Relatie .

Hoihoi,

ik weet niet of hier al een topic over is.

maar stel je bent 15/16 jaar en je hebt een vriendje van 18/19 jaar, is dat illegaal ofso ?

Sommige zeggen van wel, sommige zeggen van niet ?
ik zou 't graag zeker willen weten.

-x

weet niet, hoe dat precies zit. Maar ik vind het gewoon normaal hoor!

Als je vriendje 18 is en jij minderjarig (dus 18-) is het officieel wel illegaal volgensmij.

Maar het lijkt mij niet dat je er echt door zou worden opgepakt ofzo. :’)

een relatie volgens mij niet,
bij sex zou de jongen als pedo beschouwt worden, maar dat komt door minderjarig en meerderjarig verschil dacht ik…
maar het is echt niet zo dat ze je gaan aanhouden of politie op je dak krijgt ofzo;p

heeeel officieel wel.
maar daar doet niemand moeilijk over… Toen ik 15 was, was mijn vriendje ook 19.

ohh omg =S

maar bedankt hihi.

ik dacht dat als een van de twee ouder was dan 18 dat de ander dan 16+ moest zijn en dan mocht het. maar dus niet onder de 16 geloof ik

Een relatie mag, mits je ouders het hiermee eens zijn. Zo niet, hebben zij al het recht de relatie te beïndigen.

Het is officieel pas pedofilie als hij minimaal 5 jaar ouder is dan jou.

http://media.tumblr.com/tumblr_m4o4anS6Kg1qas7wr.gif

HAHAHAHAHAHAA.
Made my day :grinning_face_with_smiling_eyes:

Volgens mij moet de jongen boven de 18 zijn en het meisje eronder én moet er 5 jaar verschil tussen zitten.
En als je ouders ermee eens zijn is er geen probleem.
Ik vraag me eigenlijk af waarom jij je dit sowieso afvraagt…

Die regel bestaat alleen als een meerderjarig een minderjarig iemand iets aandoet. Dan krijgt de meerderjarige meer straf, zeg maar. Ze gaan geen verliefde tienertjes oppakken.

Dit klopt niet.

Vanaf je 16e zijn alle vrijwillige sexuele handelingen die jij pleegt met een meerderjarig iemand legaal. Ben je nu nog 15 en is je vriend 19? Maak je niet druk, niemand zal hier lastig over doen. Volgens mij moet er dan ook een verschil van tenminste 5 jaar zijn, zoals al ergens werd gezegd.

Ah, gelukkig doet er iemand rechten hier. Je kan dan ook altijd het beste naar de wet zelf kijken. Art. 245 SR geeft dit aan:

Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Er staat niets over “5 jaar verschil” en het hebben van seks op een leeftijd jonger dan 18 met iemand van 18+ is gewoon illegaal.

Maar dit is wel een schemergebied, ondanks de vele jurisprudentie(eerdere uitspraken). Men weet wel dat de rechter een vuist-regel van 5 jaar hanteert(hier komt de 5 jaar vandaan die jullie zeggen). Net als dat drugs eigenlijk gewoon illegaal zijn in Nederland, gaat de rechter het niet eens behandelen als je onder de 5 jaar bent.

Je kan als je seks hebt met iemand die ouder is dan 18, en je moeder klaagt bij de politie dan zullen ze waarschijnlijk wel even polshoogte komen nemen en kijken of “de relatie kan”. Het OM zal ook niet staan te springen om de vervolging van een 16 jarig meisje omdat ze seks heeft met een 21/22 jarige.

Dus even kort in jou geval: Ja, het illegaal, maar heel het Nederlands rechtssysteem heeft iets van: “Ik ga hier geen moeite voor doen”, vooral als dat het enige strafbare is.

Hier is de wet, en daaronder de vele jurisprudentie als je er nog verder vragen over hebt.
http://www.wetboek-online…van%20Strafrecht/245.html

Ik heb wel eens gelezen dat de ouders van het meisje het niet met de relatie eens waren en toen hadden ze aangifte gedaan tegen die jongen.

In theorie is het illegaal, maar als je het beide vrijwillig doet, dan is er geen probleem. :slightly_smiling_face:
Waarom wil je dit eigenlijk weten?

vanaf je 16e mag je seks hebben.