Rare 'Tiks'. Dingen die je van jezelf moet doen. Tips voor de Tiksss?

Ik ben bijna 17 jaar en al sinds ik klein ben heb ik ‘tiks’.
Elke ochtend voor ik naar school ga ben ik 10 min bezig met het checken van deuren en lampen.(Of ze op slot/uit zijn).
Het begint heel irritant te worden en mijn tante heeft het ook.
Het gaat de hele dag door, en het begon toen ik klein was met een rare manier van knipperen.
Heeft er iemand ervaring, of tips, iets? :bowing_man: :bowing_man: :bowing_man:

Ik zal er met iemand over praten. met je ouders of vriendinnen. Er zijn mensen die er erg veel last van hebben dat het hun hele leven gaat beheren. dit heet dwangneurose

Als je er echt last van gaat krijgen kan ik je dit boek heel erg aanraden: http://www.bol.com/nl/p/dwang-cd/1001004006175162/

Zal er naar kijken, heb jij het ook of gehad?

Ik heb je en pb gestuurd

De broer van mijn beste vriendin heeft dwangneurose. Hij heeft het in een best erge vorm waardoor hij bijvoorbeeld altijd 2 uur bezig is met dingen voor hij van huis kan (dus hij komt altijd te laat op school) en met alles erg sloom is. Hij loopt bij een psycholoog en soms gaat het wel oké maar soms gaat het heel slecht (en is de spanning in het huis echt niet te doen, z’n ouders weten niet wat ze moeten doen) Ik weet niet precies wat hij allemaal doet voor hij weg gaat maar het zijn dingen als "2 keer douchen, opstaan en weer gaan liggen en weer opnieuw, deur open doen en dan weer deur dicht etc. Als het echt heel erg is moet je er inderdaad iets aan doen (als het storend voor jezelf en omgeving is) maar als het mee valt zou ik er gewoon mee leren dealen.

Je zou ook naar de huisarts kunnen gaan. Er zijn genoeg therapien voor dwangneuroses. Kunnen jullie samen naar kijken.

Ik herken dat rare manier van knipperen! Zoiets heb ik ook met m’n ademhaling (bijv. gedwongen adem inhouden etc). Heel vreemd. Ik hoop voor jou dag het niet erger wordt en dat het bij vervelende tics blijft, maar mocht het zich uiteindelijk ontwikkelen tot neuroses da zou ik wel naar en deskundige op zoek gaan.

Ik heb dat ook wel maar niet heel erg. Niet op de lijntjes van stoeptegels kunnen staan, bepaalde routines s ochtends anders kan mijn dag niet beginnen enzo
Lijkt me echt vervelend als je het in ergere vorm hebt. Maar ik denk dat je gewoon een afspraak moet maken met de huisarts als je er zelf veel last van begint te krijgen. Je kan er altijd over praten met iemand die er meer verstand van heeft! Succes!! :wink: