Rare sollicitatie

Hee!, Ik ben niet terug van een ‘‘sollicitatie’’. Naar mijn idee en gevoel is dat een beetje raar gegaan en ik ben nu best wel benieuwd of dat aan mij ligt. :flushed:

Ik had gesolliciteerd bij een restaurant hier in de stad op de functie: Runner bediening. Ik was uitgenodigd om een paar uurtjes mee te komen lopen in de bediening. Dit zou eigenlijk gisteren, zaterdag gebeuren, maar omdat ik nog bij mijn huidige werkgever werk kon ik gisteren niet. Ik heb meerdere keren gebeld,
maar de vrouw die er over ging was elke keer niet aanwezig. Uiteindelijk een mail gestuurd. Hier reactie op gehad en afgesproken dat ik dan vandaag zou komen.
Ik was er ruim op tijd. sprak een medewerker aan en vertelde dat ik gesolliciteerd had en dat ik om 11:45 aanwezig moest zijn. Hij zei tegen me neem maar plaats aan de bar dan komt er zo iemand aan. Er werd wat gesmoesd onderling met dingen als ‘huh? een sollicitatie?’’ ‘‘naam* is niet eens aanwezig.’’ Toen kwam er een man naar me toe, hij stelde zich voor maar niet zn functie of iets. Ik kreeg een rondleiding van een andere jongen en terwijl we bezig waren kwam er nog een ander meisje bij die ook aanwezig moest zijn om 11:45. (inmiddels was het al 12:00)

We kregen die rondleiding en toen we in het hok kwamen waar schone was lag kreeg ik een sloof, maar omdat we liepen had ik hem eerst nog vast in mn hand en niet om. We kwamen weer uit bij de bar en de man die zich eerst had voorgesteld, ging op ongeveer 20 meter afstand staan en gebaarde dat ik mn sloof om moest doen. Wij alle 3 snapte eerst niet wat er gebeurde. Toen we klaar waren met de rondleiding werden wij allebei naar ons idee een beetje in het diepe gegooid. We hadden allebei nog nooit in de bediening gewerkt en dus ook nog nooit met een dienblad of borden gelopen op de manier hoe ze dat in de horeca doen.

Na ongeveer een uurtje gewerkt te hebben kwam die man naar me toe en vertelde me dat ik nog 1 bestelling moest doen en daarna mocht stoppen dus ik had al een idee van ‘‘dit word hem niet’’. We gingen ergens zitten en hij vroeg me wat ik er van vond. Ik antwoorde daar op dat ik het leuk vond en waarom. Toen vertelde hij me dat ik de baan niet had omdat ik niet actief genoeg was. Ik vroeg aan hem wat hij daar precies mee bedoelde en uiteindelijk kwam het er op neer dat ik niet snel genoeg reageerde op een bel of als iemand me riep en dat dat andere meisje dat wel deed.

Nu is mijn probleem niet dat ik de baan niet heb, dat soort dingen gebeuren in het leven… Jammer maar helaas. Het probleem zit me erin dat ik het heel raar vond hoe dit gegaan is. Ik ben gewend dat als ik ergens solliciteer ik een gesprek heb met iemand vóórdat ik ergens gelijk moet gaan werken. En dat als diegene die over de sollicitaties gaat er niet is, dat een ander persoon er vanaf weet.

De man waar ik het gesprek mee voerde kwam ook een beetje raar op mij over… Laat ik voorop stellen dat ik van mening ben dat iedereen mag zijn hoe die wil zijn en is, Maar dit vond ik wel heel raar. Hij was uber homo en dat straalde die ook uit met zijn gedrag. Ook zei hij tegen het andere meisje ‘‘Waarom draag je een bril?’’ Naar mijn idee is dit niet echt een vraag die je stelt aan iemand… Ook kreeg ik een beetje een raar gevoel dat hij zn functie niet vermeldde toen hij zich voorstelde. Als de vrouw voor me stond waarmee ik contact had gehad, Had ik haar functie geweten. Maar van hem had ik geen flauw idee wie hij was en wat hij deed. Ook wilde ik de collega’s waar ik mee gewerkt had nog even bedanken en doei zeggen. Toen ik dat wilde doen stond er een man in pak onder aan de trap,die zich ook niet eens had voorgesteld, die zei ''tot ziens" Met andere woorden: ‘‘ga maar gewoon weg’’ Zo kwam het op mij over tenminste. Ik had heel erg het gevoel dat dit een soort wedstrijd was. Wie het eerst op een bel reageert heeft de baan. Maar als ik aan het serveren ben en zei is net bij de bar en er gaat een bel, dan lijkt het mij logisch dat zei als eerst bij de bel is…

