Rechercheur worden!

Hallooo lieve meiden,

Ik weet dat er al best een aantal forums zijn over dit onderwerp,
maar ik heb er nog geen één gezien waar ik echt iets mee kon.

Ik hoop volgend jaar mijn examen te doen in 5 havo, en ik wil
graag rechercheur worden. Achtervolgingen, opsporingen, ondervragingen
enzovoorts, dus niet in het lab ofzo.

Nu kom ik elke keer als ik dat intik op de pc wel dingen tegen maar dan
staat er weer van ‘je moet eerst in het bezit zijn van een hbo-bachelor
(of was het nou master?) diploma’. Nu is dus de vraag, wat moet ik
nu doen nadat ik geslaagd ben voor havo?

Ik snap er namelijk niks meer van. ;$

Wie kan mij helpen? Bedankt alvast! xx

Volgens mij heb jij een niet heel realistisch beeld in je hoofd van de recherche, het is namelijk niet echt te vergelijken met het beeld dat je krijgt door tv programma’s.

Hoe het er in werkelijkheid wel precies aan toe gaat, weet ik ook niet helemaal, dus ik hoop dat iemand anders hier je dat kan vertellen. Maar ik weet wel dat je als rechercheur niet elke dag boeven aan het vangen bent.

Foutje

De opleiding tot recherchekundige is inderdaad vrij pittig hoorde ik. De politieacademie valt zelf wel mee. Het is wel heel lastig op het moment om in de opleiding te komen. Ze bezuinigen daar ook en nemen niet veel mensen aan. Het zit erg snel vol.

Je moet inderdaad eerst gewoon de politieopleiding volgen van 4 jaar. Ik heb ook gen idee dat je er iets te makkelijk over denkt, en je er een geheel ander beeld van voorsteld.
Dat maakt verder niet uit hoor, ik snap dat je er zo enthousiast over bent, lijkt mij ook super tof! Maar verdiep je er eerst eens in voor je aan de opleiding begint en het je vies tegen valt omdat je al deze dingen dus niet gaat doen.

Dankjouu, maar het is dus niet mogelijk om direct de rechercheopleiding te doen? Politiekundige is dus het makkelijkst om eerst te doen, is dat dan zo’n hbo bachelor gedoe iets? Okee ik voel me dom ghehe. Heb me er wel in verdiept, maar ik bedoelde dus tactisch rechercheur met dat achtervolgen ed. :wink:

Jaa, snap ik wel, klonk ook beetje dom dat achtervolgen etc, maar ik bedoelde dus tactisch rechercheur.:wink:

Aan de opleiding tot recherchekundige gaat toch ook nog een andere opleiding vooraf? Ik las dat je minimaal in het bezit moet zijn van een hbo-bachelor diploma. Volgens mij is het ook wel behoorlijk anders dan een “normale” opleiding tot rechercheur.

Mag ik vragen of je uiteindelijk alsnog iets in die richting bent gaan doen?

Okeeee, ligt dus nog best gecompliceerd. :wink: Ik lees dat dat een bachelor is, dus dat is wel weer fijn. Alleen moet je 18 zijn om aan deze opleiding te beginnen, en het probleem is dat ik op mn 16e (bijne 17e) van de middelbare af ga. Nog een tip voor wat ik tussendoor zou gaan kunnen doen? :wink:

Misschien een studie gericht al op veiligheid?

Haha okee, ik heb er al overna gedacht om bijvoorbeeld in die tijd de veva te doen, voor de discipline etc. maar aangezien ik zwakke knieën heb… Werken/sparen is ook wel slim.

Je hebt toch ook een andere veva opleiding van 1,5 jaar? (of ik zeg nu iets heel doms)

Oh huh, dan ben ik in de war denk ik. xd. Ik denk dat ik de AMO bedoelde van 4 maanden. Soms 9 maanden trouwens. Moet ik wel eerst meer gaan trainen mocht ik dat willen.

Volgens mij ook maar maakt niet uit, dat is alsnog te lang vind ik dan. :wink:

Meehhh, dan weet ik het niet. Het broertje van mijn vriend deed het anderhalf jaar!

Je moet voor recherchekundige inderdaad een hbo of WO bachelor doen. Ik ben op dit moment criminologie (WO) aan het studeren en zit erover te denken om (wanneer er vacatures zijn) te gaan solliciteren voor recherchekundige.
Recherchekundige is wel een beetje anders dan “normale recherche”.
Het is trouwens best wel naïef om te denken dat je meteen aan een rechercheopleiding kan beginnen, je zal altijd onderaan de ladder moeten beginnen en de basis van het politiewerk ook moeten kunnen en kennen.

Ik kom misschien een beetje bot over, maar zo bedoel ik het absoluut niet.

Graywolf: aan de ene kant had ik gelijk, en aan de andere kant ook weer niet:

niveau 2 duurt 18-24 maanden en bereidt je voor op een functie als soldaat/matroos/marinier of korporaal. Niveau 3 duurt 30-36 maanden en bereidt je voor op de functie van onderofficier (voor Zorg en Vliegtuigonderhoud is niveau 3 een korporaalsfunctie). Niveau 4 bereidt je voor op een onderofficiersfunctie bij Zorg of Vliegtuigonderhoud en duurt 42-48 maanden.

Ja, blijkbaarxD Ik had geen benul dat dat niveau 2 was!

Weet jij of daar ook gewoon veel vrouwen rondlopen? Zie het namelijk niet echt zitten om daar tussen
al die kerels rond te lopen, maar goed, zo ver is het nog niet. Wat ben je van plan daarna te gaan doen, ook recherche?