Relatie advies nodig!!

hey!

Ik ga nu inmiddels 13 maanden met mijn vriend. Hij is mijn eerste serieuze relatie dus natuurlijk moet ik nog veel leren. Hij is geweldig, maar de laatste tijd lijken er dingen te veranderen.

Hij is minder romantisch en flirterig. Note: Ik verwacht helemaal niks en ik heb niet veel eisen. Dit is gewoon iets wat mij is opgevallen.

Hij heeft minder behoefte aan seks. Natuurlijk verschilt dit qua persoon, maar ik merk gewoon dat hij vaker geen ‘zin’’ heeft. Ik heb hier met hem over gepraat en hij zegt dat het totaal niet aan mij ligt.

Hij is 20 en heeft meerdere relaties gehad. Hij heeft natuurlijk meer ervaring en ik begin net. Voor mij is het allemaal nog nieuw en spannend, hij is inmiddels wel dingen gewend en dit snap ik.

Ik houd ontzettend veel van hem en we hebben altijd nog heel veel lol, Maar soms voelt het vriendschappelijk en wat doet het zeer om dit te zeggen. Ik ben gewoon zo onwijs bang dat zijn gevoelens minder worden, ookal zegt hij vaak dat dit nergens voor nodig is.

Hij support me en is echt zo enorm lief voor me! Hij respecteert me en gaat helemaal voor mij. Maar toch zijn het de kleine dingen die veranderen. Komt dit omdat wij nu een jaar met elkaar gaan? En is dit een normale fase in een relatie?

Ik zal het echt niet weten!

X

Ik herken dit gevoel heel erg, ik zit namelijk nu ook op dat punt in mijn relatie. Ik denk dat het er gewoon een beetje bijhoort. De hormonale verliefdheid gaat op een moment over in een wat meer steady ‘houden van’, wat volgens mij ontzettend normaal is. Je leert elkaar natuurlijk ontzettend goed kennen en raakt helemaal gewend aan elkaars aanwezigheid. Ik denk dan dus ook dat je daardoor soms wat sneller vriendschappelijk bezig bent dan je verwacht in een relatie! Niks geks in mijn ogen. Een valkuil is natuurlijk wel sleur, zeker als je al een langere tijd bij elkaar bent.

Ik heb het gevoel dat je beschrijft gewoon voorgelegd aan mijn vriend en gezegd dat ik het jammer vind dat het spannende begingevoel vermindert en dat ik daar wat aan wil doen. Zo hebben we nu een maandelijkse date-night ingevoerd, waarbij we lekker uit eten gaan/echt iets leuks doen buiten de deur. Het is iets kleins, maar voor ons werkt dit heel goed. Het haalt toch weer het spannende naar boven!

En qua het libido van je vriend; volgens mij hangt dat ook heel erg van je mentale staat af. Iemand die slecht in zijn vel zit of veel stress heeft, heeft vaker minder snel zin in seks. Geen idee of er zoiets aan de hand is? Natuurlijk zijn er ook gewoon verschillen in libido en kan het zijn dat jullie daarin verschillen!

Hopelijk helpt dit een beetje, maar ik zou je echt niet teveel zorgen maken! Praat er gewoon goed over en denk er niet teveel over na, want dan maak je het sneller erger dan het is :slightly_smiling_face:

Ik herken het ook wel! Ik heb nu bijna 3 jaar een relatie met mijn vriend en het is sowieso een stuk anders dan aan het begin. Voor mij is dit ook echt mijn eerste ‘serieuze’ relatie, terwijl hij voor mij ook al 4 jaar lang een relatie heeft gehad met iemand anders. Ik zou het zelf niet zozeer een negatieve verandering noemen, maar inderdaad zoals Xoxo het beschrijft eerder een steady ‘houden van’ relatie. Ik denk dat je na een tijdje gewoon zo gewend bent aan elkaar dat kleine romantische gebaren er wat sneller bij in schieten. Dit betekent echt niet dat hij minder van jou houdt denk ik.

Ook over het libido; aan het begin van een relatie lijkt het wel alsof je maar niet genoeg van elkaar kan krijgen en na een tijdje vermindert dat. Het is niet zo dat je de seks dan automatisch niet meer zo interessant vind, maar soms heb je gewoon echt even geen zin. Of dan ben je moe of dan ervaar je veel stress met werk ofzo. Ik zou me hier niet al te veel zorgen over maken als ik jou was.

Ik denk dat het handig is om elke week (of om de week) een vaste dag te kiezen waarop je samen iets leuks doet, een etentje ofzo. Ik ben altijd extra verliefd op die simpele uitjes omdat het toch even weer wat anders is dan alleen maar bij elkaar binnen op de bank zitten.

Maak je niet zoveel zorgen!

Maak je geen zorgen, ook ik heb dit meegemaakt. Ik denk dat het erbij hoort en vaak merk ik ook in mijn omgeving (vriendinnen) dat op dit punt de relatie beïndigd wordt. Ik denk alleen dat dit juist het punt is waar je moet doorzetten, het is logisch dat je niet je hele leven verliefd kan blijven maar dat dit gevoel over gaat in houden van.