Misschien stel ik me heel erg aan en is dit gewoon heel normaal voor de horeca. Ben benieuwd omdat mocht ik nog een keer een sollicitatie hebben in de horeca dat ik weet wat ik kan verwachten…
Alvast bedankt!

Ik vind het ook een beetje vreemd klinken, lijkt wel alsof ze voor een paar uurtjes extra serveersters nodig hadden zonder te hoeven betalen.

Zo heel raar is het niet. Ik weet niet precies wat je zo raar eraan vind, maar sommige bedrijven hebben geen HR of recruiter die de sollicitaties doet. Mensen van HR doen aan de lopende band sollicitaties en weten wat ze moeten vragen. Dus als die persoon rare vragen stelde, dan is dat waarschijnlijk zijn eigen onkundigheid. Daarnaast hebben sommige bedrijven een heel sollicitatieproces. Ik krijg het idee dat er nauwelijks nog bedrijven zijn die je na een gesprek aannemen. Als je bepaalde skills nodig hebt is het ook niet raar als je een assesment moet doen, een test waarbij ze kijken of je het wel kan.

En solliciteren is ook een soort wedstrijd. Ze nemen natuurlijk degene aan die het beste presteert.

Ik zou me er gewoon bij neerleggen dat dit zo is gegaan, je zou uiteindelijk daar toch niet willen werken. In de horeca vind ik het bijvoorbeeld wel logisch dat je je op een bepaalde manier naar de klant moet opstellen en spontaan en handig moet zijn. En daar kom je alleen maar in de praktijk achter.
Ik had vroeger bijvoorbeeld collega’s die niets uit zichzelf deden en zelf dus geen initiatief namen, als je alleen een gesprek hebt kom je daar pas later achter.

Ik vind het wel een beetje apart gegaan ja zoals je het zegt. Wat Stark zegt over dat iemand niet weet wat diegene moet vragen omdat het geen HR is kan ik me voorstellen maar als je in gesprek gaat merk je dat vanzelf. Ik vind het ook ontzettend flauw dat ze niet eerst uitleggen hoe en wat je precies moet doen. Niemand kan ruikend slim worden. Ik denk eerlijk gezegd dat je blij moet zijn dat je de baan niet hebt. Lijkt me geen fijn bedrijf en fijne sfeer.

Ja dit ja… Proefdraaien is niet gek, zeker niet als serveerster. Maar dit klinkt inderdaad een beetje als natte vinger werk zeg maar. Mag je inderdaad nog wel maar blij om zijn dat je daar niet werkt.

Ik vind dit wel echt heel raar. Ten eerste vind ik dat je eerst echt een gesprek moet hebben, en volgens mij zijn ze verplicht je te betalen voor je proeftijd (dit weet ik echter niet zeker). Het is natuurlijk ook een wedstrijd, maar niet op deze manier. Daarbij vind ik het heel raar dat jullie niets is uitgelegd. En een paar uurtjes proefdraaien lijkt mij niet echt een goed beeld van iemand vormen. Klinkt niet als een gezellige werkomgeving.

Ik vind het wel echt raar. Ik snap dat ze je even laten proefdraaien, maar ik vind het wel raar dat ze dit zonder feedback doen en zonder van te voren te vertellen wat je precies moet doen. En ik vind het inderdaad ook normaal dat ze eerst een gesprek met je voeren.