Recepten voor studenten

Ik wil graag nieuwe recepten proberen!

Dus, post hier maar recepten die je vaker maakt of die je super lekker vind. Het is namelijk toch wel fijn om wat afwisseling te hebben op kamers…

(Er is alleen een baktopic waar niet zoveel ‘echte’ recepten in worden geplaatst, en als er al een receptentopic is staat ie vrij laag…)

mag het ook wat langer duren om te maken, en bijvoorbeeld voor wat meer mensen zijn? dan heb ik wel iets :slightly_smiling_face:

Maak er anders ‘Recepten voor studenten’ van als topicnaam? :slightly_smiling_face:

Ik studeer dan niet, maar wat ik zelf lekker en makkelijk vind om te maken is spaghetti met tonijn ipv gehakt (moet je wel van houden). Hoeveelheden spaghetti en tomatensaus kun je zelf kiezen, en wij gebruiken voor ons drieën vaak 3 kleine blikjes tonijn dus voor jezelf kun je dan bijvoorbeeld één blikje nemen :slightly_smiling_face:

Je kunt wat groenten in een pan gooien en dat wokken. En daar dan een stukje vlees of vis bij en wat aardappeltjes of rijst.
Daar kun je heel erg in variëren, het is maar net wat je lekker vindt!

Ik had er nog een paar opgeslagen:

[color=rgb(0, 0, 0)][font=Tahoma][color=rgb(122, 159, 31)]Penne met spekjes en brocoli[color=rgb(122, 159, 31)]Ingrediënten4 sneetjes witbrood (liefst oud)
[/size]

• 6 tomaten, in plakjes

• 1 ui, in dunne ringen

• 6 el olijfolie extra vierge

• 300 g penne (pasta)

• 1 zak broccoliroosjes (300 g)

• 250 g magere spekreepjes

• 2 teentjes knoflook, fijngesneden

[color=rgb(0, 0, 0)][font=Tahoma][color=rgb(122, 159, 31)]BereidenSnijd de korsten van het brood en verkruimel het brood (eventueel in een keukenmachine of met de staafmixer). Meng in een schaal de tomaat met de uiringen en 2 el olie, breng op smaak met zout en peper. Kook de pasta beetgaar in een pan met ruim water en zout volgens de aanwijzingen op de verpakking. Snijd de broccoli in nog kleinere roosjes en kook ze de laatste 4 minuten met de pasta mee. Bak intussen in een droge koekenpan de spekreepjes in 4-5 minuten goudbruin. Schep ze met een schuimspaan uit de pan en laat ze uitlekken op keukenpapier. Voeg in de pan aan het spekvet de knoflook en het broodkruim toe. Bak het geheel al omscheppend tot het kruim goudbruin en knapperig is. Giet de pasta en broccoli af en meng er de spekjes en de rest van de olijfolie door. Verdeel over 4 borden en strooi het gebakken kruim erover. Voeg (versgemalen) peper naar smaak toe. Serveer met de tomatensalade.
    (het brood doe ik persoonlijk niet)

• 1 zakje Unox noedels
  • water

Doe de noedels bij gekookt water. Drie minuten laten weken. Zakjes met shit er overheen. Eet smakelijk!

[color=rgb(0, 0, 0)][font=serif][color=rgb(0, 121, 193)][size=2]Pasta Pesto met doperwten 4pers.300 g penne (pasta, zak 500 g)

• 3 el olijfolie
  • 2 tenen knoflook, fijngesneden
  • 1 pak tuinerwten extra fijn (450 g, diepvries)
  • 1 potje pesto alla genovese (duopak 2 x 90 g)
  • 1 bakje munt (15 g), alleen de blaadjes fijngesneden

[color=rgb(0, 0, 0)][font=serif][color=rgb(0, 121, 193)][size=2]Kook de pasta volgens de aanwijzingen op de verpakking beetgaar. Verhit ondertussen de olie in een koekenpan. Bak de knoflook en de courgette 4 min. Voeg de tuinerwten toe en bak nog 4 min. Giet de pasta af en meng de groenten erdoor in de pan. Voeg de pesto, munt en peper en zout naar smaak toe. Lekker met geraspte Parmezaanse kaas.

Ik zal zelf ook wel een paar recepten posten:

Ovenschotel:

• Mais
  • Paprika (rood, geel, groen)
  • Champignons
  • Kip (of ham, of niks…)
  • Crème fraíshe
  • Bladerdeeg

Snij de paprika’s en champignons in kleine stukjes, de kip ook. Bak de kip gaar in een pan, gooi de groente er bij en na 2/3 minuten voeg je er de crème fraishe aan toe. Vet een ovenschaal in en bedek hem volledig met bladerdeeg. Voeg het prut toe tot net onder de rand, en bak het in een oventje gaar. Ik doe het meestal op 220 graden bakken, een half uurtje ongeveer. Maar hoe langer je het in de pan bakt, hoe korter het in de oven hoeft.
En je kunt in feite heel veel variëren met de groente, prei is hier ook lekker bij bv.

