. Ten eerste zodat wij beide tot onszelf kunnen komen en ten tweede omdat wij examens hebben en dus goed moeten concentreren op school. Beperkt contact, niet afspreken en focussen op examens.

Het begon woensdag. Zo’n sukkeltje als ik ga hem juist veel appen. Waarom? Dat doe ik uit angst. Angst dat hij mij gaat verlaten. Nu wil ik hierbij toevoegen dat ik niet bang ben om alleen te zijn. Ik hou zielsveel van hem, daarom maakt het mij bang. Conclusie: hij raakt geïrriteerd. En dat begrijp ik helemaal. Ik wil zijn keuze respecteren en hem de ruimte geven, maar dat kan ik niet. De dag erna was het minder, maar het contact was nogsteeds too much.

Nou heb ik gister aan hem gevraagd of hij liever wil dat ik helemaal niet met hem praat. Toen antwoordde hij: “Nee, maar hou t beperkt”. Prima, dacht ik. Nou waren we vanochtend voor heel even aan t appen en opeens zei hij dat niet praten leidt tot misschien mij missen wat weer leidt tot dat het goed komt.

En wat doe ik dan? Ik concludeer dat hij dus niet met mij wilt praten. Ik heb hem dat ook verteld en hij beweerde dat dat de effectiefste manier is. Ik heb hem succes gewenst met leren en heb besloten het contact dus even stop te zetten. Hij krijgt zijn wens.

Nu heb ik dit ookal op een ander forum op een andere site gevraagd. Ik kreeg alleen maar negatieve reacties terug; dat ik te jong ben, dat mijn vriend geen ballen heeft en dat ik hem moet dumpen, dat ik net zijn slaaf ben. Allemaal van die oude tantes. Dit is geen aanval tegenover alle volwassen vrouwen. Misschien hebben zij gelijk, misschien ook niet. Maar goed, ik heb duidelijk uitgelegd dat ik zielsveel van hem houd en dat ik niet wil dat hij het straks gaat uitmaken. Dat werd dus over het hoofd gelezen en er werden negatieve opmerkingen geplaatst. Op een persoon na.

Zij vertelde uit ‘eigen ervaring’ dat een break nooit goed afloopt. Maar dit begrijp ik niet helemaal. Elke relatie is anders. Nou heb ik een aantal vrienden om mij heen die ook een break hebben gehad, maar daarbij was t juist goed afgelopen.

Aangezien ik denk dat hier wat meer mensen van mijn leeftijd zijn, dacht ik dat dit wel een goede zet zou zijn. Misschien begrijpen jullie mij beter.

Nu beginnen mijn examens dus 11 mei en eindig ik de 19de. Mijn vriend eindigt de 23ste. Die avond blijf ik in principe bij hem slapen, als hij het dan op dat moment niet uitmaakt.

Vanaf vandaag tot aan de 23ste hebben wij dus geen contact (behalve de snapchat score, die is toch wel belangrijk haha), in de hoop dat hij mij dus gaat missen en dus verder met mij wilt gaan.

Nu mogen jullie ook een oordeel trekken. Het is jullie mening en dat respecteer ik. Ik zelf vind niet dat ik zijn slaaf ben. Dat ben ik nooit geweest en dat ga ik ook nooit zijn. Waarom ik met deze pauze instemde, was omdat ik wist als ik dat niet zou doen ik hem meteen al kwijt zou raken. Dus ik dacht, waarom niet?

Ik wil ook nog even zeggen dat mijn vriend enorm zijn best heeft gedaan om mijn aandacht te winnen: wel 3 jaar. Now I want to return the favor. Ik ben er oprecht hartstikke verdrietig en boos om. Het is werkelijke de ergste timing ever.

Er gaan zoveel verschillende gedachtes door mij heen. Het is irritant. Ik heb er ookal met mijn beste vriendin over gepraat en zij heeft mij ook raad gegeven: focus op je examens en zet hem even uit je gedachtes. Laat hem maar zien wat hij mist! Gelukkig heeft zij dit nog nooit meegemaakt, maar daardoor is het voor haar ook lastig om advies te geven - wat ik volledig begrijp.

Ik weet dat ik hem niet kan dwingen en dat ben ik ook niet van plan om te doen. Maar je best doen om ervoor te zorgen dat hij je niet verlaat, zou denk ik grotendeels doen. Dus tot aan 23 mei hebben wij geen contact.

Nou, na dit hele lange verhaal is mijn vraag: iemand tips? Heeft iemand hier ervaring mee gehad? Zo ja, zou je mij dan kunnen vertellen of het jullie relatie heeft geholpen of niet? Denken jullie dat dit goed of slecht gaat aflopen? Wat kan ik doen om het te stimuleren?

Dankjewel dat ik het hier achter kon laten.

Ik houd jullie op de hoogte!

Allereerst, wat een nare situatie! Daarnaast vind ik het rot voor je dat je zulke gekke reacties op dat andere forum schrijft. Ik vind het heel raar dat ze roepen dat je vriend de ballen niet heeft of dat jij je gedraagt als zijn slaaf, ik vind dat jullie eigenlijk best goed communiceren. En dat je jong bent doet er niet toe.

Wat betreft je situatie, ik sluit me aan bij je vriendin. Je vriend zegt dat hij minder gevoelens heeft, dat betekent niet dat ze helemaal weg zijn. Dat is positief. Blijkbaar heeft hij eventjes de tijd nodig om alles te overdenken. Ik snap dat je daardoor in een onzekere positie terecht komt. Echter, als je hem die tijd niet geeft gaat hij, zoals je al eerder omschreef, zich irriteren aan je gedrag. Laat hem daarom ook echt met rust tot na de examens, en focus je daar even op.
Daarnaast klink je in zekere zin wel afhankelijk van hem (hoewel het ook logisch is dat je verdrietig bent na zoiets gehoord te hebben). Gebruik deze tijd dan ook om in te zien dat je ook in staat bent je zelf te redden en hem niet per sé nodig hebt. Niet dat je je er voor moet afsluiten, maar soms is het goed in te zien dat als het eventueel uit gaat, je niet meteen een in zwart gat beland en merkt dat je ook veel zelf kan.

Hoe een time-out uitpakt is bij iedereen anders. Het kan zijn dat hij je heel erg gaat missen, maar misschien komt hij er ook wel achter dat hij het helemaal niet mist of toch beslist dat hij niet verder wil. Daar kunnen wij dus ook niks over zeggen.
Mocht hij na de examens nog steeds twijfelen kan je misschien voorstellen juist alles om te draaien; juist weer gaan daten. Dus leuke dingen samen doen, gewoon om het plezier terug te halen. Maar dat moet je afwachten.

Mijn tips zijn dus: sluit je er een beetje van af, focus je op je examens, geef hem de tijd om na te denken en besef je hoe onafhankelijk jij ook kan zijn. Meer dan afwachten kun je niet doen. Vraag anders een vriendin dat als je de behoefte voelt hem te appen, om haar eventjes te appen. En zoek afleiding naast school, dus blijf bezig en maak plezier. Een vriend hebben is leuk, maar ook zonder kan je een hoop leuke dingen doen. Blijf dat ook vooral doen! :slightly_smiling_face:

Sterkte in elk geval, ik hoop voor jullie dat het goed komt. :slightly_smiling_face:

Hartstikke bedankt voor je lieve reactie en voor de tips! Dus als ik het goed begrijp is het handig om hem nu maar even met rust te laten en even tot mezelf te komen. Als het na de examens nogsteeds een misschien is, is het dus verstandig om het hele avontuur opnieuw te beginnen. Hopelijk helpt het!

Heel toevallig heb ik vandaag een berichtje gekregen dat hij mij een klein beetje mist. Het is niet veel, maar het is een begin!

Nogmaals, super bedankt!

Heeft iemand nog andere tips die ik kan proberen? Ik heb al een groeps app met 3 vriendinnen die ik kan appen als ik de neiging heb om met hem te praten.

Het is pittig hoor, haha!

Als hij vraagt om rust zou ik hem die inderdaad proberen te geven. Hoe moeilijk het ook is haha, ik kan me dat heel goed voorstellen! Maar als je hem nu blijft appen terwijl jullie een afspraak hadden, dan ontstaan er mogelijk irritaties die juist tegen je gaan werken.

