Rekenvraagje

Bert heeft 10 kaarten. Op elke kaart staat een ander getal. Het zijn de getallen 1 t/m 10.
Hij moet op zo veel mogelijk verschillende manieren een combinatie van 4 kaarten maken, waarvan de getallen samen telkens 21 zijn. Eenzelfde combinatie in een andere volgorde telt niet als een nieuwe combinatie (dus bijvoorbeeld 1578 en 1857 gelden als dezelfde combinatie).
Er zijn … verschillende combinaties mogelijk.
(Vul een getal in. Geen letters.)

Weet iemand hoe je dit makkelijk kan uitrekenen?
xxx

iemand?

God, dat ik dit topic nog open ook terwijl ik dyscalculie heb… Haha geen flauw idee meisje, up.

Bert heeft 10 kaarten. Op elke kaart staat een ander getal. Het zijn de getallen 1 t/m 10.
Dus, 10 kaarten. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 en 10?
Hij moet op zo veel mogelijk verschillende manieren een combinatie van 4 kaarten maken, waarvan de getallen samen telkens 21 zijn.
Dus 1+10+8+2=21 dat is er 1
Eenzelfde combinatie in een andere volgorde telt niet als een nieuwe combinatie (dus bijvoorbeeld 1578 en 1857 gelden als dezelfde combinatie).
Wel of niet? Onderstreepte klopt niet met wat er boven staat.
Er zijn … verschillende combinaties mogelijk.
(Vul een getal in. Geen letters.)

Dus ik denk, gewoon opschrijven en uitrekenen. Maar misschien is er ook wel een handig rekentrucje voor.

Ik zou het opschrijven ;p

1 2 3 4
10 8 1 2 21
9 8 1 3 21

Nou, dit was dus een tabel. Maar ik ga het niet voor je maken.

dankjewel! ja ik vroeg me dus af of er een trucje voor was, maar die is er dus niet =(

Die is er denk ik wel, denk aan combinaties en permutaties, formule van Laplace enz… (kansrekenen)
Maar dat is echt vele malen ingewikkelder, dus gewoon uitschrijven!

Kun je dat niet met nCr doen?
10 nCr 4 wordt het dan, denk ik. Kansberekenen is niet mijn sterkste punt.

Je moet eerst met de hoge getallen beginnen.
10,9,1,1 (of mag je ook niet dubbel? dan 9,8,3,1)
en dan steeds het eerste getal een lager en het tweede dan meestal 1 hoger.

het is echt een kwestie van uitschrijven iig. succes