Rechtsgeleerdheid Universiteit Utrecht, of UvA?

Hoi meiden!

Volgend jaar ga ik rechten studeren aan de universiteit. Ik ben alleen benieuwd wat jullie aanraden qua universiteit om te kiezen. Ik heb beide universiteiten bezocht, maar vind het erg moeilijk om een keuze te maken.
Zijn er hier meiden die rechten studeren aan een van deze twee universiteiten?
Zo ja, hoe ziet jullie rooster eruit? Wat zijn de regelingen qua herkansingen etc?
Hoe hebben jullie de keuze gemaakt?

Liefs,
Lovexstoned.

Er is een algemeen topic! :slightly_smiling_face:

http://forum.girlscene.nl/forum/school/rechtsgeleerdheid-251151.0.html

Ik zit op de VU dus ik kan je niet helpen. (Snap trouwens wel waarom je voor de UvA zou kiezen boven de VU hoor, de locatie is echt super mooi.)

Ja, ik zat inderdaad ook nog naar de VU te kijken, maar vond de UvA qua locatie wel echt fantastisch. En bovendien zou ik nu helaas te laat zijn voor de loting van de VU. Bedankt voor je reactie :slightly_smiling_face:

Weet iemand van Universiteit Utrecht hoe het zit met de herkansingen? Ik hoorde dat als je een vak herkanst, dat je maximaal een 6 kunt behalen, zelfs als je eigenlijk een 9 hebt behaald. Klopt dit?

Dit klopt inderdaad. Op de UU heet het ook eigenlijk geen herkansing maar reparatie. Je hebt recht op reparatie als je niet meer dan één werkgroep hebt gemist. Bij die reparatie kun je dan idd max een 6 halen.

@LittleMissD, bedankt voor je antwoord! Is dat bij elk vak zo? Of zijn er ook herkansingen waarbij je wel een 6 of hoger kunt halen?

Ja dat is bij elk vak zo. Het is trouwens ook nog zo dat je alleen mag repareren als je eindcijfer minimaal een 4 is.

Oh oke! En kun je dan ook je cijfers met elkaar compenseren? Dat als je een 5 hebt behaald, dat je met een 7 voor een ander vak , de 5 kunt compenseren?

Hoi, ik ben ook eerstejaars rechtenstudent op de UU. Je kan vakken niet compenseren. Je moet gewoon ieder vak halen met minimaal een 5,5. Wanneer je een vak na de reparatie alsnog niet haalt, moet je het volgend jaar opnieuw doen en is het dus niet meer mogelijk om je propedeuse te halen. Je mag echter pas door naar je tweede jaar als je je BSA van 45 punten hebt gehaald.

Ik studeer Rechten aan de UvA, eerste jaar. Voor de locatie zou ik het niet doen, want we verhuizen volgend jaar naar Roeterseiland, een locatie die helemaal nieuw is en ook nog eens niet af. BSA op de UvA is 42 van de 60 punten, wat gelijk staat aan ongeveer 3 vakken. Ik merk ik van een vriendin die op de UU zit en ook rechten studeert, dat het daar allemaal wat beter geregeld is. Ook met deelvakken en tussentijdse toetsen, wat het voor mij makkelijk zou maken omdat dit een stok achter de deur is om ook echt wat te doen. De UvA is vrij chaotisch, maar heb het er wel naar mijn zin :slightly_smiling_face:

^ Oh oeps. Zonde zeg.

Bedankt voor al jullie berichten! @paddles, super fijn dat je vertelt dat de locatie gaat veranderen, want de locatie van de UvA van nu trok mij heel erg aan. De UU klinkt na Nien en Paddles reacties toch nog wel aantrekkelijker inderdaad. Was het voor jullie moeilijk om een kamer of appartement te vinden in Utrecht? Of wonen jullie nog thuis?

In Utrecht heb je al je werkcolleges midden in het centrum in verschillende (oude) stadspanden, erg gaaf! Je hebt alleen de meeste hoorcolleges in je eerste jaar op de Uithof in de grote hoorcollege zalen.
Utrecht staat er, net als Amsterdam, wel om bekend dat het erg moeilijk is om een kamer te vinden. Ik denk dat je gewoon ontzettend veel geluk moet hebben om snel een kamer te vinden. Ik heb bij m’n derde keer hospiteren m’n kamer gekregen, dus dat valt wel mee. Ik woon nu in een leuk huis, grote kamer maar wel net iets buiten het centrum.

Er staat ook nog wel veel over de UU in het rechtsgeleerdheid forum die ik zo’n twee jaar geleden ben begonnen.
Als je verder nog vragen hebt over rechten in Utrecht, moet je het maar zeggen. Ik vind het leuk om ze te beantwoorden :slightly_smiling_face:

Beiden universiteiten in Amsterdam hebben numerus fixus voor rechten dacht ik… En als je voor Utrecht gaat, heb je je dan wel al voor 1 mei ingeschreven? :’)