Verstandig weet ik niet, maar het kan zijn dat hij je wel mist, maar dat hij inderdaad de spanning mist of het saai vindt worden. Als hij dus nog twijfelt kan je voorstellen gewoon een soort van ‘op nieuw te beginnen’ en wat meer te ondernemen. Ik weet natuurlijk niet wat jullie doen maar de meeste relaties, als ze wat langer duren, zijn vaak gebaseerd op thuis bij iemand een film kijken, of een beetje bankhangen en kletsen. Daar is absoluut niks mis mee hoor, als je dat beide leuk vindt, maar in het begin van een relatie onderneem je veel meer, dus misschien kan je dat weer proberen. Dus manieren zoeken waardoor jullie relatie leuk en vernieuwend blijft en er geen sleur in komt. Dus misschien samen een hobby zoeken, of vaker iets buiten huis doen, of samen gaan sporten bijvoorbeeld. Er zijn heel veel opties, maar dan moet je vriend dat natuurlijk ook zien zitten.

Wel fijn om te weten dat hij je stiekem toch wel een beetje mist. Dat is een goed teken in elk geval, toch? :slightly_smiling_face:
Fijn dat je zo’n vriendinnenapp hebt in elk geval, dan kunnen zij je een beetje steunen. Zet hem op he! Ook met je examens!

Klopt, het geeft mij ook een klein beetje een gerust hart! Ik beloof dat ik hem de ruimte geef. Desnoods plaats ik hier wel iets als ik hem wil appen!

Het probleem bij hem is inderdaad de spanning. ‘Opnieuw beginnen’ is een handige tip, dankjewel!

Donderdag beginnen dus de examens en hij heeft mij beloofd donderdag een knuffel te geven en succes te wensen. Niet dat het bijzonder is, haha.

En dankjewel! Ik ga mijn best doen!

Dat kan ook altijd natuurlijk, je mag hier ook altijd posten!
Het is wel heel lief dat hij je nog succes komt wensen, ook al klinkt het niet zo bijzonder, zo’n knuffel. Maar opzich is dat het wel een beetje natuurlijk, aangezien jullie een pauze hebben. Het klinkt in elk geval hoopvol en alsof hij ook z’n best doet het te laten slagen. Dat is in elk geval heel fijn! :slightly_smiling_face:

Dat is inderdaad heel fijn! Dankjewel! (:

Het is gewoon erg frustrerend dat ik er niks aan kan doen en dat het afwachten is. Je wilt er zo graag iets aan doen, maar alles wat je probeert kan het erger maken.

Ik zag vandaag op Instragram een post waar ik wel een screenshot van heb gemaakt en naar hem heb gestuurd. Ik vond dat dat nodig was. Daardoor kreeg ik dus te horen dat hij mij een klein beetje mist. Whoehoe!

Als eerste: ik krijg niet het idee dat jij zijn slaaf bent, en al die andere reacties van die ‘‘oude tantes’’ vind ik ook een beetje overdreven.

Zoals je zegt is elke relatie anders, alleen kan ik vanuit mijn perspectief zeggen dat en pauze/break-up nooit meer goed komt. Maar hier heb je weinig aan.

Ik denk dat je hem nu echt even de rust moet gunnen. Hij moet nadenken over wat hij wil, hij moet ervaren wat het is zonder jou. En jij wordt zo ook in die situatie gedwongen. Daaruit kan een mooie conclusie ontstaan, en dat is dat jullie beiden niet zonder elkaar kunnen. Of een minder mooie conclusie wat leidt tot einde relatie… Maar natuurlijk denk je daarover na, ik zou het alleen zo min mogelijk doen. Dan maak je jezelf gek. Ga je misschien contact met hem opnemen, wat hij niet wil. Geef hem deze ruimte, en gebruik deze ruimte ook zelf. Het is wel echt een rot situatie en ik begrijp je angst heel goed. Je mag me altijd noten. :sob::muscle:

Wat zijn hier toch lieve mensen! Dankjewel!

Ik begrijp inderdaad dat jullie mij niet kunnen vertellen of het goed komt of niet. Dat wordt puur afwachten.

Ik ga hem de ruimte geven om na te denken: hij mag ervaren hoe het is als ik er niet ben. Voorheen miste hij mij altijd vrij snel al. Misschien zit dat nogsteeds in hem, wie weet.

