Reductor of Oxidator herkennen

Hee,
Voor de mensen met scheikunde: kan iemand mij vertellen hoe je kunt herkennen of iets een oxidator of een reductor is? ik weet dat een oxidator elektronen opneemt en een reductor afstaat. Maar in mijn boek is hier bijvoorbeeld de vraag: Geef de vergelijking van de reactie tussen aluminium en zoutzuur.
Hoe kan ik hieruit afleiden welke ik als de reductor moet zien en welke als de oxidator?
Ik hoop dat iemand me kan helpen, en alvast bedankt! :slightly_smiling_face:

–UPDATE—
Heel erg bedankt voor jullie moeite maar de vraag die ik heb is volgensmij wat anders dan jullie het opvatten. Ik weet wel dat een reductor elektronen af staat en een oxidator elektronen opneemt. Ik vraag me alleen af hoe je uit een woordenzinnetje kunt afleiden wat de oxidator en wat de reductor is.
Bijvoorbeeld:

geef de reactievergelijking van aluminium in een kopersulfaatoplossing

Is Aluminium dan een reductor? En wat is dan de oxidator in de reactie? Koper of Sulfaat?
Mijn antwoordenboekje zegt dit:
Al is reductor en Cu2+ is een oxidator.

halfreacties: Al(s)->Al3+ + 3e-
Cu2+ + 2e- → Cu(s)

totaal: 2Al(s) + 3Cu2+ (aq) → 2Al3+(aq) + 3Cu(s)

Kan iemand mij uitleggen hoe je dit kunt afleiden?

Tabel 48 uit Binas, daar kun je het heel goed in vinden.

Lang geleden rot vak … :'D

een oxidator is:
als de stof voor de pijl een lading heeft van bijv 1+
en na de pijl geen lading meer heeft
dus ik zeg maar wat:
Zn+1 → Zn(s)
een oxidator neemt electronen op
en bij een reductor is het precies andersom

een reductor staat dus electronen af

Precies, de reductor staat elektronen af, terwijl de oxidator ze opneemt.

ik hoop dat je het nu snapt want dan vind ik het super knap van mezelf XD
dat ik eindelijk iets van scheikunde heb uitgelegd en dat iemand het snapt hahahhahha

Al(s) en H+ (aq)
Je kunt in je Binas kijken, wat de halfreactie van Al(s) is, en die van H+(aq) toch?
Metalen zijn vaak reductoren, dus dan zou het iets zijn van:

Al(s)–> Al3+ + 3e-

En die van H+, in een niet zuur milieu meestal staat sowieso in je binas (:
Oja en de oxidator moet altijd boven een reductor staan anders verloopt er geen reactie, toch?

De reductor heeft geen lading en de oxidator al een lading. Dus je moet uitgaan zoeken wat de lading heeft, in dit geval is dat zoutzuur omdat dit een oplossing is. Deze gaat dus elektronen opnemen. En aluminium gaat ze afstaan. Binas tabel 48 gaat je helpen aan de halfreacties en klaar is kees.

reductor staat electronen af (aantal wordt gereduceerd)
oxidator neemt die op

Hmm bedankt allemaal. Ik wist inderdaad alwel dat een reductor elektronen af staat en een oxidator deze opneemt, maar ik begrijp niet hoe je uit de vraagstelling: “Geef de vergelijking van de reactie tussen aluminium en zoutzuur.” Kunt zien welke van de 2 een reductor en welke een oxidator is.

Heb even een update geplaatst

Nogmaals: tabel 48 uit binas. Daar staat alles in.

Aliminium is een reductor want het is een metaalsoort zonder lading. Dus je moet nu de oxidator afleiden. Koper kan elektronen opnemen dus dat is de oxidator

^Je bedoelt “opnemen” ipv “afstaan.”

^Ja hè dat begrijp ik… Maar ik begrijp gewoon niet dat als ze vragen “geef de reactievergelijking van aluminium in een kopersulfaatoplossing”

Ik kan dan wel in de Binas tabel 48 gaan kijken maar ik zal aan de oxidator kant dan: Al3+ + 3e- vinden en aan de reductor kant: Al(s)
Zo kom ik dus nog steeds niet uit of het een reductor of een oxidator is. Daarbij een kopersulfaatoplossing. Hoe weet ik hierbij of ik de redoxreactie moet maken met koper of met sulfaat?
Ik snap gewoon niet hoe je dit kunt begrijpen.

whoeps :slightly_smiling_face:

Dan weet je het dus juist wel! Als je Al hebt, is het een reductor, heb je Al3+ dan is het een oxidator. Dan hoef je dus alleen in je opgave te kijken.

Oke dankje, volgensmij heb ik het een beetje door. Alleen hoe zie je dat Aluminium geen lading heeft als alleen de naam: Aluminium wordt gegeven.

Sorry ik heb echt een enorme black out en begrijp even niks…

Dan neem je dus die, omdat ze zeggen: aluminium. Geen oplossing met aluminium, het is dus niet gesplitst in ionen => vaste stof => (s).
Dan heb je dus de reductor. Want: metaal heeft geen lading = reductor.
Dan moet je nu de oxidator vinden, en die moet dan een positieve lading hebben.

Dit is wat ik nog weet, als iemand een foutje ontdekt, vooral zeggen :stuck_out_tongue: