Relatie en stage/studie in het buitenland

Ghello,

Ik heb een vraag een Girlsceners die in het buitenland hebben gestudeerd/stage gelopen of dat gaan doen én die daarbij een relatie hebben.

Ik kan volgend jaar van januari tot mei (4 maanden dus) stage lopen in Curacao.
Dit is mijn laatste kans op dat te doen in mijn studietijd, want daarna ga ik voor het echte werk en is die kans er bijna niet meer.

Tegen die tijd heb ik, als alles blijft zoals het blijft, een relatie van 3 jaar.
Best vast dus en mijn vriendje vindt ook dat ik deze kans moet grijpen.

Na ervaring rondvraag bij oud studenten geven zij aan dat de kans perfect is, maar zij veel relaties hebben zien stranden.
Okee, stop de tijd. Hierdoor word ik verdrietig en wil ik mijn keuze niet meer maken.

Nu roep ik hard dat mijn relatie heus niet zal stranden omdat ik vier maanden weg ben. Als ik thuis blijf, heb ik de garantie ook nooit dat mijn relatie top blijft.
Toch is de gedachte dat door mijn reis/stage mijn relatie stuk kan gaan, dodelijk.

De hamvraag: zijn er meiden hier met ervaring van zichzelf of van anderen?
Korte relaties, lange relaties?
Wellicht kan ik een beetje gerust gesteld worden en kan ik helder een beslissing maken en mijn reis in gang gaan zetten.

1 like

Iemand?

Als ik jou was zal ik die kans grijpen om wel naar het buitenland te gaan, zoals je zelf aan aan geeft heb je de garantie dat je relatie top blijft als je thuis blijft ook niet.
Misschien dat je het er met je ouders/vriend nog een keer kan over hebben?

Een vriend van mij had 4 jaar met een meisje toen zei een halfjaar weg ging en 4.5 toen ze dus terug kwam en het meteen diezelfde nacht uitmaakte, omdat ze niks meer voelde en daar ‘de ware’ had gevonden en ook mee vreemdgegaan was.
Alles behalve positief dus, maar ligt denk ik heel erg aan jullie relatie, maar het valt me wel op dat ook zei dachten dat hun relatie er wel bestand tegen was, maar dit in de praktijk wel tegen viel.
Hoe dan ook en wat voor reacties hier ook op komen, ik kan er maar een ding op zeggen: gewoon gaan!

Ik studeer niet in het buitenland, maar ik woon sinds 1 1/2 jaar op kamers, terwijl mijn vriend nog thuis woont. Wij hebben inmiddels 4 jaar, en het is nog altijd goed gegaan.
Maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met naar het buitenland gaan, aangezien ik hem altijd in het weekend zie.
Dus upje voor jou!

We zijn beide geen vreemdgangers, ik zie dat ook niet snel gebeuren daar.
En hij komt langs als ik daar zit, dus 4 maanden missen en elkaar niet zien is er niet bij.

Ik heb geen ervaring maar ik neem aan dat 4 maanden wel te overbruggen zijn? Zeker als je relatie al drie jaar duurt. Als het nu voor een jaar was, tja dan zou ik het ook somber in zien… maar 4 maanden is helemaal niet zo lang.

Misschien kan hij na je stage naar Curaçao komen en dat jullie er dan nog een weekje vakantie achteraan plakken? Dan heeft hij ook iets om naar uit te kijken.

@Hannelore Ja, hij wilt dan zeker 1 of 2 keer langs komen.
En ik ben daar natuurlijk bezig met lesgeven en leuke dingen doen. Op sommige momenten zal ik hem dan ook zeker missen.

De meeste relaties liepen stuk omdat degene op reis vreemd ging en een heel andere wereld ontdekte.
Ik heb het vertrouwen dat ik geen vreemdganger ben en mijn vriendje al helemaal niet!

Vaak gaat het inderdaad stuk, omdat degene die thuis blijft als het ware stilstaat. Het gewone leven van school en werk gaat bij hen door. Terwijl degene die weg is zoveel leuke, nieuwe en mooie dingen meemaakt en soms kan je daardoor een ander persoon worden. Het maakt nogniet eens zo zeer uit of je nou zo makelijk vreemdgaat of niet, want ik denk niet dat je je zoiets van tevoren al kunt inbeelden hoe het zou zijn als je elkaar zo lang niet ziet. Maar al die nieuwe en leuke dingen moet je echt niet links laten liggen en gewoon gaan! Laat je vriendje een keer of paar keren langs komen, neem iets van een ipod of ipad mee waar je makelijk en snel op kunt skypen en betrek hem ook bij jou avontuur!

Heb hetzelfde meegemaakt, mijn ex is vorig jaar een half jaar naar Australië geweest voor stage. We hadden het ongeveer 1,5 jaar. Eigenlijk hadden we het van te voren uitgemaakt omdat we dachten dat het toch niet zou lukken, maar toen hij in Australië zat, merkten we wel hoe erg we elkaar misten dus hebben we daarna elkaar opgezocht in Thailand (voordat hij naar NL zou komen). toen was het weer aan :slightly_smiling_face:

Echt, in Australië zelf toen hij weg was, was het juist hartstikke makkelijk, je hebt zoveel manieren om contact te houden en je went er wel aan… Je kijkt alleen maar meer uit naar het moment dat je elkaar weer mag zien. Maar wat ik er bij ons daarna juist fout is gegaan, is dat alles té makkelijk was in Australië (geen verplichtingen etc) en dat we daardoor ook een klein beetje uit elkaar gegroeid waren. Daarom hebben we het na 4 maanden o.a. uitgemaakt (ook met andere redenen hoor). Maar dit verschilt echt per persoon… Wij waren ook beide nog jong en kwamen erachter dat we nog niet toe waren aan een vaste relatie.

