Rechten - wat houdt het in?

Hi allemaal!

Ik ga volgend jaar naar 6VWO en dan moet ik natuurlijk een studie kiezen.
Verschillende mensen hebben aangeraden om Rechten te doen, dus ben ik ben naar een open dag gegaan van Rechten. Alleen mijn probleem is: ik snap nog steeds niet wat de studie Rechten nou precies inhoudt. Wat doe je nou als je Rechten studeert? Ik hoop dat iemand hier dat even kan uitleggen :slightly_smiling_face:

Is het niet zo dat elke instelling zich ergens anders op richt? Daarbij is het een heel algemeen studie als ik mij njet vergis. Je moet trouwens doen wst jij wilt en niet wat andere mensen willen heh, vergeet dat niet. :slightly_smiling_face:

Wetboeken leren gebruiken (opzoeken etc.), privaatrecht, staatsrecht, strafrecht, … leren, leren om ‘cases’ zo efficiënt mogelijk op te lossen (een soort van gestructureerd denken aanleren), logica (is o.a. een vak op zich hier in België) EN ZO VEEL MEER. Echt VEEL. En moeilijk, maar ik weet natuurlijk niet hoe het daar in Nederland zit natuurlijk. Je moet er gewoon rekening mee houden dat als je Rechten gaat studeren je sowieso echt moet BLOKKEN, voor dood. Je kan er geen volledig ‘inzicht’ in hebben zoals bij veel richtingen wel het geval is. Je moet alles gewoon grat van buiten leren (wel begrijpelijk), geen tierlantijntjes of eigen draai aan iets geven.

Ik weet niet of het overal anders is, maar mijn voorkeur ligt bij de Universiteit Leiden.

waarom zou je het kiezen als je niet eens weet wat het inhoud…
dan zou ik gewoon iets kiezen wat ik wel interessant vind

Dus het is gewoon veel wetboeken uit je hoofd leren? :slightly_smiling_face: Moet je ook veel discussieren/debatteren?

Ik ken je natuurlijk niet maar is het niet zo dat als het echt je interessant leek dat je het wel geweten had? Meestal “groeien” mensen naar een studie toe. Heeft het je bijv altijd geinteresseerd hoe de michael jackson zaak werd afgehandeld en wou je er alles van weten? Op zo’n manier moet je op zoek gaan naar een opleiding…

Als je interesse echt bij Rechten ligt, zou ik jou niet hoeven uitleggen wat de studie ‘nou precies inhoudt’.

Ik ben nu aan het oriënteren op studies en ik weet nog niet wat de studie Rechten inhoudt en of het dus interessant is, daarom vraag ik het hier. Als het me niet leuk lijkt, ga ik wel verder kijken :slightly_smiling_face:

Neen, ook geschiedenis (van het Recht, duh), filosofie, psychologie,… Zoals hierboven gezegd: als je dit niet al lang vastberaden als je toekomst zag zou ik het niet doen. Zonder SUPER veel motivatie (hetgeen je hebt door je vastberadenheid om er te geraken) krijg je jezelf niet zomaar door al die boeken gesleurd. Of je moet een genie zijn, dan kan je alles.

Oké, dankje voor je hulp :slightly_smiling_face: