Rechtsgeleerdheid Vrije Universiteit of Erasmus Universiteit?

Ik woon in Den Haag en hierdoor is de reistijd naar beide universiteiten even lang. Voor 1 mei moet je ergens aangemeld zijn.

Wie studeert aan deze universiteiten en kan me meer vertellen? Hoe zijn de docenten, de werkgroepen, de colleges, en de studenten? Is het er heel druk en grootschallig of meer persoonlijk? Is er veel multiculturele diversiteit of niet? Van de UvA hoor ik bijvoorbeeld veel verhalen over dat het daar echt heel blank is.

Welke universiteit is over het algemeen beter voor rechten, wat is de argumentatie daarvoor? Wat vinden jullie zelf van de universiteit en de stad?
Is de VU echt zo “slecht” als sommige onderzoekers zeggen en is studeren aan de Erasmus echt zo “zwaar” als van oudsher wordt gezegd?

Ik heb wel gezien dat de VU nog een loting heeft en Erasmus niet meer, en het is wel jammer dat je van laatstgenoemde daardoor niet kan zien hoeveel aanmeldingen daar zijn…

Niemand?

Ik heb me voor volgend jaar ingeschreven voor rechten aan Erasmus! Ik denk dat je jezelf vooral moet afvragen welk studiesysteem je beter ligt. Erasmus is vorig jaar (of het jaar daarvoor, kort geleden in ieder geval) begonnen met een ander studiesysteem waardoor je elke 5 weken een tentamen hebt en maar 1 vak per periode behandelt. De werkgroepen zijn ook kleiner dan op de meeste uni’s (max. 15 personen). En op Erasmus moet je alle studiepunten halen, dat is het BSA. En je hebt maximaal 3 herkansingen geloof ik. Dus het is wel zwaar, maar als je het wilt is het echt wel te doen.
Wat ik snel kon zien verschillen de curricula ook nog wel iets, dus dat zou je ook nog in je keuze kunnen meenemen. Dit is wat ik van de open dagen etc heb, weet zelf ook nog niets aangezien ik nog niet begonnen ben!

Aah dankjewel voor je reactie! De kleinere werkgroepen spreken mij zeker aan (ik dacht zelfs max 8 personen haha?) maar ik hoorde wel dat je nu 2x een 5 mag staan, dus twee vakken onvoldoende beheersen, om je P te halen, dus gaat de kwaliteit dan niet achteruit?

En dat systeem van maar een vak per periode hebben ze volgens mij ook al lang aan de VU en in Leiden dus lijkt mij niet zo uniek en eerder regel dan uitzondering? Of denk ik nu iets verkeerds :’)

VU heeft 2 vakken per periode, periodes van ongeveer 7 weken. En met 2x een 5 gaat de kwaliteit niet achteruit denk ik, als je bekijkt dat je op andere uni’s véél meer mag herkansen. Dus het is maar net hoe je het bekijkt!

Huhhh serieus? Ik dacht dat VU en Leiden beide een vak per periode hebben. Maar misschien is dat recentelijk veranderd.
En aangezien je dan op Erasmus veel meer bezig bent met een vak lijkt het mij dat je daar je wel goed in kunt verdiepen. Weet jij ook hoeveel meer je op andere uni’s mag herkansen?

Nee, over herkansingen op andere uni’s weet ik niet veel. Maar het is wel zo dat je dan zonder alle punten gehaald hebt door kan naar het 2e jaar, dus je hoeft niet alles te halen ná een herkansing. Dus je hebt er sowieso 2, misschien wel meer.

Soms heb je op de VU 3 vakken per periode. In het eerste jaar een keer geloof ik. Ik zit op de VU maar ik zit wel in het tweede jaar, volgens mij hebben ze nogal wat dingen veranderd dus je kunt het het beste op de universiteit zelf vragen of op de website opzoeken.
Op de VU moet je 42 punten halen in het eerste jaar. Je hebt in het eerste jaar voor je vakken 2 kansen. Voor de vakken die je niet haalt en in het tweede jaar opnieuw moet doen heb je nog 2 kansen. Je propedeuse moet je in je tweede jaar halen.

Hartstikke bedankt voor je antwoord!

Wat ik me vooral afvraag: is dat niet zwaar, meerdere vakken tegelijk? Of kan iemand me vertellen hoe zwaar het is om op Erasmus een vak tegelijk te doen? (is dat serieus zo haha kan het bijna niet geloven…)

Ik denk eerlijk gezegd dat het aantal uren gelijk is. Dus dat ze bij de Erasmus gewoon meer uren per vak besteden. Anders zou je nooit je diploma in 3 jaar kunnen halen.

Ik weet niets van het Erasmus, maar als je het over herkansingen hebt op andere universiteiten, op de UVA mag je bijna alle vakken herkansen. Als je het dan nog niet haalt moet je het volgend jaar opnieuw doen, dus je hebt eigenlijk 4 kansen.

Bij Erasmus zijn de periodes ook korter!

Ah op die manier! Dat lijkt me wel fijner als ik eerlijk ben, haha. Ik moet zeggen dat ik twee of drie vakken tegelijk doen best moeilijk vindt, maar met wat inspanning lukt het wel. (Ik kom wel van de Havo.)

Edit: omg, ik vindt.

Nadeel van Erasmus is wel die hele 60 puntem regel… Al is de compensatieregel wel weer een voordeel

Ja snap ik! Maar ik denk dat je het wel kan redden hoor. Kom je van het VWO? Ga je in je eerste jaar op kamers of bij je ouders wonen? En ga je bij een vereniging?
Ik kom dus van de Havo en heb in mijn eerste jaar 42 punten gehaald, maar ik was veel ziek en heb me echt minimaal kunnen inzetten. Daarnaast was ik ook nog eens actief lid bij een studentenvereniging. Dus als je van het VWO komt, gezond bent, je goed kunt en wil inzetten en misschien een jaartje wacht met ergens lid worden (hoeft niet maar ik zou het aanraden) dan haal je die 60 punten wel hoor.

Hmmm toch wel opvallend dat Nederlandse rechtenopleidingen bijna allemaal door studenten als onvoldoende worden beoordeeld. Maar experts beoordelen de VU en de Erasmus als ‘neutraal’ dus niet heel slecht of heel goed.

Toch wel opvallend dat de UvA altijd extreem slecht scoort en daar nooit verbetering in lijkt te brengen.

Maar goed studenten beoordelen zelf de VU vrij negatief, Erasmus weer wat minder…