Relatie met een blower

Hoi lieve meiden!

Ik zit met een probleem en vraag me af of er nog meer meiden zijn die dit probleem hebben en misschien een goed advies voor me hebben…

Sinds een paar maanden heb ik een relatie met mijn vriend, we hebben het geweldig leuk samen en zijn gek op elkaar. Maar hoe vaker je elkaar ziet leer je elkaar beter kennen, je verteld elkaar eigenlijk alles. Sinds een paar weken weet ik dat hij elk weekend aan de harddrugs heeft gezeten en dat hij pas is gestopt sinds hij mij leerde kennen. Volgens hem heb ik zijn leven positief veranderd… Zelfs zijn ouders hebben hem zien veranderen in die korte periode en daar zijn ze heel blij om, ze zijn niet meer bang dat hij zichzelf voor een boom gooit. Wel blowt hij nog… en ook best veel, het is inmiddels een dagelijks ding waarmee hij opstaat en weer mee naar bed gaat. Ik kan het heel lastig aan hem zien of merken wanneer hij heeft geblowt. Sinds een week of 2 loopt het in de relatie ook minder goed dan in het begin, we hebben vaker ruzie omdat hij best veel chagrijnig is. Hij kan in minder dan 5 seconde van heel blij naar heel chagrijnig veranderen om helemaal niks. En ook zegt hij dat hij aan mij moet wennen, hij vindt het moeilijk om met iemand samen te zijn omdat hij doordeweeks overver werkt en daarom eigenlijk altijd alleen is. Ik vind het vooral heel moeilijk om met zijn moodswings om te gaan, hij kan ook niet praten over zijn gevoel en laat niemand toe…

Lieve meiden wat moet ik nou? Moet ik afstand van hem nemen en hem gewoon zijn gang laten gaan? Of moet ik hem ermee confronteren? Ik ben bang dat hij al helemaal uit zijn vel schiet als ik erover begin…

Hij is gestopt met die andere drugs voor jou, misschien kun je vragen of hij ook wil stoppen/minderen met blowen?

We hebben het er wel eens over gehad, ik ben sowieso al een tijdje gestopt omdat ik een juridische studie volg en er regelmatig wordt gecontroleerd. En hij zei toen dat hij ook zou stoppen… Maar als hij nu al niet te genieten is, durf ik er niet over te beginnen… Ook slaapt hij de hele dag en is s’avonds pas actief.

Heeft hij geen werk/school? Hoe oud is hij/ben jij?

Hij is 27 en werkt overver, hij is alleen in het weekend thuis. Hij heeft nu 4 weken bouwvak, maar heeft een paar weken geleden in de ziektewet gezeten. Ik ben zelf 22.

Ik zou toch met hem praten. Dan wordt hij maar boos. In een relatie moet je zoiets kunnen bespreken.

Ik heb exact dezelfde situatie. Als ik merk dat mijn vriend erg veel blowt de laatste tijd confronteer ik hem er gewoon mee en vraag ik hem om er mee te minderen. Stoppen hoeft natuurlijk niet maar hij hoeft echt niet elke dag te blowen.

Marit, hoe ga je om met die moodswings?

Mijn vriend heeft dat niet altijd maar op sommige dagen heel vaak en dan heeft hij het zelf ook niet door. Ik probeer hem er dan rustig op te wijzen, maar meestal draait het uit op ruzie :’)

Dat is het juist… Ze hebben het ook niet door. Afgelopen zaterdag was hij ook chagrijnig, hij zei zelf dat het door de hitte kwam. Maar ik had wel in de gaten dat hij zich ook aan mij irriteerde… Zondag stond hij ook chagrijnig op, ik weet me dan ook geen houding te geven tegenover hem. En vind het dan vooral erg vervelend om steeds te horen dat hij nog aan me moet wennen…

i feel you,

mijn vriend blowt ook meerdere keren per dag en dit is niet de enige drug waar hij aan zit. het lastige van dit soort jongens is dat ze er gewoon niet mee kunnen en willen stoppen. door de drugs die ze gebruiken (bijvoorbeeld xtc) gaan er delen in zn hersenen kapot waardoor er ook een groot stuk vrolijkheid verdwijnt en hij dus niet vaak meer vrolijk is of zelfs depressief kan worden. misschien is dit ook het geval bij jou vriend en dan is het een kwestie van tijd… val me niet aan als het niet zo is ik vertel alleen uit eigen ervaring haha

Nee natuurlijk val ik je er niet mee aan! Ik merk wel steeds meer dat hij niet meer zo happy als eerst was, dit maakt het voor mij heel moeilijk… Ik trek me altijd gauw iets aan van anderen hun gevoelens… Heb je het er wel eens met je vriend over?

ik heb het er gisteren nog met hem over gehad maar hij heeft de instelling van fuck it. enige wat ik er nog over kan zeggen tegen hem is dat die goed op zich zelf moet passen en niet te veel gekke dingen gaat doen. het smoken kan nog niet zo heel veel kwaad, alleen de harddrugs tast je hersenen zo erg aan ! dat is niet normaal. en mensen kunnen er inderdaad ook heel ongelukkig van worden waardoor ze alleen maar meer gaan gebruiken.

Als ik jou was zou ik hier echt niet mee kunnen leven. Mijn broertje is door blowen in een psychose beland en zit nu in een psychiatrisch ziekenhuis. Hij blowde niet eens elke dag. Blowen is gevaarlijker dan mensen denken. Sowieso ook gevaarlijker dan 20 jaar geleden.
Ik zou hem laten kiezen tussen jou of blowen.

Hij wordt trouwens wel weer beter hoor maar het is echt geen pretje. Hij is daar nu een paar maanden en krijgt antipsychotica en nog is hij er niet vanaf. Mensen onderschatten wat blowen aan kan richten.

Huh, hoe kan dat dan?

Ik herken je verhaal… Mijn vriend blowde eerst ook elke dag. Soms wel 20 joints per dag. Hij heeft hierdoor ook in een psychose gezeten en heeft nu nog steeds paniek aanvallen, zelfs nu hij al meer dan 2 jaar gestopt is. Praat erover met je vriend en vertel hem wat jou dwars zit. Hopelijk ziet ie dan in dat hij er niet leuker van wordt en dat het niet goed voor hem is. Veel succes.

Wat beertjeschips zegt. Het kan ook depressies opwekken en je iq gaat er van achteruit.

Ik ben het ermee eens dat je met hem moet praten, maar je kan hem niet dwingen te stoppen. Stoppen is iets wat je voor jezelf doet, en niet voor een ander. Hij kan wel voor jou kiezen, maar de kans is groot dat hij toch wel blijft blowen.

Als je met hem praat over hoe erg de situatie is, en hoe slecht het is voor zijn gezondheid, kan die dat zelf gaan inzien, en wil hij misschien wel stoppen, maar dit is dan voor hemzelf.