Reactie vergelijkingen kloppend maken (Ik snap er niks van!)

[b][b]Hee,

ik heb maandag een proefwerk over reactie vergelijkingen kloppend maken ( scheikunde )
ik snap er niet echt veel van…
Is er iemand die het heel goed snapt en ook heeel goed uit kan leggen?
Je zou me er echt heel erg mee helpen!!

xx :roll_eyes:
[/b][/b]

dat is echt moeilijk

het is niet heel moeilijk! :slightly_smiling_face: Misschien kun je dit eerst proberen, later, als het makkelijker gaat kun je dit uit je hoofd doen:
schrijf alle atomen die je voor de pijl hebt op en na de pijl. Bv.
links ‘voor de pijl’:
C, 4H, 4O
rechts ‘na de pijl’:
2C, 4H, 5O

Dit is een heel simpel, waarschijnlijk niet kloppend voorbeeld. maar het gaat om het principe. Je ziet dus dat je voor de pijl 1 keer C hebt en na de pijl 2 keer, je moet dus er 2 C’s bij hebben. Dit doe je door een 2 te schrijven voor het atoom waarin een C zit.
Als het atoom CO2 is wordt het dus 2 CO2.
Dit betekent wel dat je dus in plaats van 2 keer O, 4 keer O hebt! (je hebt namelijk door de twee voor CO2 te zetten, ook 2 keer de 02.
Als je dit weer verandert in het ‘voor de pijl, na de pijl’ schema, moet je zo even puzzelen tot je links en rechts gelijk hebt.

Ik heb het zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen, sorry als het onduidelijk is haha!

Thanks ik snap het al iets beter :slightly_smiling_face:

Zoek eens op youtube de video’s van Scheikundelessen, daar geeft een scheikundeleraar heel goed uitleg, en daarna moet je gewoon oefenen tot je het helemaal onder de knie hebt. :slightly_smiling_face: succes!

ik weet gwn niet hoe ik moet beginnen… dat is eigenlijk wel het grootste probleem

Dat is de reden waarom ik Scheikunde heb laten vallen.

Het is redelijk simpel als ik goed begrijp wat je wilt weten. Net als dat er behoud van energie is, is er behoud van deeltjes. Die kunnen niet zomaar verdwijnen. Dus er moet hetzelfde voor de pijl staan als erna alleen dan ietsje anders. Oftewel, als er 6 H-tjes voor de pijl staan, moeten die er ook na staan. Als H of als H20 bijvoorbeeld, daar zitten 2 Htjes in.
Wat je het beste kan doen is hoeveel van elk element voor de pijl staat opschrijven en dat ook voor na de pijl en dan kijken wat er mist. Dan moet je nog even aanklooien om te zorgen dat er overal hele getallen staan enzo.
Als je er zo niet uitkomt, wil ik best een voorbeeld opgave voormaken:)

Eerst beginnen met ontleden: dus kijk bij elk element vóór en na de pijl hoeveel je er van hebt.
Even makkelijk voorbeeld:
N2 + H2 → NH3
Door dit te ontleden krijg je dus:
N: 2x → N: 1x
H: 2x → H: 3x
Begin altijd aan één kant met veranderen, in dit geval rechts. Door een 2 vóór rechts te zetten maak je het aantal N aan beide kanten gelijk;
N2 + H22NH3

Nu heb je aan de rechterkant 2x3=6 aantal H en aan de linkerkant 2. Dus vóór linker H zet je een 3 (3x2=6).
N2 + 3H22NH3
N: 6 → N: 6
H: 2 → H: 2
Dus nu komt het aantal elementen van rechts overeen met links :slightly_smiling_face:

Sorry als ik het een beetje dom heb uitgelegd maar hoop dat dit helpt.