regels en afspraken thuis

Ik zou voor school een opdracht moeten maken over de opvoeding van jongeren en hiervoor zou ik ook moeten weten welke regels en afspraken er bij de meeste jongeren van toepassing zijn.

een paar voorbeeldjes :

• Tot welk uur mogen jullie uitgaan?
  • Mogen jullie roken/ alcohol drinken?
  • Als je een vriendje hebt mag hij bij jou komen slapen of jij bij hem ?
  • Zijn er afspraken ivm met de computer / tv thuis ?
  • Moeten jullie na school om een bepaald uur thuis zijn?
  • Moet je meehelpen thuis? ( afwas, strijk, kuisen,… )

eigenlijk is het vooral de bedoeling om de regels en afspraken die je thuis hebt te vermelden dus je moet opzich niet de bovenstaande vragen beantwoorden als er hier geen afspraken rond zijn gemaakt.
Zouden jullie er ook jullie leeftijd bij willen vermelden aub ?
Dankuwel !

• Tot welk uur mogen jullie uitgaan? Ik ben 12 ik ga nog niet uit, haha (: maar qua buiten zijn doordeweeks kwart over 9.
  • Mogen jullie roken/ alcohol drinken? nee
  • Als je een vriendje hebt mag hij bij jou komen slapen of jij bij hem ? Geen vriendje xd
  • Zijn er afspraken ivm met de computer / tv thuis ? Euhm… niet te lang erachter iig.
  • Moeten jullie na school om een bepaald uur thuis zijn? Voor etenstijd
  • Moet je meehelpen thuis? ( afwas, strijk, kuisen,… ) Soms.
    Wij mogen helemaal niet drinken.

• Mogen jullie roken/ alcohol drinken?
    Daar zijn geen regels over omdat wij niet het soort types zijn die roken/drinken :’)

TV alleen savonds. Computer alleen smorgens en savonds tenzij voor HW.

Voor het eten tenzij je even belt dat je ergens anders blijft mee eten, dan voor het donker.

Boodschappen opruimen en weeklijks het erf vegen.

ben 16 en wtf is er met mn berichtje gebeurd o_o

Ik heb niet zo veel regels, mag uitgaan tot hoe laat ik wil, slapen bij wie ik wil, vriendjes mogen ook blijven slapen, ik mag roken en drinken en qua computer en tv heb ik geen regels.
Wel help ik mee in het huishouden, heb geen vaste klusjes maar meestal vraagt mijn moeder gewoon; wil je de vaatwasser doen o.i.d.

Ik ben nu 20 maar dit is al zo vanaf mijn 16e.

Ik ben 14, word in december 15, 4de middelbaar

• Tot welk uur mogen jullie uitgaan? mag 's avonds (laat) niet weg. Zeker nog niet uitgaan.
    -Mogen jullie roken/ alcohol drinken? Nee
  • Als je een vriendje hebt mag hij bij jou komen slapen of jij bij hem ? Nee
  • Zijn er afspraken ivm met de computer / tv thuis ? Niet echt, alleen geen pc 30 min voor ik ga slapen.
  • Moeten jullie na school om een bepaald uur thuis zijn? Ja, ik moet binnen 40 min thuis zijn.
  • Moet je meehelpen thuis? ( afwas, strijk, kuisen,… ) Nee
  • Tot welk uur mogen jullie uitgaan? Half 1, in ieder geval dat was het een half jaar geleden, en ik ga bijna nooit uit dus ik weet het niet verder :stuck_out_tongue:
  • Mogen jullie roken/ alcohol drinken? Roken liever niet, alcohol lieve rook niet mag wel, als ik me maar niet lamzuip
  • Als je een vriendje hebt mag hij bij jou komen slapen of jij bij hem ? Heb nooit een vriendje gehad, maar ik denk niet dat mijn ouders moeilijk gaan doen, aangezien zij zelf een uitschuifbed bedahcten, i.p.v. een 1 persoons bed
  • Zijn er afspraken ivm met de computer / tv thuis ? Ja, eerst huiswerk af, maar ze letten er nooit op, wel moet ik minder op girlscene zitten
  • Moeten jullie na school om een bepaald uur thuis zijn? Nee, niet dat ik weet, ik moet wel effe sms-en of bellen als ik iets ga doen
  • Moet je meehelpen thuis? ( afwas, strijk, kuisen,… ) Van alles wat, als ze me het vragen doe ik het meestal

-Dat maakt hun niet uit, maar ze willen wel weten waar ik ben en dat ik veilig thuis kom.
-Het is mijn leven ze zouden het wel dom van me vinden als ik ging roken. En het drinken zolang ik maar niet teveel drink.
-Ja dat mag.
-De tv in de woonkamer is van mijn ouders, dus die bepalen wat ze gaan zien. Behalve als ze weg zijn natuurlijk.
-Als ik niks heb door gegeven gaan mijn ouders er vanuit dat ik voor 6 uur thuis ben. En anders moet ik even doorgeven waar ik ben enzo.
-Ja ik moet mee helpen, dat is deels ook zo omdat mijn moeder ziek is. Maar ze houden er wel rekening mee als ik het druk heb met school.

Ik ben 17 jaar.

Ik vertel de vragen wel even alsof ik weer zestien ben. Ik ben nu negentien en mijn ouders hebben niet meer echt regels voor me.
[b]

[/b]Zo laat als ik wil, dat maakt ze niet zoveel uit.
    - Mogen jullie roken/ alcohol drinken?
    Alcohol drinken mag, met mate. Roken weet ik niet zeker, maar ik denk het niet. Mijn ouders gaan er sowieso vanuit dat mijn broers en ik toch niet zo stom zijn om te gaan roken.
    - Als je een vriendje hebt mag hij bij jou komen slapen of jij bij hem ?
    Ik denk het wel. Nooit in deze situatie gezeten, maar ik kan me niet voorstellen dat ze er moeilijk over zouden doen.
    - Zijn er afspraken ivm met de computer / tv thuis ?
    Op zondagavond is de tv van mijn vader vanwege studio sport, maar verder hebben we er geen regels over. Toen ik klein was, was er een regel dat we pas vanaf vijf uur 's middags tv mochten kijken.
    - Moeten jullie na school om een bepaald uur thuis zijn?
    Nee. Wel even doorgeven als we de stad ingaan of naar vrienden gaan.
    - Moet je meehelpen thuis? ( afwas, strijk, kuisen,… )
    Ik heb geen vaste taken, maar m’n moeder vraagt wel of ik de vaatwasser wil uitruimen en ik kook af en toe. Verder ruim ik gewoon mijn eigen troep op.

Ik woon niet meer thuis, maar toen ik nog thuis woonde had ik eigenlijk niet zo veel regels.
Als ik uitging, dan zorgde ik meestal voor vervoer heen en terug, dus dan had ik geen uur.
Vriendinnen en vrienden, mochten zoveel komen slapen alsik wou, een vriendje heb ik wel nooit gehad toen ik nog thuis woonde. Maar van mijn zussen mochten ze altijd komen slapen, dus denk ik dat het hetzelfde zou zijn.
Ik moest wel heel veel doen in het huishouden, ik moest eten maken, schoonmaken, boodschappen doen,… mijn ma was eigenlijk nooit thuis.
Over de computer waren er geen regeld, het was mijn computer, dus zei ze er niets op.
Ik had nooit een uur, maar als ik bv. zei dat ik om 4u thuis zou zijn, dan moest ik ook wel om 4u thuis zijn, anders moest ik verwittigen. :slightly_smiling_face:

een paar voorbeeldjes :

tot half 3
  • Mogen jullie roken/ alcohol drinken?’
    Ja mag ik, maar met mate, al rook ik niet haha. ze hebben liever dat ik het binnen doe bij me ouders als dat ik naar buiten vlucht om daar een pakje peuken op de roken. ( ervaringen met een vriendinnetje die absoluut niet mocht roken)
    Als ik langer een relatie heb wel, niet meteen naar een maand.
    Nee, zijn geen afspraken. Alleen mogen mijn broertje en ik er geen hele dag achter een scherm zitten.
    10 uur binnen als ik naar school moet.
    Nee eigenlijk niet, alleen vaatwasser in en uit ruimen en me eigen kamer opruimen haha.

