Ik kijk bijna geen tv meer, maar toen ik de reclame zag van Robijn met Chantal Janzen, die als rol de moeder is die was doet voor iedereen, schoot me dit even in het verkeerde keelgat. Verstikte ik me? Het is 2015, komen er nog steeds reclames met huisvrouwen?
Ik wil jullie mening over de huidige reclames op tv met wassende en kokende vrouwen. Ik ben benieuwd hoe de tegenwoordige vrouw denkt over het beeld van de vrouw dat door de media geschetst wordt. Denk aan tvreclames, maar ook aan magazines, billboards of het nieuws.
Is de tegenwoordige vrouw niet gewoon een –
Vrouw met humor?
Vrouw die houdt van games en sport?
Vrouw met kennis?
Vrouw die kan meepraten over het nieuws?
Vrouw met een doel?
Vrouw die iets goed kan?
Vrouw die weet wat ze wil en wat goed voor haar is?
Vrouw die genoeg geld verdient om erop te leven en om van het leven te genieten?
Vrouw die excelleert in haar carriere?
Vrouwen die alles over seks weet en vooral weet wat ze zelf lekker vind?
Vrouw die net zo goed, of zelfs nog beter dingen kan, dan de man?
Vrouw die zichzelf is en niet bang is om haar uniekheid te delen?
En ga zo maar door.
Reclames hebben veel invloed op kinderen, jongeren en mensen die beinvloedbaar zijn, omdat reclames een beeld geeft wat normaal is (de norm) en deze groep mensen er vaak erbij willen horen en zichzelf aan dat beeld aanpassen. Kook- en wasreclames met huisvrouwen geven een verkeerd beeld van de werkelijke maatschappij. Ik zou graag reclames willen die de kijkers inspireert waar vrouwen goed in zijn en waarom we allemaal zo trots op vrouwen mogen zijn. Dit zou eens best gezond kunnen zijn voor de nieuwe generaties meisjes, vrouwen, maar ook natuurlijk voor jongens en mannen, die een goed beeld krijgen van vrouwen en meisjes. Niet dat vrouwen de hele dag alleen maar – met uiterlijk bezig zijn, huishoudelijke taken doen, niks goed kunnen doen…
Ik denk dat te weinig vrouwen iets aantrekken van het beeld van de vrouw die geschetst word in media (daarom zijn er nog steeds reclames met huisvrouwen). Ik wil aan het aantal reacties en de inhoud van jullie reacties meten hoe belangrijk jullie dit vinden. Andere commentaar hierover is ook welkom!
Mijn vragen zijn:
- Wat vinden jullie van het huidige beeld van de vrouw in de media, zoals op tv?
- Vinden jullie het beeld van de vrouw dat geschetst wordt in de media belangrijk genoeg om er iets aan te willen doen en zo, ja, wat zouden jullie er aan willen doen? Zo nee, waarom is het niet belangrijk genoeg om er iets aan te doen?