Rastafari's

Hello,

nav de film Marley ben ik meer op gaan zoeken over Rasta’s, waar ze precies in geloven en hoe ze leven ed. Nu las ik op internet dat vrouwen bij hen ondergeschikt staan aan mannen omdat dat in de bijbel zou staan. Ik probeer geen discussie uit te lokken of dit wel of niet in de bijbel staat, gezien het dan meestal heel erg uitwijkt en ik denk dat het een discussietopic gaat worden over geloven, die zijn er al genoeg.
Mijn vraag is; is dat echt zo? Ik kan er weinig over vinden, de bieb is op het moment dicht en aankomende week heb ik herkansingen dus weinig tijd om rustig in de bieb te kijken.
Stiekem hoop ik heel erg dat ze er niet zo over denken, want ik wil niet geloven dat Bob Marley ook zo dacht :x

Ja dat las ik ook, maar ik vertrouw niet op één (slechte ?) bron. Het enige wat ik dacht; ah nee he, please niet. Haha (:

“An important Rastafarian concept is “I and I,” which is said instead of “you and I.” It emphasizes the oneness between humanity and God as well as the equality of all humans.”

Staat hier: http://www.religionfacts…-index/rastafarianism.htm

“He [the Almighty] taught us that all human beings are equal regardless of sex, national origin and tribe. And He also taught us all who seek Him shall find Him.” – Haile Selassie I, Dec. 1968 interview with Dr. Oswald Hoffman on ‘The Lutheran Hour’.

Per Haile Selassie’s consistent lifelong message, Rastas tend to be firm adherents to the proposition that in the eyes of Jah, all men and women deserve equal and just rights, treatment and respect.[40] With both King Alpha and his Queen Omega as shining examples, Rasta bredren and sistren (collectively idren) seek to emulate kings and queens according mutual respect and dignity. It is this belief in equality among Rastas that allows race to be overlooked. Simply because one is white does not mean he can not be a Rasta. All men are equal, regardless of race, because all men are children of Jah."

Denk dus niet dat zij geloven dat de vrouw ondergeschikt is aan de man ;]

Dat kwam van Wikipedia trouwens.

Sorry, heb er geen idee van. Ik ben onlangs wel te weten gekomen dat ze niet verdraagzaam zijn tegenover homo’s. Dat had ik ook helemaal niet verwacht en vind het erg jammer…

Roles of women
The women in Rastafari are normally referred to as Queens. Many of the Rastafarian marriages are informal (common law). Even though things are changing, originally a woman’s role in the Rastafarian sect is basically regulated to housekeeping, childrearing and to pleasing her King. A Rastafarian woman is a Queen and must keep different standards than the women in “Babylonial” society or Western culture. Some of the standards include, no make up, no dressing in short skirts and they cannot use chemicals in their hair. Many Rastafarian women cannot use any form of birth control, as it is not natural and also seen as a Euro-centric way to control the African population. Rastafarian women are expected to nurture the community but know her place. The Bobo Shanti order is the strictest when it comes to the role of women, as they adhere to the strict bible principles of the Old Testament. Abortion is also not an option for Rastafarian women as it is seen as murder as in many other world religions. Women play a very secondary role in the sect and are to stand by their King
http://www.jamaicans.com/culture/rasta/race_women.shtml

Maar dit zegt weer dat ze wel ondergeschikt zouden zijn…
Ik snap het niet meer xD

http://www.islandmix.com/…7/women-rastafari-103086/

Hier wordt verteld over of de vrouw nou ondergeschikt is of niet, het is blijkbaar een beetje dubbel, aan de ene kant worden ze aanbeden maar aan de andere kant ook onderdrukt.

Er staat trouwens best veel over op internet hoor (:

Hihih ik spam dit topic wel een beetje.

Nee ik vind het wel leuk dat je veel post haha!
Oh ik ben zo dom :3 Ik heb alleen in het Nederlands gezocht hahaha. Maar bedankt! Het zal dan inderdaad een beetje dubbel zijn… Maar dat kan misschien ook komen doordat Selassie geen rasta was en er wel veel dingen overeenkomen maar dus niet alles…
Oh er werd in de documentaire wel gezegd dat die vrouwen van Bob Marley wel jurken moesten dragen en geen make-up enzo, maar er werd niks verteld over of ze veel te zeggen hadden ofzo.
Dat laatste wat je postte lees ik even een andere keer! Kan me soms heel lastig focussen op lange teksten en al helemaal in het Engels.

Bedankt voor je reacties! Ik ga zo nog even verder zoeken (:

Vind het wel jammer trouwens, ook als ik dat van VintageROCKS lees (weet niet of de meesten zo denken…?). Niet dat ik geloof dat Selassie reincarnatie van Jezus is oid maar ik dacht dat ik me in veel gedachtegangen van Rasta’s wel kon vinden en had dit niet verwacht.

Ze zijn ook niet verdraagzaam tegen ‘blanke’ mensen. Het is niet zo’n vrij en vredig geloof als iedereen denkt…

Haal je nu niet de westerse en niet-westerse wereld door elkaar? Dat is niet perse blank en niet blank natuurlijk…

Mijn broertje heeft zich net als jij een tijdje verdiept in de Rastafari’s en die zij dat ondanks dat ‘iedereen gelijk is’ Rastafari’s blanken wel haten.

Ik heb verder geen bron, dus weet niet 100% zeker of het waar is, maar ik ga er vanuit dat hij het niet uit zijn duim heeft gezogen.

Aah oke! Nja ik las ook weer ergens dat het aantal blanke rasta’s juist toeneemt. In de film zag je ook dat het best gemixt was… Niet in Jamaica zelf maar Bob Marley trad natuurlijk in veel landen op en werkte ook samen met blanken. Maargoed, zou ook best kunnen hoor, ik was op internet ook maar weer aan het doorklikken ed.
Ik moet er echt een boek over halen want het laat me niet los haha

Vegetarisme, geen alcohol, wilt niks te maken hebben met de dood.

Ohja dat vroeg ik me ook af! Waarom dat laatste, niks te maken willen hebben met de dood?

Ik vond net dit op een website: In tegenstelling tot wat vaak wordt aangenomen, houden de rasta’s vol dat zij niet worden gedreven door rassenhaat. Integendeel, iedereen die de goddelijkheid van Ras Tafari erkent, is welkom in ons midden, zeggen zij. Waar de rasta’s wel strikt aan vasthouden is rasbewustzijn: “Wij haten de blanken niet, maar wij houden meer van ons eigen ras dan dat van anderen”, zong Marley.

De link met het jodendom is er meer gericht op Nazireeërs. Hieruit komt ook voort dat Rasta’s hun haar niet mogen scheren, geen wijn drinken en niet in contact mogen komen met de dood. Een rasta is daarom vegetariër en eet ook geen zout, geur- en smaakstoffen[bron?]. Verder vermijdt hij elke associatie met de dood en gaat ook niet naar begrafenissen.

@LaConasse Ik denk dat de blanken’haat’ (?) of juist niet gewoon verschilt per persoon. Misschien zijn er binnen de rastastroming wel weer andere stromingen. Ik denk (hoop) dat de bedoeling op zich, in het begin, was dat iedereen gelijk is. Klaar.

@Amethist ja dat las ik, maar ik vraag me af waarom… Nja ik hoop dat ik het kan vinden(:

Iemand die ik ken was op Jamaica geweest en die zei dat hun het raar vinden dat wij gewoon bloemen voor de sier neerzetten, maar hun doen alleen planten planten die ze kunnen eten.

Zoiets was het geloof ik .