Me ouders zijn niet streng omdat ze zelf allebei vroeger heel kort zijn gehouden, willen ze ons niet aan doen. ben btw 16

- Tot welk uur mogen jullie uitgaan?
Geen vaste tijd, ligt eraan of waar het is en met wie ik ben.
Alcohol drinken mag met mate, over roken weet ik het niet zeker. Ben ook niet het type om me lam te zuipen of te gaan roken en dat weten ze zelf ook.
Nooit zo’n situatie gehad, denk dat het zou mogen na een paar maanden. Niet meteen sowieso.
Nee. Zolang we maar niet de héle dag erachter zitten, vinden ze het wel best denk ik zo.
Nee, wel zeggen als ik ergens heen ga en waar het is dan.
Ehm kamer opruimen, soms afruimen en ik pas altijd op mijn broertjes en zusje als mijn moeder even weg is. Maar het valt heel erg mee opzich.

Ben 15 trouwens.

geenzinmeer

Je zult misschien denken dat alleen de jongere/pubers regels hebben wanneer ze thuis wonen… ik ben 23 en woon nog thuis, en ook ik moet me nog houden aan een aantal regels.

Tot welk uur mogen jullie uitgaan?
Maakt niet uit. Ze vinden het belangrijker dat ik veilig thuiskom dus moet ik altijd met iemand samenfietsen.
Mogen jullie roken/alcohol drinken?
Roken staan ze niet toe, alcohol mag wel.
Als je een vriendje hebt mag hij bij jou komen slapen of jij bij hem?
Ja, dat wel.
Zijn er afspraken ivm de computer/tv thuis?
Computer niet echt omdat ik zelf een laptop heb. Voor de tv geldt meestal dat mijn vader of moeder daarop iets kijken, wil mijn broertje iets kijken dan doen ze daar niet moeilijk over. Wil ik in de huiskamer tv kijken dan moet ik dat maar op mijn kamer doen… omdat ik volgens mij ouders onzinprogramma’s kijk.
Moeten jullie na school om een bepaald uur thuis zijn?
Nee dat niet. Maar wanneer ik binnen een uur niet thuis ben dan worden ze thuis ongerust en dan gaan ze bellen. Dit geldt ook wanneer ik moet werken.
Moet je meehelpen thuis?
Ja, ik moet af en toe het huis stofzuigen, de strijk doe, tafel dekken, vaatwasser aanzetten/leeghalen, koken en de tuin doen. Dat laatste vertik ik altijd om te doen, heb ik ook nog nooit gedaan want dat vind ik zo’n onzin en dat is niet mijn taak naar mijn mening. En sowieso mijn eigen slaapkamer.

Dan hebben we nog meer regels. Ik mag geen tattoos en piercings wanneer ik nog thuis woon, mag 's avonds niet alleen weg en wanneer mijn ouders van huis zijn dan moet ik altijd thuis zijn om op mijn broertje en op het huis te passen.

Hoe laat ik wil- Mogen jullie roken/ alcohol drinken?
    Ja en Ja- Als je een vriendje hebt mag hij bij jou komen slapen of jij bij hem ?
    Ja- Zijn er afspraken ivm met de computer / tv thuis ?
    Niet echt, het is wel zo dat de tv boven voor tv kijken is
    En de tv onder voor game consoles.
    Nee, Maar het is wel zo dat ik van te voren aangeef hoe laat ik ongeveer thuis zal zijn ivm eten.- Moet je meehelpen thuis? ( afwas, strijk, kuisen,… )
    Nee, dat wil niet zeggen dat ik niks doe.
    Ik maak mijn kamer, de onderste woonkamen en mijn mini kantoortje schoon.
    Ik help met opruimen.
    Help met de afwas
    Tafel dekken
    Helpen met reparen of bouwen [vandaag btw zonnepannelen op het dak gemaakt]

En dat is vanaf mijn 16de ofzo denk ik.

