Rechten/economische studie

Ik ben misschien wel geinteresseert om een rechten studie te gaan doen, Ik ben blijven zitten in havo 4 en heb dus volgend jaar exames. Maar ik zit nu dus te denken aan welke studie ik wil gaan doen. Ik dacht ana hbo-rechten en dan naar ene wo rechten studie want advocaat zijn lijkt me wel leuk, maar nu is het zo dat je universitair dan zelf moet betalen en ik heb dan geen studiefinanciering meer. En met hbo-rechten zelf heb je niet echt veel baan kans zie ik altijd op sites. Maar is hier iemand die ervaring heeft met deze studies? Want ik kijk ook richting marketing en economische studies maar weet gewoon niet wat ik moet kiezen.

Volgens mij doe je iets fout. Wanneer je zegt dat het je ‘wel leuk lijkt om advocaat te worden’ kan je het al van je lijstje afschrappen. Met ‘wel leuk vinden’ is er een grote kans dat je in het eerste jaar zou stoppen met je studie.

Je kan je beter deze dingen afvragen met het vinden van een goede studie voor je:
Wat heb je in het verleden gedaan? Want dit ga je in de toekomst weer doen. (Bv je leest veel/je hebt veel gelezen, dan is iets met Nederlands of een andere taal een optie.)
Wat zou je doen als geld niet uitmaakte in de wereld? (Dus dat je niet werkt voor het geld.)

De banen liggen nou ook niet echt voor het oprapen als je van de universiteit komt. Daarnaast word je niet automatisch advocaat als je rechten studeert, dat is een lange moeilijke weg. Als ik jou was zou ik me beter gaan oriënteren en bedenken wat je wil. :slightly_smiling_face:

Je kan na de HBO wel naar de uni, je doet dan een schakelprogramma waar je maximaal 2 jaar over mag doen en daarna begin je gelijk aan je master. Voor de master krijg je gewoon stufi omdat het niet je tweede bacheloropleiding is.

En zoals hierboven al is gezegd, ik zou me als ik jou was nog wat beter verdiepen in wat je wilt. Rechten is geen piece of cake studie en het moet je echt liggen om de studie te halen. Helemaal als je advocaat wilt worden.

Met HBO rechten kan je heus wel een baan vinden, op het moment misschien niet, maar dat komt door de crisis.
Er zijn heel veel advocatenkantoren op zoek naar juist HBO juristen i.p.v. WO juristen, die zijn namelijk een stuk goedkoper en praktischer.