Rekenen met rentes?!

Ik heb echt hulp nodigggggggggggg
ik heb morgen toets eco maar ik snap er helemaal niks van hoe je moet rekenen met rentes en aflossingen kan iemand me helpen? of heeft iemand een site waar het op staat ofzo

alvast bedankt :flushed:

oef dat had ik vorig jaar alleen ben ik weer eens vergeten :pensive: moet het dit jaar maar weer krijgen
maargoed, upje!

ohnee is dat met box I, enzo?
hatelijkkkk

Rente: getal+ %van het getal
dus bijvoorbeeld je koopt een lolly van 1 euro, en die heeft 10% rente
dan doe je dus 1+ (1*0,1)

Aflossing: getal - %van het getal
precies omgekeerd dus, net al dat voorbeeld met die lolly
dan word dat: 1- (1*0,1)

Heel makkelijk dus :stuck_out_tongue:

als je mij een opgave geeft, leg ik het je zo uit, ik doe namelijk de opleiding tot eco docent;-)

Het is een heel stuk minder gemakkelijk als het gaat om renten en aflossingen, zoals ik krijg bij M&O. Dat gaat over een aantal jaar e.d.
Maar een opgave zou idd makkelijk zijn!

stel je hebt 100 euro op de bank en krijgt rente van 5%
dan doe je dus 100×5% = 100×1.05
als je dan wilt weten hoeveel die 100 euro na 10 jaar waard is doe je
100×1.05^10
en met aflossingen omgekeerd
zo was t toch? haha nou begin k ook te twijfelen :blush:

dat klopt ja.

ja moest alleen ff van die 0.05 1.05 maken haha maar verder klopt t dan wel :stuck_out_tongue:

zondag avond, zie ik er zelfs overheen:O damn moet nooit gaan nakijken op zondag, dna komt het niet goed.

maar de 100 x 1,05 ^10, dat klopt alleen bij samengestelde interest(rente dus)
de rekenmachine doet dan 100 x 1,05 na 1 jaar is dat dus 105, na 2 jaar is dat dan 105 x 1,05 en zo gaat dat maar door. dit is dus rente op rente.

je hebt ook rentes, dan gaat het niet om rente op rente, dit is enkelvoudige rente. je krijgt dan niet ieder jaar een bedrag aan rente betaald, over het bedrag van het vorige jaar met rente.
wanneer dit gebeurd, en je legt 100 euro in, dan krijg je ieder jaar(voorbeeld hierboven qua getallen) 5 % rente, dus 100 x 1,05 = 105.
oftewel, als je dit 10 jaar vastzet, dan krijg je ieder jaar 5 euro aan rente, het bedrag aan rente verandert echter niet, omdat je hebt afgesproken dat de rente wordt betaald over je begininleg.

ik weet niet hoever de TS-er alles moet weten, vandaar dit uitlegje, omdat zoals gezegd is, er meerdere vormen van rente zijn.

Ooh wat jammer dat ik hier nu pas op het lijkt nu heel simpel haha
me toets ging echt slecht… had maar 2 van de 8 opgaves ingevuld.

Dat klopt niet;)
Je moet over elk jaar het opnieuw berekenen.
100+5 procent, is dus 105, daarna doe je 105+5 procent etc.

Dat klopt wel :slightly_smiling_face:

Wat jij doet is precies hetzelfde, alleen dan moet je het elke keer opnieuw doen. 100x1.05^10 is de verkorte manier ervan, want je zou het maar over 40 jaar moeten berekenen zoals bijons af en toe. Nou dan wil je dat echt niet over elk jaar opnieuw doen.