Rechten: Amsterdam of Leiden?

Hee meiden,

ik vroeg me af of een van jullie hier rechten studeert? Ik wil in september aan deze studie beginnen, en twijfel heel erg tussen Amsterdam en Leiden.
Iemand ervaring met rechten in een van deze steden? (of ergens anders misschien?)

oh ik heb het trouwens over de universiteit, niet hbo

Mijn broer heeft rechten gedaan in Leiden en ik heb hem nooit horen klagen! Hij heeft het heel leuk gehad en is goed opgeleid

Ik studeer ook rechten in Leiden en het bevalt me super! Ik vind het echt een leuke, gezellige stad. Vooral de Universiteit vind ik echt een heel goed systeem hebben en er worden écht goede colleges gegeven!

Leiden!
Ten eerste omdat dat dé stad is om rechten te studeren, de colleges heel goed zijn en er vaak ook veel interessante lezingen worden aangeboden,
en ten tweede omdat Leiden echt een gezellige stad is, veel knusser dan Amsterdam :slightly_smiling_face:

Hmm, ik studeer het niet, maar als ik moest kiezen tussen de stad zou ik Leiden nemen. Het is daar zo gezellig! Amsterdam is zo massaal en Leiden vind ik persoonlijk een beetje een dorpstadje:’) lekker knus en gezellig zegmaar. Niet dorpdorp maar nouja hoop dat je me snapt.

Haha jullie tot nu toe iedereen voor Leiden dus!
Lijkt me inderdaad een hele gezellige stad, minder massaal dan Amsterdam. Het is voor mij allebei even ver weg, en heb op zich wel goede ervaringen met Amsterdam, vandaar de twijfel.

@ de mensen die in Leiden rechten doen: in welk jaar zit je en kun je iets over de opleiding vertellen? (hoeveel tijd en je eraan kwijt, goede begeleiding etc)

Hmm, een goede vriend van mij studeert in A’dam rechten en hem bevalt het ook heel goed. Het is een grote stad maar zijn wijk/flat (geen flauw idee though waar hij nou precies woont :’) ) schijnt wel heel gezellig te zijn. Hij heeft het daar erg naar zijn zin.

Hmm de keus is lastig!
Up!

Ik zou zelf amsterdam doen, voor mij is het dichterbij en de sfeer past bij mij beter.
Alhoewel Leiden echt een studentenstad is en dus veel te doen en beschikbaar voor studenten. Maar de sfeer verder vind ik minder (ik vind het, voor mijn doen, redelijk “kakkers” en serieus).

Maarja zo ben ik, ik weet natuurlijk niet wat jij liever heb.

Amsterdam!! Ik studeer daar (geen rechten) en het bevalt me zo goed. Alles is in die stad, en het is een plek waar je als persoon kunt groeien. Beter te groot, wat je niet zat wordt, dan juist te klein, waar je uit kunt groeien. Leiden is een gezellige stad hoor, maar uitgaan is gewoon beter in Amsterdam. Shoppen ook. Amsterdam, met de mooie grachten, leuke markten, gezellige eettentjes, verschillende buurten… Need I say more? Amsterdam is de beste keus! :wink:

Qua onderwijs… geen idee wat beter is. Ik denk dat het niet veel van elkaar zal verschillen.

Ik hou qua sfeer wel van wat kleinere, knussere steden, dus wat dat betreft zou Leiden een goede keus zijn? :slightly_smiling_face:

Ik zou Amsterdam doen! Hoor ik alleen maar positieve dingen over van vrienden :slightly_smiling_face: Die het er helemaal geweldig vinden!

Mij lijkt het leuker om in Leiden te studeren. Ik houd niet zo van Amsterdam, veel te grote stad.

Ik ken ook mensen uit Leiden, die hebben het daar heel erg naar hun zin! Zelf ben ik niet zo heel bekend met Leiden, en het dorpse ervan zou mij juist misshcien tegenhouden om daar te gaan studeren haha :stuck_out_tongue: Maar Amsterdam is meteen ook weer zo massaal! Lastige keuze! Anders ga je nog een keer in beide steden winkelen ofzo en kijken welke het leukst is:P

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik hoor inderdaad ook goede verhalen over beiden:P

Ik heb dit jaar al een opleiding gedaan in Amsterdam (communicatie), vond het wel heel massaal allemaal hoor! Maar ik weet natuurlijk niet of dat voor elke opleiding geldt…

Nog beter: Maastricht

Wow tijdje niet in mijn eigen topic geweest :stuck_out_tongue:

Maastrischt is voor mij sowieso geen optie, ik wil in de buurt van Haarlem/Amsterdam blijven!

Als ik kijk naar de vakken van de opleiding in Amsterdam en Leiden, lijkt het wel alsof je in Amsterdam geen praktijk oefening opdoet? In Leiden zie ik het van Moot Court (oefenen met spreken e.d.), maar heeft Amsterdam niks op dat gebied?

Ik doe rechten aan de uva, vind Amsterdam een topstad en de uva vind ik ook gezellig :slightly_smiling_face:

utreccccht