Maar bij veel mensen lukt het wel gewoon, laat je niet afhangen van verhalen waarbij het niet lukt. Kijk goed naar watvoor persoon je zelf bent (en hoe je vriend is) en naar jullie relatie. Ook een tip is om niet al te hoge verwachtingen te hebben als je elkaar weer terugziet, want dan kan dit tegenvallen… En wat je vaak ziet is dat je na een stage in het buitenland als een ander persoon terug komt, en dus anders in het leven staat dan je vriend. Maar ook dit hoeft niet altijd zo te zijn. Als je gewoon goed met elkaar contact blijft houden, skypen, bellen etc. (en pas op dat het niet te oppervlakkig wordt) moet het echt wel lukken! Je relatie wordt er dan alleen maar sterker van.

Wow lang verhaal haha

Ja, jullie inzichten staan ook als een huis.
Het ligt er inderdaad aan hoe je er zelf in staat natuurlijk.
In mijn eigen omgeving is er nog geen enkele relatie gestrand als één van de twee voor langere tijd in het buitenland zat.
Het kan dus ook heel positief eindigen inderdaad.
Vriendinnetje van me zit er nu ook voor 4 maanden en die heeft het met haar vriendje de dingen besproken en ze skypen veel.
Het werkt wel zegt ze en ziet het ook niet gauw stranden.

Ik snap in ieder geval niet waarom je ineens zou vreemdgaan als je vriend of vriendin 4 maanden in het buitenland zit of jij dat bent. Misschien kom het ook omdat mijn vriend en ik vrij ver uit elkaar wonen hoor… Als hij zou vreemd gaan zou ik er waarschijnlijk nooit achterkomen. Maar je vertrouwd elkaar toch gewoon?

Ik ben zelf 5 maanden in het buitenland geweest, toen we 2.5 jaar hadden. Inmiddels ben ik terug en we zijn nog bij elkaar. Ikzelf was niet bang voor een break-up en keek er heel nuchter tegenaan: als we wel hierdoor uit elkaar zouden gaan, was het niet meant to be dacht ik. Maar het heeft heel anders uitgepakt dan ik had gehoopt & gedacht… We hebben voordat ik wegging afgesproken dat wat er ook zou gebeuren, we er geen punt achter zouden zetten voordat ik terug in Nederland was. Maar na een maand ofzo werd ik er al mee geconfronteerd dat m’n relatie met hem misschien niet zo perfect was als ik dacht.
In ieder geval, ik zet het liever niet tot in detail op het forum :slightly_smiling_face:
Maar als je wilt kan ik je wel noten!

Mijn vriend ging 4 maanden reizen toen wij ruim een jaar bij elkaar waren. We hebben veel contact gehouden via skype. Het was wel even lastig op sommige momenten wanneer we elkaar echt heel erg misten. Maaar, toen we weer bij elkaar waren na de 4 maanden ging het eigenlijk beter dan ooit te voren!

Ik heb het zelf ook meegemaakt, ben 2 maand naar ierland geweest, had geen enkele twijfel om heen te gaan omdat ik echt voor mezelf koos en toen ik daar was kreeg ik te horen dat mijn vriend waarmee ik 1 jaar en 10 maand had, ook vreemdging en met allerlei meiden in de discotheek flirtte, maar als jij je vriend vertrouwd en hij jou en jullie een goeie relatie hebben denk ik dat je echt niet er tegenop hoeft te zien en juist blij moet zijn dat je deze kans hebt, en als je het leuk hebt gaat de tijd veel sneller en je bent gauw weer thuis

Ik ben bang voor hetzelfde :’) Zowel ik als mijn vriend hebben ambities om een periode in het buitenland te studeren/stage te lopen en ik maak me er serieus nu al zorgen om.

Maar gezien je echt graag naar het buitenland wilt én je vriend je steunt zou ik de kans pakken! Als jullie contact houden en hij zelfs langskomt moeten 4 maanden wel te overbruggen zijn.

@Sparrow Ik heb dus ook nu al zorgen daarvoor en ik heb nog niks in gang gezet haha.
Ik ga pas volgend jaar januari dan weg, dus heb nog een jaar bijna.
We hebben een fijne basis en wat jij ook zegt, dan is 4 maanden prima te doen.

Same problem here, mijn vriend gaat over 1,5 jaar naar het buitenland voor school en dan eigenlijk gewoon een jaar, dan ben ik thuis, als hij terug komt wil ik eigenlijk wel weg, maar dan zien we elkaar 1,5 jaar niet… Maar dat zien we dan wel weer…

@Roos Als je rond die tijd echt vast een relatie hebt, dan denk je er anders over.
Dan heb je wellicht het geld om elkaar op te zoeken.

Mijn maatje heeft een relatie van 6 jaar, die heeft deze gedachtes niet en is er ook niet bang voor. Puur omdat ze al zo lang samen zijn.

Ik heb zelf ook 4 maanden stage in het buitenland gelopen, terwijl mijn vriend in Nederland zat (ook 3 jaar een relatie). Ging prima. We hebben elke dag geskyped.

Maar ik heb inderdaad gezien dat veel relaties gestrand zijn (Mijn hele jaar moest verplicht een paar maanden naar het buitenland). Ik denk echter dat als je een goede basis hebt, je je geen zorgen hoeft te maken.