Rekentoets 2015/2016

Hi meiden,

Momenteel doe ik MBO niv 4 en verwacht ik in januari 2016 mijn diploma in ontvangst te nemen. Alleen heb ik één probleem: september dit jaar, moet ik het centrale rekenexamen maken (3F) niveau. Iedereen die dit jaar geslaagd is heeft hem wel moeten maken, maar toen telde hij niet mee. Voor mij telt hij wel mee… En ik ben niet zo heel goed in rekenen.

Weet iemand trouwens ook wanneer je geslaagd bent? Op de ene site lees ik dat je maar een 4,5 hoeft te halen, en bij de andere zeggen ze een 5.

Iemand tips? Ik ben al van plan bijles te nemen.

Voor de mensen die die toets al hebben gehad, zijn jullie goed in rekenen? Wat had je? en hoe heb je je voorbereid?

xxx

5.5 is de norm voor een voldoende, eigenlijk een 6 is beter!

Ik heb hem niet gehaald, met geluk ook anders was ik nu niet afgestudeerd aan een MBO niveau 4 opleiding.

Ik heb hem ook herkanst, beide een 5 gehaald.
Hij is pittig.

Toevalling kom ik net terug van school en heb ik die rekentoets gemaakt. Voor ons was het nog een oefentoets ‘om onze rekenvaardigheid bij te houden’, maar vanaf volgend jaar gaat 'ie voor ons ook mee tellen.
Ik weet niet precies wat je moet halen, maar ik vond het zelf echt niet moeilijk. De eerste helft is hoofdrekenen, maar je mag er wel een blaadje erbij houden. Als je dus voor jezelf even nagaat welke trucjes je allemaal op de basisschool hebt geleerd, eventueel even googelen, moet dat volgensmij wel goed komen.
De tweede helft is verhaaltjessommen, waar je een rekenmachine mag bij houden. De enige tip die ik hierbij kan geven: Lees goed! probeer het niet te snel te doen en kijk ook goed na de eenheden enzo.Soms staat er iets in uren gegeven, maar willen ze een antwoord in minuten, zulke dingen.
Succes alvast volgend jaar!

4,5 is voldoende.
Er staat alleen een V of O op je cijferlijst.
En dus als je 4.5 haalt staat er een V
Dat is de norm van 2015/2016.

Aangezien je voor de rekentoets alleen gehele cijfers kunt halen, moet je dus minstens een 5 halen. Een 4 is duidelijk onvoldoende.

[tr][td]2015-2016[/t]Rekentoets telt mee voor diplomering.
Aanpassing kernvakkenregel: niet meer dan één onvoldoende (ten minste een 5) voor eindcijfers Nederlands, Engels en wiskunde.

Rekentoets telt mee voor diplomering.
Er zijn drie afnameperioden per schooljaar.In plaats van een cijfer wordt een vaardigheidsscore gegeven, te vermelden op de cijferlijst bij het diploma.
De waardering ‘voldoende’ is voorwaardelijk voor het halen van het diploma.
In de transitieperiode wordt jaarlijks een hogere vaardigheidsscore vastgelegd om te voldoen aan de slaagcesuur. Dit jaar komt deze overeen met een het cijfer 4,5. Mocht blijken dat er max. 5%-punten extra gezakten zijn in havo en/of vwo door de rekentoets dan kan de norm worden verlaagd voor havo respectievelijk vwo.
Eerste afnameperiode
3F: 13 t/m 26 januari 2016
Tweede afnameperiode
3F: 16 t/m 30 maart 2016
Derde afnameperiode
3F: 30 mei t/m 10 juni 2016De nieuwe syllabus rekenen van CvTE wordt van kracht op 1 oktober 2015. De rekentoetsen in het schooljaar 2015-2016 zijn gebaseerd op deze nieuwe syllabus. Het studiejaar 2015-2016 is een overgangsjaar waarin een beperkt aantal onderwerpen uit de syllabus nog niet zullen worden getoetst. Zie voor details het bijbehorende servicedocument.

Ben je met een 4,5 geslaagd of met een 5? En als ik het goed begrijp mag je compenseren met Nederlands en Engels toch?

Zoals ik hierboven zei, kun je voor de rekentoets alleen hele cijfers halen. Je kunt dus geen 4,5 halen en moet minstens een 5 halen.

Wij moeten slagen met een 5, btw ik heb een 6 :smile_cat: