Reclames op tv: wassende en kokende vrouwen.

Ik kijk bijna geen tv meer, maar toen ik de reclame zag van Robijn met Chantal Janzen, die als rol de moeder is die was doet voor iedereen, schoot me dit even in het verkeerde keelgat. Verstikte ik me? Het is 2015, komen er nog steeds reclames met huisvrouwen?

Ik wil jullie mening over de huidige reclames op tv met wassende en kokende vrouwen. Ik ben benieuwd hoe de tegenwoordige vrouw denkt over het beeld van de vrouw dat door de media geschetst wordt. Denk aan tvreclames, maar ook aan magazines, billboards of het nieuws.

Is de tegenwoordige vrouw niet gewoon een –
Vrouw met humor?
Vrouw die houdt van games en sport?
Vrouw met kennis?
Vrouw die kan meepraten over het nieuws?
Vrouw met een doel?
Vrouw die iets goed kan?
Vrouw die weet wat ze wil en wat goed voor haar is?
Vrouw die genoeg geld verdient om erop te leven en om van het leven te genieten?
Vrouw die excelleert in haar carriere?
Vrouwen die alles over seks weet en vooral weet wat ze zelf lekker vind?
Vrouw die net zo goed, of zelfs nog beter dingen kan, dan de man?
Vrouw die zichzelf is en niet bang is om haar uniekheid te delen?
En ga zo maar door.

Reclames hebben veel invloed op kinderen, jongeren en mensen die beinvloedbaar zijn, omdat reclames een beeld geeft wat normaal is (de norm) en deze groep mensen er vaak erbij willen horen en zichzelf aan dat beeld aanpassen. Kook- en wasreclames met huisvrouwen geven een verkeerd beeld van de werkelijke maatschappij. Ik zou graag reclames willen die de kijkers inspireert waar vrouwen goed in zijn en waarom we allemaal zo trots op vrouwen mogen zijn. Dit zou eens best gezond kunnen zijn voor de nieuwe generaties meisjes, vrouwen, maar ook natuurlijk voor jongens en mannen, die een goed beeld krijgen van vrouwen en meisjes. Niet dat vrouwen de hele dag alleen maar – met uiterlijk bezig zijn, huishoudelijke taken doen, niks goed kunnen doen…

Ik denk dat te weinig vrouwen iets aantrekken van het beeld van de vrouw die geschetst word in media (daarom zijn er nog steeds reclames met huisvrouwen). Ik wil aan het aantal reacties en de inhoud van jullie reacties meten hoe belangrijk jullie dit vinden. Andere commentaar hierover is ook welkom! :relaxed:

Mijn vragen zijn:

1. Wat vinden jullie van het huidige beeld van de vrouw in de media, zoals op tv?
  2. Vinden jullie het beeld van de vrouw dat geschetst wordt in de media belangrijk genoeg om er iets aan te willen doen en zo, ja, wat zouden jullie er aan willen doen? Zo nee, waarom is het niet belangrijk genoeg om er iets aan te doen?

Chantal Janzen is ook gewoon een dom wijf :’) vind het een kutreclame.

Ja sorry hoor, maar zo kan je overal wel over gaan lopen janken
Iedereen weet dat ze meer is dan alleen een huisvrouw
En er zijn ook Robijn reclames met mannen geweest

Echt, waar je moeilijk over kunt doen zeg. Herman den Blijker, diegene die gedichten maakt, ook allemaal vrouwen die de was doen? Nee, dat waren mannen. Zij moet toch ook de was doen? Alsof er nou geen reclames meer gemaakt mogen worden met vrouwen in zulke rollen.

Precies. Moeten we dan alleen maar mannen in dat soort reclames neer gaan zetten omdat vrouwen zich anders aangevallen gaan voelen?

Er zijn natuurlijk nog steeds mannen die vrouwen als minderwaardig zien. Alleen ik vind dat veel vrouwen wel echt doordraaien. Er zit gewoon een verschil tussen mannen en vrouwen, klaar. Je hoort vrouwen opeens niet meer over gelijkheid klagen als het om vuilnisman/vrouw gaat.

Naja, die reclames van Vanish met die tip exchange, ik zie daar nooit mannen hoor. Weet je welke ik bedoel? Met al die verschillende filmpjes.

Herman den Blijker is kok, je bedoelt denk ik Jules Deelder :wink:

Oh grapje, ik dacht dat je bedoelde dat Herman den Blijker een dichter is. Maar je bedoelde ze allebei. :’)

Herman den blijker heeft een witte was reclame gedaan

Nouja volgens mij bedoelt die reclame juist dat Chantal Janzen een megadrukke carriere vrouw is maar toch nog tijd kan vinden om te wassen met Robijn omdat dat zo makkelijk en goed is.
En sorry, maar het zijn nog steeds vooral vrouwen die de was doen. Ja, mannen wel steeds meer, maar om daarom alleen maar mannen op de reclames te zetten, lijkt mij niet handig want zo werkt marketing gewoon. Je moet de doelgroep aanspreken die het product moet kopen en dat zijn nou eenmaal vooral vrouwen.

Ja dus? Het is nog steeds zo dat vrouwen het leeuwendeel van het huishouden op zich nemen, dat komt vaak gewoon zo uit.

Misschien het is juist een compliment? :’) Wij vrouwen doen het tenminste haha

Ik zie niet in waar wij ons zorgen over moeten maken? Volgens mij zie je ook wel degelijk zo nu en dan de man doen.

Ik vind zoiets echt totaal geen punt. Ik word hier echt niet beledigd door. Ik ben later niet van plan om al het huishouden te doen maar ik vind zo’n reclame verder niet hinderlijk ofzo haha. Je ziet hiernaast trouwens ook steeds meer reclames met dames die bijvoorbeeld bij de politie of bij de defensie werken.

Ik vind dat het probleem al begint met kinderreclame’s. Meisjes die spelen met poppen en roze keukentjes en jongens die spelen met brandweerwagens en auto’s en wat nog allemaal.
En dan krijg je zo van die aangeleerde ideeën, zoals toen m’n vader in de auto zat en en vrouw nog net wilde oversteken, hij naar haar riep, ‘Moet jij niet in de keuken staan! Of voor je kinderen zorgen!’

Ik vind Robijn juist wél een goede reclame. Niet per se door Chantal Janzen, maar omdat ‘Robijn doet de was bij…’ ook vaker met mannen is geweest.

Ik ben het er wel mee eens dat er op gelet moet worden. We leven in 2015, het huishouden is steeds meer verdeeld, dus ik vind dat dat ook met reclames zo moet zijn. Natuurlijk sommige reclames moeten gericht zijn op een bepaald geslacht (maandverband verkoopt niet lekker aan mannen over het algemeen, haha), maar voor de rest vind ik dat het iedereen moet kunnen representeren. Vooral bij kinderreclames: plaats een jongen in een Baby Born reclame en een meisje in een reclame van Knex, dan verwijder je de hokjes en hoeven kinderen zich ook niet bezwaard te voelen als ze met iets willen spelen (al zijn het vaak de ouders die moeilijk doen). Ik vind het raar dat er nog steeds een ‘roze is voor meisjes, blauw is voor jongens’ mentaliteit heerst. Je kan dat beeld goed beïnvloeden via marketing en media, zeker in deze tijd waar media zo ontzettend belangrijk zijn.

Aan mijn productkeuze kun je misschien wel merken dat ik al heel lang geen speelgoedreclames heb gezien :’) Weet dus niet of het hokjesplaatsen in die doelgroep nog daadwerkelijk aan de gang is, dus correct me if I’m wrong.

Ik word een beetje moe van dit soort overdreven gezeur.

Er is er sowieso 1 met een jongen van 'n jaar of 25.