Rechtsgeleerdheid

Ik bedoel tijdens de studie, ik kijk wel eens op de site.
Toch bedankt :slightly_smiling_face:

Dank je wel! 150 bladzijden lezen voor ieder college is inderdaad wat veel, maar ik denk dat je dit bij de meeste universitaire studies wel moet doen. Gelukkig heb ik geen probleem met veel lezen of feiten leren :slightly_smiling_face:

ik doe nu hbo rechten en wil volgend jaar waarschijnlijk ook naar de uni in een van die steden :slightly_smiling_face: dus ik volg dit topic haha
150 bladzijdes per college lezen moet ik op hbo ook dus dat lijkt me gewoon normaal.
succes met kiezen :slightly_smiling_face:

Zal ik maar eens vertellen hoe het is om in Leiden rechten te studeren? :wink:
Ten eerste denk ik dat ik tussen de 150-200 bladzijdes PER WEEK moet lezen. Dus verdeeld over 2 colleges en 2 werkgroepen. Ik heb namelijk 8 contacturen per week, niet veel dus. In het eerste semester is het wel even meer (10 contacturen) omdat je LLP hebt, maar dat is dus alleen in het eerste semester.
Naast het lezen moet je ook opdrachten maken, daar ben ik per week één (vrije) dag mee bezig.
Verder zijn de mensen wel heel divers. Je zal zeker veel kakkers tegenkomen, maar voor iedere kakker zijn er denk ik 20 normale mensen. Valt dus wel mee. Als dat niet zo jouw ding is, moet je gewoon niet lid worden van een van de traditionele studentenverenigingen. Ik ben trouwens niet lid geworden van een studentenvereniging. Ze zeggen dat je zo wel veel mensen leert kennen, maar als ik heel eerlijk ben heb ik zonder vereniging ook echt al super veel leuke mensen ontmoet. Bovendien valt het me op dat mensen die lid zijn (geworden) van een van de traditionele studentenverenigingen, ineens helemaal niet meer open staan voor mensen die niet lid zijn.
En als je in Leiden gaat studeren moet je absoluut de El Cid lopen (introductieweek) :wink: Ik spreek mijn El Cid groepje nu nog steeds, dus dat is wel erg leuk.

Dan jullie wel! Wie kan deze vragen beantwoorden?

• krijg je bij de studie rechtsgeleerdheid veel boeken, teksten of colleges in het engels? Of is het gewoon Nederlands?
  • ik heb gehoord dat rechtsgeleerdheid in Utrecht erg gericht was op internationaal recht, weet iemand wat daarvan waar is?

Bedankt!

Ik heb een paar jaar geleden HBO recht gedaan waarbij het grootste deel van de colleges en dergelijke op de universiteit gevolgd werd. Op de hogeschool kregen wij alleen de hbo vakken. Ik moest ongeveer tussen de 100 a 200 blz per week lezen, er vanuitgaande dat sommige boeken op half a4 formaat gedrukt zijn was dat niet overdreven veel. De boeken die hierboven genoemd zijn klinken ook mij erg bekend. Het aantal blz. ligt ook een beetje aan het college/vak. De tentamenweken vond ik altijd wel pittig omdat je vaak een heel boek moest leren voor een tentamen en je soms meerdere tentamens op 1 dag had.

Wat ik me vooral kan herinneren is dat het veel theorie is. Recht is een interessant vak, de stof kan soms wat taai zijn maar het is een boeiend vak. De reden dat ik gestopt ben is dat ik me niet thuis voelde op de hogeschool en het vakken pakket van de hogeschool me niet zo aanstond 25% recht 75% aanverwante vakken. Als jou was zou ik eens kijken of er meeloopdagen georganiseerd worden, desnoods op een universiteit die niet jouw keuze heeft maar dan krijg je evengoed een idee van hoe of wat.

Dank je! Waar heb je gestudeerd? Ik heb me net aangemeld voor een meeloopdag in Utrecht, ik ben heel benieuwd :slightly_smiling_face:

Is er iemand die dit weet?

Up

En nog een vraag, rechtgeleerdheid wordt vanaf 2013 een lotingstudie in Utrecht? Wie weet daar war van, hoeveel plekken tov aanmeldingen? Goede kans op toelating etc?

als het loting wordt is er toch gewoon dezelfde kans op toelating als bij elke opleiding met loting :stuck_out_tongue:? niets anders lijkt me.
ik weer er niks van verder, sorry

verder weet ik wel dat je bij rechtsgeleerdheid júist weinig boeken/colleges in het engels hebt :slightly_smiling_face:

Ik studeer rechten sinds dit collegejaar en ik vind het echt super. In tegenstelling tot mijn oude studie (Bestuurskunde) vind ik het echt leuk en interessant… en dan is het ook niet erg om veel te moeten lezen, omdat je steeds meer wil weten.