• Tot welk uur mogen jullie uitgaan? Ligt eraan. Avondjes bij vrienden thuis: 12-1. Uit, als naar discotheek met vaste bus enzo: 3-4 uur.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]- Mogen jullie roken/ alcohol drinken? Alcohol tot mijn zestiende niet, nu weinig. Roken sowieso niet, maar ik vind het niet positief als dat wel zou mogen :’)[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]- Als je een vriendje hebt mag hij bij jou komen slapen of jij bij hem ? Ja, maar af en toe. Zeker niet elke week.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]- Zijn er afspraken ivm met de computer / tv thuis ? Nee, zolang ik ook maar genoeg tijd in school stop en me niet 24/7 opsluit.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]- Moeten jullie na school om een bepaald uur thuis zijn? Nee.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]- Moet je meehelpen thuis? ( afwas, strijk, kuisen,… ) Kat eten geven eerder, hond soms uitlaten, vaatwasser in/uitpakken en mijn eigen kamer schoonmaken.

-

-Tot welk uur mogen jullie uitgaan?
Ik heb niet echt een tijd waarop ik thuis moet zijn eigenlijk. Ik ben trouwens 18.

-Mogen jullie roken/ alcohol drinken?
Roken niet, maar dat wil ik ook niet. Mijn vader vindt alcohol prima maar mijn moeder heeft liever niet dat ik drink.

-Als je een vriendje hebt mag hij bij jou komen slapen of jij bij hem ?
Ik val alleen op meisjes maar dat weten mijn ouders niet, dus niet van toepassing

-Zijn er afspraken ivm met de computer / tv thuis ?
Niet echt, tot vorig jaar mocht ik niet later dan 10 uur mijn laptop in mijn kamer hebben.

-Moeten jullie na school om een bepaald uur thuis zijn?
Nee, maar ik moet wel laten weten hoe laat ik dan thuis ben.

-Moet je meehelpen thuis? ( afwas, strijk, kuisen,… )
Ja. Stofzuigen en de badkamer schoonmaken. En de vaatwasser uitruimen soms.

- Tot welk uur mogen jullie uitgaan?
Ik ga niet uit, maar als ik het wel zou gaan tot 1/2 uur denk ik.
Roken niet, drinken wel.
Geen ervaring mee, maar na een tijdje zou het wel mogen denk k.
Nee, alleen over de tv op mijn kamer, om de avond mag ik kijken, de andere avond mijn broertje.
Gewoon tijdens etenstijd, en als het later is gewoon even laten weten.
Nee, enkel mijn kamer opruimen.

Ik ben 16 trouwens.

Geen tijd, mag thuiskomen wanneer ik zelf wil.

• Mogen jullie roken/ alcohol drinken?’

• Ja, mijn moeder rookt zelf, en mijn ouders hebben vroeger zelf ook wel eens teveel gedronken. Ze waarschuwen me voor de gevaren, maar verbieden me niks

Alleen als mijn moeder hem goedkeurt :stuck_out_tongue:

Nee

Geen regels voor, zit niet meer op school

Ja, omdat mijn moeder zelf niks meer kan.

• Tot welk uur mogen jullie uitgaan? Half 2 thuis
  • Mogen jullie roken/ alcohol drinken? Mag roken. Ze zijn het er niet mee eens, maar het mag wel. Mag alcohol.
  • Als je een vriendje hebt mag hij bij jou komen slapen of jij bij hem ? Als ze hem en zijn ouders ontmoet hebben.
  • Zijn er afspraken ivm met de computer / tv thuis ? Half 10 kabel internet eruit.
  • Moeten jullie na school om een bepaald uur thuis zijn? Half 7 voor eten, anders 10 uur 's avonds.
  • Moet je meehelpen thuis? ( afwas, strijk, kuisen,… ) Om de dag afwassen, eigen kamer opruimen en badkamer schoonmaken (krijg voor dat laatste wel geld)
    Ben 16