Spinazietaart:

• Bladerdeeg
  • Diepvriesspinazie(500gr)
  • Pakje Boursin
  • 2 tot 3 eieren
  • Zakje geraspte kaas

Smelt de spinazie en zet het in een pannetje op het vuur, roer de ei en boursin erdoor tot het een soort papje wordt. Vet de ovenschaal alvast in en bedek hem volledig met bladerdeeg. Strooi de kaas over de bodem en vul hem met het papje tot net onder de rand. Eventueel boven ook nog wat kaas als je over hebt. Zet hem dan voor ongeveer 25 minuten in de oven op 200 graden. Deze is trouwens wel heel machtig!

Het forum doet echt heel raar, nja hier de laatste:
Iets aparter maar ik vind het echt heerlijk!

http://img850.imageshack.us/img850/8748/avocadoy.jpg

omelet met alle restjes enzo wat je hebt staan? naja niet letterlijk alles :’) maar met bv kip, ham, spek, paprika, ui, tomaat, komkommer, champignons, kaas, spinazie, boontjes, rucola/andere sla (niet in de pan)

nodig: voor ongeveer 4-5 personen
1 prei
1 ui
risottorijst (ik weet nooit hoeveel rijst in grammen je nodig hebt pp) ongeveel 3 mokken vol
1 pakje gerookte zalm
dille
boulion (jeetje hoe schrijf je dat ookalweer XD) blokje groente
redelijk veel boter
witte wijn (optioneel)
1 citroen

zet de boulion op, ongeveer een liter met 1 boulonblokje.fruit de ui in boter, glazig. ook de prei erbij en aanfruiten. als de prei en de ui aangefruit zijn doe je de rijst erbij met VEEL boter tot de rijst een beetje glazig is. blus dan af met een beetje witte wijn (1 glas) dit hoeft niet maar is wel lekker. dan ga je boulion toevoegen, elke keer als de rijst een klein beetje droog begint te staan. niet teveel per keer. als de korrels een beetje aan elkaar gaan plakken voeg je de dille toe, LET OP dille is heel bepalend in een gerecht doe er dus voorzichtig mee en proef vaak. voeg het sap van een halve citroen toe. snij de gerookte zalm in stukjes en roer erdoor. geef de rest van de citroen in partjes bij het opdienen.
zout is vaak niet nodig omdat de zalm al zout is.
dit recept heb ik trouwens van een vriendin geleerd. :slightly_smiling_face:

Echt, dit is de lekkerste salade ooit.
Salade á la Jan
Nodig:

• bleekselderij

• appels

• walnoten

• druiven

• ananas (Wij hadden het zonder de ananas gedaan, al denk ik dat de ananas er ook lekker bij smaakt)

• kipfilet

• ketjap manis

• Een beetje sla (kropsla)

Alle ingrediënten in stukjes snijden (Alles hoeft niet te klein) en bij de sla toevoegen. De kipfilet in stukjes snijden en kruiden en braden met toevoeging van ketjap manis. Dan de stukjes kip er ook bij voegen en je bent al klaar.
Het lekkerste is trouwens wel om de stukjes kip eerst koud te laten worden. (De salade 's morgens maken, zodat de kip kan afkoelen) De koude kip smaakt dan heerlijk bij de bleekselderij en dergelijke!

En dit is dé lekkerste spagettie(saus). Mmmmjam. Van mijn moeder.

Spaghetti á la mama
Ingrediënten:
300 gr. Gehakt
2 uien (fijn gesneden)
+/- 7 knoflookteentjes
1,5 beker water
7 kleine blikjes tomatenpuree
+/- 0,75 bakje oregano (gesneden)
Flinke scheut Italiaanse kruiden (gesneden)
Flinke scheut hot/spicy kruiden
Pak spaghettislierten

Bereidingswijze:
Doe een scheut olie in de wokpan en laat het eventjes warm worden. Doe dan het gehakt in de pan en maak het klein. Als het gehakt een beetje is gebakken kunnen de fijn gesneden uien en knoflook er bij. Laat ook dit eventjes doorbakken. Gooi er dan de blikjes tomatenpuree bij. Na elk leeg blikje doe je eventjes met water het blikje ‘spoelen’ en gooi je het mengsel er nog bij. Als er na alle blikjes nog water over is gooi je het er zo bij. Voeg dan de oregano (Veel is goed!!), de Italiaanse kruiden en de hot/spicy kruiden toe. Goed blijven roeren en laat het eventjes doorkoken.
Intussen heb je ook al een grote pan met water opgezet (+ snufje zout er aan toegevoegd) waarna zodra die kookte je de spaghettislierten er aan toe hebt gevoegd. (zorg er hier wel bij dat je de slierten een beetje uit elkaar haalt, anders gaan ze aan elkaar plakken!)
De spaghetti is dan klaar. Eet smakelijk.
(dit is trouwens wel voor een grote bak saus, mijn mama bewaard een portie voor later)

Pasta pesto:

Pasta koken (pennen, strikjes oid.)
Kip bakken
mozzarella en tomaat snijden
Pasta afgieten
Kip, tomaat, mozzarella en pesto erbij en klaar!

