Relatie uitmaken om schoonfamilie?

Ik (19) heb al heel lang met mijn vriend (20) (ruim 2 jaar) en ben over het algemeen heel gelukkig met hem; ik kan het alleen niet zo goed vinden met zijn ouders.

Ik kan niet te veel details kwijt omdat ik niet herkend wil worden, maar het komt er op neer dat zijn ouders altijd plannen op het laatste moment ineens wijzigen (oh je vader wil toch thuis blijven met kerst, had je een feestje gepland? ja sorry hoor, het is ons huis). Dit wist ik al heel lang, want dit is al sinds dag 1 zo, maar ik ben het inmiddels ZO zat.

Wat het erger maakt is dat zijn ouders sinds juni ‘gescheiden’ zijn (vader is ergens anders gaan wonen, mijn vriend woont nu dus alleen met zijn moeder in hun oude huis). Zijn moeder is altijd heel erg afhankelijk van zijn vader geweest (zowel financieel als emotioneel) zat de eerste weken huilend op de bank maar nu vraagt die vader sinds een augustus ofzo heel vaak of ze bij hem langs komt, en dan moeten wij ineens alles uit onze handen laten vallen zodat zij naar die vader kan om uit eten te gaan of naar de film enzo. Hier wordt verder niets met mijn vriend over overlegd en als hij er naar vraagt wordt het weggewuifd en wil zijn moeder het er niet over hebben. Als mijn vriend tegen zijn vader zegt dat hij het niet kan maken om haar telkens op te laten draven wordt gezegd dat hij zich niet met hun huwelijk moet bemoeien. Ondertussen doe ik maar telkens alsof ik gek ben als die vader ineens weer op de bank zit hier en doet alsof ze nog gelukkig getrouwd zijn.

Wat moet ik nu doen? Ik houd heel veel van mijn vriend maar dit hele gedoe komt me soms zo de neus uit dat ik weleens op het punt sta het uit te maken, want ik wordt er altijd in betrokken (of ik dat nou wil of niet, zoals bijvoorbeeld dat ons feestje nu ineens niet meer doorgaat door dit gedoe en met de feestdagen bijvoorbeeld). Daarbij komt dat mijn vriend het inmiddels er maar bij laat zitten (‘ze veranderen toch niet’) terwijl ik elke keer heel boos ben als er weer eens iets niet doorgaat.

volgens mij moet dit bij liefde en boys

ik zou eerst even met de ouders van je vriend praten. Maar ik ben ook niet helemaal bekend op dit gebied.

Het lijkt mij heel lastig, maar dat gedoe heeft verder niks met je vriend te maken dus ik zou daarom echt niet je relatie uitmaken. Daarnaast hebben jullie ook de leeftijd om binnenkort te kunnen gaan samenwonen als jullie willen en dan ben je ook alweer van een hoop gezeik af. Ja het is nu kut, en je zult je eraan doodergeren, maar houdt in gedachten dat het minder jullie zaak wordt wanneer jullie op jezelf wonen en dat je van je vriend houdt en het daarom gaat in een relatie.

We kunnen helaas allebei nog niet op ons zelf, ik studeer net en heb er geen geld voor en hij werkt nu maar gaat straks weer studeren (plus hij wil nog lang niet samenwonen).

Dan wordt het wel lastig. Kunnen jullie anders niet vaker bij jou zitten of een keer een feestje bij jou thuis houden? Ik snap dat de situatie tussen zijn ouders niet fijn is, maar het is iets tussen hun en waar ze doorheen zullen moeten komen. Zijn vader zal zelf moeten inzien dat hij het niet kan maken om zijn moeder aan een lijntje te houden en zijn moeder zal zelf moeten inzien dat ze hem waarschijnlijk niet terug gaat krijgen. Daar zou ik mij niet mee bemoeien in ieder geval, maar het zorgt er wel voor dat jullie benadeeld worden. Heeft je vriend al met zijn moeder gepraat dat hij het vervelend vindt dat er geen dingen met hem overlegd worden en er door dat gedoe afspraken niet door kunnen gaan?

Ik zou het niet uitmaken om zijn schoonfamilie. Je hebt een relatie met hem en wat erbij komt heb je helaas niet voor het uitkiezen (en hij ook niet). Al snap ik wel héél goed dat je hier gek van wordt hoor, ik heb ongeveer hetzelfde met mijn schoonfamilie.

Ik begrijp je frustratie helemaal! Ik kan me ook altijd ergeren aan mijn schoonfamilie maar dan om andere redenen.
Ik probeer daarom zo min mogelijk over de vloer te komen bij mijn vriend, misschien ook een idee voor jou? Je kan natuurlijk ook proberen om er een keer een goed gesprek over te hebben met je vriend. Dan moet je wel oppassen dat je niet teveel negatieve dingen zegt over zijn familie! Je kan misschien in zo’n gesprek ook doen alsof je de relatie van zijn ouders niet begrijpt en vragen of hij het je uit kan leggen?