Red mijn taart!

Ik heb vanmiddag heel lang in de keuken gestaan om, jawel, een cidertaart te maken.

Recept vulling (even snel beschreven):
Cider (deels ingekookt deels niet)
wanneer deze afgekoeld was: keukenstroop en boter bij de cider; dit laten sudderen voor 5-6 minuutjes. Dan geklopt eigeel erbij. Dit weer goed mengen.
Vervolgens opgeklopt eiwit erbij. Hierna 30 minuten in de oven en TADAAAA, niet dus.

Nu is het zo dat hij een vrij lange tijd in de oven heeft gestaan(langer dan een half uurtje), maar hij wil niet stollen. Het leek al mis te gaan bij het eiwit erbij voegen, want dat wilde niet mengen, het eiwit bleef fijntjes drijven.

Maar nu? Wie red mijn taart en daarbij ook een beetje mijn dag?

Oei… Dan is er inderdaad iets met het eiwit… Maar ik weet niet of je hier nu nog wat aan kunt doen, aangezien hij al in de oven heeft gestaan enzo!
Upje voor jou!

Gist?

ik denk dat je bakpoeder had moeten toevoegen

misschien heb je het eiwit niet goed genoeg opgeklopt?

bakpoeder aan een vulling? :blush: Dat is toch zodat je deeg goed rijst, als in een vervanger voor gist… Althans naar mijn weten…

nee je hebt niet perse bakpoeder of gist nodig. de eiwitten zouden goed genoeg moeten zijn. waarschijnlijk heb je ze niet goed genoeg opgeklopt

het eiwit was heel luchtig, we hebben het zelfs gecheckt door de kom ondersteboven te houden (klein, misschien bekend, trucje;))
dus dat was het ook niet;)

ja ik ken dat trucje ook ^^
hmm…misschien heb je het eiwit niet luchtig genoeg erdoorheen gespateld?
want als je te ruig of te lang het eiwit door de rest mengt kan het zijn luchtigheid verliezen en kan het dus ook minder goed stollen

^ ind ik denk dat wat hierboven staat
maar zelfs dan zou het wel moeten stollen hmmm:huh:

ja het stolt dan ook wel…maar wel minder goed dacht ik (of langzamer)

wat het waarschijnlijk is is dat wij er iets te veel cider in hebben gedaan (tsja, 2 verliefde mensen van 16 die een taart maken…) maar mijn vraag was meer naar een oplossing voor nu;)
in ieder geval bedankt!

hahaha ooh je maakt 'm samen met je vriend?
wat lief:)
Heel veel succes nog!

Dankje;)
We maken vrij vaak dingen samen, nu heb ik van zijn ouders een kookboek gekregen waar wat lastigere recepten instaan. So uitproberen en dan gaat er wel eens wat mis… :stuck_out_tongue:
Op zoek naar een oplossing

aaahws lief!
ik heb de oplossing:D
kijk even of hij niet gestold ook lekker smaakt ^^

of het recept is gewoon niet goed. (ik had laatst een vrij simpel recept voor cannelloni. Volgens de allerhande moest je verse lasagnabladen gebruiken en deze tot een rolletje maken. Dit is letterlijk ONMOGELIJK, ik heb echt op alle mogelijke manieren geprobeerd dus in het vervolg: geen cannelloni maken van verse lasagnabladen!)

Ik zou niet per se weten wat je nog kan doen, het kan natuurlijk ook aan de oven liggen maar… ik zou het, zoals luna zegt proeven. Het overkomt mij ook regelmatig dat de taart/cake er (totaal) anders uitziet dan op de foto van je recept.