De meeste boeken en colleges zijn in het Nederlands, dat is ook een van de redenen dat Rechten een geschikte studie voor mij is. (Ik lees heel traag en al helemaal in het Engels.)

Ik studeer trouwens in Amsterdam, dus als je daar nog specifieke vragen over hebt hoor ik het wel. :slightly_smiling_face:

Heel erg bedankt allemaal. Ik hoop dat r nog meer reacties komen… Waarom hebben jullie trouwens voor rechten gekozen? En waarom in de stad waar je nu studeert?

Ik heb voor rechten gekozen omdat ik wat ‘moest’ gaan studeren en dat me het meest interessant leek. Puur geluk eigenlijk dat ik het zo leuk vind.

Ik studeerde dus al in Amsterdam, daarom heb ik daarvoor gekozen. (Mijn oude studie was in die vorm alleen op de VU.) Achteraf had ik misschien liever naar een andere stad gegaan, maar goed ik wilde niet nog eens verhuizen. Utrecht lijkt me heel leuk om te studeren, net als Leiden. Dat zijn meer studentensteden. Amsterdam is ook wel op studenten gericht, maar vooral op toeristen. In Tilburg is rechten overigens het best aangeschreven.

Tanks! Fijn dat je het zo leuk vindt! Ik wil graag naar Utrecht, lijkt me idd een super leuke stad. Helaas wel matching en daarna loting. Dus nog lang afwachten of ik word ingeloot

Vraag 1: bij het vak internationaal recht kom je sowieso veel Engelse teksten tegen (ook wel logisch). Bijvoorbeeld arresten van het Internationaal Gerechtshof (wat ik wel te doen vind). Ook bij andere vakken kom je af en toe een Engelse tekst tegen, zo moest ik laatst een tekst van Hart (rechtsfilosoof) lezen, en dat was wel pittig.
Vraag 2: geen idee, maar als je niet goed bent in Engels zou ik dan niet voor Utrecht kiezen (als dat klopt wat je denkt). Internationaal recht heeft dus wel veel Engels.

Ik ben bezig om mijn inschrijving voor te bereiden voor het Utrecht Law College (honoursprogramma rechtsgeleerdheid in Utrecht). Hele toelatingsprocedure voor en hoop zo erg dat ik dat haal :slightly_smiling_face: Lijkt me echt helemaal een superstudie!

Maar nu heb ik dus ook ff een vraagje. Als er hier iemand is die iemand kent/zelf op het ULC studeert, wil diegene mij dan misschien helpen met mijn motivatiebrief etc? Gewoon doorlezen en zeggen wat je er van vind enzo. Ben namelijk nu al best zenuwachtig ervoor haha. Iig alvast bedankt ^^

En zijn er hier sowieso nog meer mensen die ULC willen doen? :slightly_smiling_face:

Wie zijn er allemaal van plan om volgend jaar rechten te gaan studeren? En waar? Willen jullie daar ook op kamers?

Ik studeer rechten aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Ben 3e jaars en sluit dan ook in 2013 mijn bachelor af. Ik heb op dit moment 10 weken college en dan direct hierna tentamens (dus geen week meer vrij zoals op HBO).

In het begin moest ik echt mijn weg vinden om door de hoeveelheid leerstof te komen. Dit was soms zo bizar veel! Alles lezen is gewoon niet haalbaar en samenvatten helemaal niet! Maar je leert hier snel mee om te gaan.

Internationaal recht heb ik enkel een inleiding gevolgd. In mijn 2e jaar had ik een keuze vak: of grensoverschrijdend privaatrecht of international public law. Ik heb toen voor grensoverschrijdend gekozen nu privaatrecht mij sowieso meer trekt dan publiekrechtelijke vakken.

Tot nu toe heb ik alles gewoon in één keer gehaald. Waardoor ik in mijn 2e jaar ben gaan werken als juridisch medewerker om wat werkervaring op te doen. Je heb zo weinig college en anders zit je ook zoveel thuis!

Erasmus is een hele gave universiteit. Niet zo mooi maar de naam doet wonderen bij toekomstige werkgevers. Ik heb de universiteit gekozen omdat die op 30 minuten fietsen is en 20 minuten OV. :wink:

Het lespakket is wel aangepast voor nieuwe studenten. Ik kreeg nu in 10 weken 2 vakken en daarna over beide tentamens. Nu krijg je 4 weken les over 1 vak en dan tentamen. Dus sneller tentamen maar wel minder stof om te leren. Lijkt mij wel vervelend nu je nu 8weken beetje kan “relaxen” en dan pas als een idioot moet gaan studeren.

Heel veel succes met je keuze. Rechten is een erg leuke opleiding. Je leert in een rap tempo en het is heel afwisselend! Vooral wanneer je een bijbaan na je propedeuse vind leer je erg veel!

Good luck!

Jullie hebben wel pech zeg. Vanaf komend collegejaar is rechten overal een lotingstudie.