Recepten voor 1 persoon

Ik hoef de komende weken alleen voor mezelf te koken en nu wil ik wel een gewoon lekker en gezond blijven eten, dus niet alleen frituren of elke avond hetzelfde (of 4 avonden hetzelfde omdat ik dan gewoon voor 4 personen heb gekookt). Maar alle kookboeken etc. die wij in huis hebben geven natuurlijk alleen recepten voor 4 personen. Natuurlijk kan ik alle hoeveelheden door 4 delen, maar om dat nou 3 weken lang te doen is ook zo wat en sommige dingen zijn zo lastig te delen (1 ei bijvoorbeeld).

Ik ben vast niet de enige, dus wie heeft suggesties voor recepten die je ook makkelijk voor maar één persoon kunt maken?

Hier kun je vast wel wat vinden:

En verder kun je ook voor 2 koken en dan de helft invriezen en in de 2e week opeten (:

Stel je ziet een lekker recept en die is voor 4 personen, dan deel je de ingredienten toch door 4? (:

@ hierboven:

Das vaak best moeilijk, want dan krijg je een kwart paprika, een kwart van een pakje kruidenmix en dan heb je zoveel restjes.

Misschien dat je een dag een maaltijdsalade kunt maken met bijv wat rucola, tomaatjes, paprika, komkommer etc. en wat je over hebt gebruik je de volgende dag voor een pastasaus (dus tomaat, paprika) met een klein beetje pasta en wat gehakt. Wat je aan gehakt en andere groente over houd gebruik je de volgende dag in een wrap. Wraps zou je ook 'smiddags kunnen eten met wat roomkaas etc. Dus dan koop je ingredienten die je voor meerdere gerechten zou kunnen gebruiken en blijft er aan het eind van de week geen halve paprika in je koelkast rondzwerven.

Wat vlees betreft heb je genoeg aan 100 gram per maaltijd.

Als je een dag gekookte aardappelen eet en je houd wat over kun je de rest gebruiken om de dag erna opgebakken aardappeltjes te eten.

Ik had pas deze gemaakt: http://www.voedingscentrum.nl/recepten/recept/pastametkipenpesto.aspx

Is heel makkelijk en het smaakte goed. Je kunt er ook wat salade bij doen.

Mijn ervaring is dat 40 gram al ruim voldoende is. Hier eten we met 3 personen 1 kipfilet op en de laatste keer dat mijn bloed werd geprikt had ik nergens tekorten in.

Maar inderdaad, je kunt veel dingen een 2e dag hergebruiken. Kliekjes zijn handig. Je kunt de meeste maaltijden nog zo’n 3 dagen na het koken in de koelkast bewaren om vervolgens te kunnen gebruiken in een gerecht.
En koken uit een kookboek is ook niet nodig. Ik improviseer regelmatig als ik moet koken.

^Oh nog beter!
Ik meende ergens gelezen te hebben dat je aan 300 gram per week al genoeg hebt.
En je lichaam maakt een reserve B12 aan als het goed is.

Ik woon al een tijdje alleen, maar wat ik altijd doe is als je een recept voor 4 personen hebt het door 2 delen.
Dat kan prima, dan hou je ook niks over (zoals een kwart paprika ofzo).
De helft daarvan vries je in, of eet je de volgende morgen op =)
Voor 2 personen koken is helemaal niet moeilijk namelijk.
(Pasta’s zou ik dan niet invriezen, de smaak wordt er niet beter op. Alleen de saus invriezen, dan hoef je alleen nog de macaroni te koken wanneer je het nodig hebt)

Dat is ook ongeveer wat ik doe als ik een weekje voor mezelf moet zorgen.

Wat ik weleens maak met dit weer is een salade.
Je hebt nodig;
-pasta
-sla
-kipreepjes (of iets anders)
-Paprika/ui/komkommer/tomaat etc

-eventueel wat saus

en dan gewoon beetje door elkaar gooien en eten! :slightly_smiling_face:

Koude wraps
Broodje shoarma
Salade
Pasta (en gehakt bv kun je voor een andere maaltijd gebruiken maar dat is dan niet hetzelfde)
Panini
Wok
(Zelfgemaakte) pizza

Het meeste kan wel toch voor alleen? Bij een wok bijvoorbeeld, doe je gewoon een halve paprika en een deel van broccoli, weet ik veel, en een kwart pak rijst kun je ook gewoon laten staan. De groenten gebruik je de dag erna weer voor in een salade bv

Je kan met dezelfde ingredienten altijd twee compleet verschillende gerechten maken. Bijvoorbeeld
Dag 1: groene curry met kokosmelk, curry pasta, 1/2 kipfilet, broccoli, doperwten (vriezer) en rijst
Dag 2: pesto pasta met broccoli en kip
Dag 3: kokos wortel soep met garnalen
Dag 4: sweet & sour garnalen met doperwten (vriezer), ananas en rijst

Dit is allemaal vrij lang houdbaar (of je kan het invriezen) en makkelijk opnieuw op te warmen dus je kan ook dubbele porties maken. Ik ook bijna altijd voor alleen mezelf en vind het meestal wel goed te doen. Denk er ook eens aan om bijvoorbeeld restjes kip bij de lunch op te eten, kokosmelk te gebruiken voor een smoothie, of die halve paprika te grillen en later op brood of bij een salade te eten.

soep, tosti, rijst :grinning: