rekentoets/stoppen met school

Hi meiden,

ik denk er over om te stoppen met school. ik zit in 6vwo en sta er (op de rekentoets na) mwa goed voor.
nu is het zo dat je geen examen mag doen als je de rekentoets niet haalt. de tweede herkansing (toets 3 dus) komt er bijna aan, maar de kans dat ik die haal (ook al heb ik bijles etc) is echt klein. Ik wil het sws gaan proberen om wel te halen, maar als ik het niet haal, kan ik dus geen examen doen.
Als ik volgend jaar examen zou doen (ja dit is heel weird), telt de rekentoets niet mee (door de nieuwe wet van den haag) en zou ik gewoon examen doen, zonder rekentoets en waarschijnlijk slagen.
Als ik deze komende rekentoets zak, heeft op school blijven dus ‘geen zin’ (ik doe t toch voor t papiertje), ik mag geen examen doen.
Zou ik als ik zak voor deze rekentoets stoppen met school?

‘dat papiertje’ is toch wel echt heel belangrijk. Ik denk dat je veeeeel minder snel aan een baan komt als je je middelbare school niet hebt afgemaakt. ik zou er alles aan doen om die rekentoets te halen, en zou je anders niet of naar 5 havo of 6 vwo over doen? aangezien je volgenjaar als je dan examen doet die rekentoets niet hoeft te halen. Kortom, ik zou havo of vwo wel echt afmaken en zorgen dat je zo’n ‘papiertje’ krijgt!

Ik zou er toch echt alles aan doen om die rekentoets te halen. Je hebt in principe maar een 5 nodig om het te halen.
Het is trouwens geen officiële regel dat je zonder rekentoets geen examens mag doen, dus dat slaat gewoon nergens op van je school. Als je het niet haalt moet je je gewoon inschrijven voor de staatsexamens, dan kan je gewoon wel je vakken halen en eventueel een jaartje langer doen over de rekentoets.

Dit dacht ik ook

Niet stoppen om die rekentoets! Heel hard aan de bak gaan en doorzetten, het is zo zonde!

Zonder papiertje is het zo lastig om maar ergens binnen te komen. Zelf heb ik ook vreselijk gestruggeld op vwo en wilde zo vaak opgeven, nu ben ik alleen maar ontzettend blij met dat ‘papiertje’. Het is toch een mooie basis!

Je kan toch gewoon het jaar overdoen?

Dit. Sowieso niet stoppen. Het is maar een papiertje, maar wel echt super belangrijk tegenwoordig anders zie je je baankansen naar beneden kelderen.

Zonder middelbare-schooldiploma kan je echt vrijwel niks op de banenmarkt.
Daarnaast is het zonde om je school niet af te maken vanwege een aspect.

Gewoon keihard leren voor die toets, en als het niet lukt kun je volgend jaar alsnog examen doen zonder die rekentoets. Dat ‘papiertje’ heeft tegenwoordig heel veel invloed op je toekomst.

En ik denk dat als je nu stopt met school, je er later spijt van zou kunnen krijgen.

Ik denk dat ze bedoelt nu stoppen en volgend jaar nog een keer doen omdat ze dan die rekentoets niet hoeft te halen. De vraag is of je leerplichtig bent of niet. Zo ja: Dan heb je geen keus, dan mag je niet eens stoppen.

Zo nee, mag je na het falen van die rekentoets volgend jaar alsnog zonder die toets examen doen? Zo ja, gewoon doen die toets, yolo. Je 200% geven voor die kleine kans dat je het haalt, je weet maar nooit (neem bijles, dit redt levens! Ik spreek uit ervaring). Zo nee, zou ik die regels gaan nakijken van die rekentoets. Ikzelf ben al bijna bejaard en heb geen idee wat de regels op het middelbaar tegenwoordig zijn, maar ik zie mensen hierboven zeggen dat ze dit niet eens hard mogen maken.

Dank voor jullie oppep reacties! <3
ik ga het gewoon nu proberen en dr helemaal voor gaan

Volgens mij bedoel je toch: Als je de rekentoets haalt dat je het jaar gewoon af maakt en je examens maakt. Als je de rekentoets niet haalt dat je dan stopt met school en in september dit jaar opnieuw doet?

Maar ik denk dat je altijd gewoon het jaar moet afmaken. Ook al weet je dan dat je het volgende jaar hetzelfde moet doen, dan heb je al een voorsprong op dat jaar. Dan krijg je alles voor de 2e keer en heb je nog meer kans om te slagen :wink:

Goed nieuws voor jou vandaag, denk ik zo :slightly_smiling_face:

JAAA!!! ik ben zo blij jeetje!!