Eigenlijk hebben wij afgesproken vanaf nu 2 weken geen contact meer, maar tijdens de examens (ervoor en erna) kan ik hem natuurlijk niet ontwijken. Ik ga hem gegarandeerd zien. Dus volledig geen contact wordt het niet. Denken jullie dat dat een probleem kan zijn of niet?

Wij hebben trouwens dezelfde initialen, dus hij zit 2 achter mij haha.

^ Ik denk dat je hem best kan begroeten en kan vragen hoe zijn examens gegaan zijn, als je hem toevallig ziet.

Een beetje kort maar krachig houden? Denken jullie dat een knuffel of een kus werkt?

^ Geen idee, denk dat dat op het moment zelf aftasten is.

Dan houd ik me daaraan, dankjewel!

Heeft iemand nog andere tips die ook nuttig zijn?

Ik spreek hier uit eigen ervaring dat een pauze heel erg goed kan zijn. De enige grote tip die ik voor jou heb is word niet zwak. Dit klinkt heel erg makkelijk, maar pas als je doorzet en echt zorgt dat hij contact zoekt heeft dit echt effect. Ook al doet het echt veel pijn om hem niet te spreken, hij zal echt wel contact met jou opzoeken als hij jou mist.
Het geeft jou ook rust. Geloof me. Tuurlijk zal je je afvragen wat hij doet en hoe het gaat, maar je kan het ook zo zien: des te meer je te bespreken hebt.

Verder gewoon veel afleiding. Dat is de grootste tip. Als je heel de dag thuis zit en niks doet dan ga je hem missen, als je zo vaak mogelijk leuke dingen doet met vrienden en familie is het makkelijker om er mee om te gaan.

Ik zet liever niet teveel details over die relatie hier neer maar als je wilt mag je me een berichtje erover sturen. :slightly_smiling_face: (of gewoon als je iemand nodig hebt om tegen te praten en een luisterend oor nodig hebt of iets, ik weet echt hoe rot zo’n situatie is :sob::muscle: )

Ten eerste, super bedankt! Ik vind het leuk voor je dat het voor jou goed heeft uitgepakt!

Ik heb heel de tijd vragen in mijn hoofd, bijvoorbeeld ‘mist hij me?’ of ‘denkt hij aan mij?’ Echt super irritant op het moment, haha. En weetje wat nog vervelender is? Ik krijg deze week mijn maandelijks probleem. Top. Nu wordt het dus 100 keer zwaarder voor mij. Het leven zit niet altijd mee!

Maar dankjewel voor de tip. Het is inderdaad heel zwaar om niet met hem te praten, vooral omdat ik het gewend ben. Ik praat al 2 jaar elke dag met hem en opeens is dat weg. Ik zal heel hard mijn best doen om geen zwakte te tonen.

Ik kan dit.

Als het even niet goed gaat, zou ik jou graag een berichtje willen sturen. Dankjewel!

In mijn vorige relatie heeft een pauze niet gewerkt, maar dat kwam omdat hij zijn keuze eigenlijk al had gemaakt en alleen een pauze deed omdat ik dat graag wilde. In jouw geval denk ik dat het nog wel eens goed kan uitpakken omdat hij ook die pauze wilde en wel aangeeft je te missen.
Probeer hem, hoe moeilijk ook, met rust te laten. Anders raakt hij alleen maar geirriteerd en dat wil je niet. Op dit moment moet je dus een beetje doen wat hij wil. Dat betekent niet dat je dat tijdens jullie relatie altijd hebt gedaan, of dat je dat moet blijven doen als jullie beslissen samen door te gaan. Maar voor nu moet je zijn wens respecteren om er juist samen beter uit te komen.

Veel sterkte, focus op je examens, hij komt daarna wel weer!

Hey! Ik heb precies in dezelfde situatie gezeten als jou. Het kon net zo goed mijn verhaal zijn haha. :cold_sweat:
Wij hebben ook een break gehad en ik vond het erg moeilijk. Het beste wat je kan doen is inderdaad afwachten. Na de break wou mijn vriendje nog langer bedenktijd en was hij erg in de war. Het was echt een kut periode haha.
Ook mij mag je een berichtje sturen als je wilt. Succes met je examens trouwens!