Relatie van 3 jaar

Haii girls,

Ik zit ergens mee. Ik zit nu in een relatie van bijna 3 jaar en dit is mijn eerste officiële vriend aangezien ik nog maar 19 ben. Dit is de eerste jongen waar mee ik sx hebt gehad en dus ook de enige. Nu heb ik een vriendin die ook even lang een vriend als mij had, maar is het sinds een aantal maanden uit. Ik zie dat zij nu happy single is en lekker gaat en staat waar ze wilt. Ze is lekker vrij en heeft inmiddels al met twee andere jongens sx gehad maar niet sletterig gedrag zeg maar. Maar nu komt het, ik zit er een beetje mee dat ik nog maar met een het bed hebt gedeeld en dat is opzich niet zo’n ramp, maar ik merk toch dat ik ook een beetje de behoefte hebt om eens ‘wat anders’ te proberen. Ik zie dat zij dat nu doet en het klinkt mij ook wel eens leuk om te doen. Nu zou ik zeker nier vreemdgaan, maar de spanning is er na 3 jaar wel wat af. Ik zou graag is wat anders willen proberen aangezien ik nog jong ben en nu het de tijd er voor is, maar aan de andere kant vind ik het ook weer zonde denk ik. Heeft iemand tips of ideeën want ben ern beetje hopeloos.

Ik snap je dilemma, want op zo’n jonge leeftijd al een relatie van 3 jaar is best bijzonder en ik neem aan dat je wel gelukkig bent met je vriend, anders zouden jullie het niet zo lang hebben volgehouden. Behalve dat de spanning er af is. Maar op deze leeftijd heb je ook wel de behoefte om ervaringen op te doen en een beetje vrijheid te hebben en niet al aan iemand ‘vast’ te zitten. Ook is het zo dat je in je twintigerjaren een hoop kan veranderen, dus het kan zijn dat jullie in de komende jaren op elkaar uitgekeken bent.

Het heeft allebei z’n voor- en nadelen. Als je zo jong al je soulmate hebt gevonden, heeft het ook wel iets moois dat jullie alleen elkaar hebben gehad. Als de spanning het enige probleem is, misschien moeten jullie dan samen eens iets nieuws proberen. Praat er met je vriend over, misschien heeft hij hetzelfde en kunnen jullie er samen iets voor verzinnen. Je hoeft niet meteen te zeggen dat je graag met andere jongens het bed in zou willen duiken, maar zeg gewoon dat je het soms een beetje een eng idee vind dat je alleen elkaar hebt gehad en dat jullie jong zijn en je soms bang bent dat je later iets zal missen, en vraag aan hem of hij dat soms ook niet heeft. En als je het er eenmaal met hem over hebt gehad, misschien heb je de behoefte ook helemaal niet meer.

De volgende vragen zou je jezelf ook kunnen stellen. Is het echt iets waar je behoefte aan hebt of is het meer een idee dat het moet? Wat voor gevoel krijg je erbij als je je vriend zou voorstellen met een ander meisje? Krijg je daar een naar gevoel bij of krijg je het er niet zo warm of koud van? Heb je echt diepe gevoelens voor je vriend of is jullie relatie sowieso niet zo serieus/sterk?

Je moet natuurlijk niet alleen bij hem blijven omdat het zonde zou zijn om het uit te maken. Als je gevoelens voor hem al niet zo sterk zijn, en je blijft die behoefte van volledige vrijheid houden, dan is het beter om er mee te stoppen. Maar als je wel nog steeds veel van hem houdt, zou ik je gevoelens met hem bespreken. Misschien is het wederzijds en kunnen jullie er iets op verzinnen ofwel is de breuk niet zo zwaar omdat hij er hetzelfde over denkt. Succes!

Heel erg bedankt voor je tips en lange antwoorden met veel info. Ik ga het even laten bezinken en eventueel met een vriendin over hebben. Thanks!