(Alles kan je klaarmaken naar eigen hoeveelheid, dus gewoon doen waar je zin in hebt!)

TIP:
Dit recept is ook lekker om als salade te eten.
Het is wel iets anders:
Je laat dan de pasta en kip afkoelen
en vervolgens doe je de tomaten en mozzarella erbij.
In plaats van pesto gebruik je de sla rucola melange en gooi je er een lekkere dressing naar keuze bij :slightly_smiling_face:

Nog een tip:
Als je bij al die pakken en ovenschotels etc van knor kijkt, staan er echt honderden lekkere dingen tussen! Gewoon eens uitproberen dus!

Laatste tip:
Eet samen met je huisgenoten! Met het systeem van wiebetaaltwat.nl ben je echt veel goedkopen uit, dan dat je steeds voor alleen jezelf moet koken!

Pasta uit de oven.

Benodigdheden:
Pasta (maakt niet uit welke pasta, kan allemaal)
Prei
Spekjes
Bechamelsaus

Kook de pasta volgens de verpakking
Snij prei klein
bak de spekjes
op het laatst gooi je de prei bij de spekjes
Giet de pasta af en voeg deze ook toe aan de spekjes en prei
roer de bechamelsaus erdoorheen naar smaak peper en zout toevoegen.

Giet het over in een ovenschaal en bak in de oven op 200 graden een minuut of 20.

Ik heb geen idee wat voor hoeveelheden ik gebruik, ik doe het op gevoel en het ligt er natuurlijk aan voor hoeveel man je het maakt…

Wraps zijn ook altijd makkelijk en lekker! Gewoon met gehakt/paprika/ui/aubergine, eventueel geraspte kaas erover en 10 min in de oven zetten. Of wraps met kip/paprika/mais/wat kruiden en dan wat guacamole erbij ofzo :slightly_smiling_face: Gewoon in de wraps doen wat je zelf lekker vind!

Wraps met een plakje zalm en roomkaas (en eventueel wat sla) zijn ook heel lekker! Ik vind zalm al snel te ‘aanwezig’ maar dit vind ik heerlijk.

Ook vind ik gebakken broodjes (wij hebben altijd biologische bruine van de AH, biologisch is natuurlijk wel wat duurder dus je kunt ook gewoon andere nemen) met wat dan ook erop heerlijk. Kaas erop en in de oven, kaas en pesto, broodje gezond ervan maken, brie, kruidenboter met basilicum, mmm.

dit is echt een leuke blog waar ikzelf vaak op kijken recepten vandaan haal. :slightly_smiling_face:

Lekker!
Hebben jullie nog meer recepten?

Pastasaus, ik heb m van smulweb en hij is echt heel lekker en supermakkelijk:

• Snijd kipfilet in stukjes en bak die gaar in een wok
  • Snijd champignons en bak die een paar minuutjes mee met de kip
  • Ontdooi een pak spinazie a la creme in een bakje in de magnetron (of leg m al een tijd voor je gaat koken uit de koelkast) en doe die bij de champignons en kip
  • Doe er een pakje boursin bij
  • Pijnboompitjes en als je t lekker vindt wat fijngesneden zongedroogde tomaten erdoor, even doorwarmen en klaar!

En altijd makkelijk: nasi

• Rijst koken volgens verpakking (let op, ik heb een keer de niet-snelkook versie gekocht, en dat moet echt een halfuur koken, dus even lezen in de supermarkt :stuck_out_tongue:)
  • Ondertussen groente bakken, vlees kan ook, maar ik maak nasi meestal vegetarisch
  • Als de groente zo goed als gaar zijn een pakje boemboe voor nasi goreng erdoor mengen en nog even verder roerbakken. Je kan er ook nog sambal/ sojasaus/ kruiden e.d. bij doen als je dat lekker vindt
  • Als de rijst gaar is de rijst afgieten en door t groentemengsel doen

Ideetje: loempia’s erbij eten, die diepvriesdingen uit de supermarkt kan je gewoon bakken in een pan (heeeerlijk). Of een gebakken ei, dan ben je helemaal schijf-van-vijf verantwoord bezig ; )

Pasta
Groente, zoals aubergine, courgette, paprika, champignons
Spekjes
Boursin (goedkope van Euroshopper kan ook prima)

Kook de pasta, bak de groente en spekjes en gooi alles door elkaar met de boursin. Prima pasta en super simpel! :slightly_smiling_face: Lekker als je er veel versgemalen peper overheen strooit voor het opeten.

Verder idd omelet met allerlei groente, kaas, spekblokjes (of hamblokjes mocht je ervan houden), gewone bacon.

Roerei met kipfilet, mosterdkaas en bosuitjes:
Kluts eieren met een beetje melk en gooi in een pak. Begin met roeren als het ei een beetje stolt. Voeg de kipfilet (broodbeleg kipfilet) in plakjes, gesneden bosui en de in stukjes gesneden mosterdkaas toe. Als het ei klaar is en de kaas gesmolten, kun je het eten op een ciabatta of gewoon broodje uit de oven. Gewoon een boterham kan natuurlijk ook. Lekker met wat sla erbij :slightly_smiling_face: