Hallo meiden,
Als je dit jaar in 4 Havo of 5 VWO zit, weet je dat je dit jaar en volgend jaar een rekentoets af moet leggen. Maar telt het mee in de slaag- of zakregeling? Ik lees alleen dat het voor VWO wel geldt, maar voor Havo niet. Mijn school zegt van wel en ik ben op onderzoek uitgegaan.
Ik heb een website van de overheid gevonden waarin de wetten beschreven staan en er stond onder andere dit:
Artikel 63. Tijdelijke uitslagregeling rekentoets havo vanaf schooljaar 2015–2016
In afwijking van artikel 50, eerste lid, onderdeel b, dient de kandidaat die het eindexamen havo heeft afgelegd:
a. voor één van de vakken Nederlandse taal en literatuur, Engelse taal en literatuur en voor zover van toepassing wiskunde A of wiskunde B ten minste het eindcijfer 5 te hebben behaald en voor het andere vak dan wel vakken, genoemd in dit onderdeel ten minste het eindcijfer 6 of meer te hebben behaald; en
b. de rekentoets te hebben afgelegd.
(Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0004593/2015-11-25)
Nogmaals: voor het VWO telt hij wel gewoon mee. Heeft iemand iets gehoord van de rekentoets en weten jullie of het meetelt of niet? Hoe is het op jullie school verteld?
Help deze leerling die absoluut geen verstand heeft van rekenen en van wie het havodiploma op het spel staat door deze rekentoets.