Radioactiviteit

Hallo allemaal,
Dit klinkt misschien raar maar mijn oma is bang voor radioactiviteit . Kunnen jullie mij een helpen om een verhaal te schrijven van ong 10 zinnen zodat k haar kan laten geloven dat het niet gevaarlijk s. :grinning:

ik heb er net een natuurkunde hoofdstuk over gehad. de straling die je dagelijks binnen krijg is ongeveer 0.01 mSv dat komt er op neerdat je echt een hele kleine kans hebt dat je besmet raakt door radioactiviteit ed. en dat daardoor je dna muteert enzo. In nederland loop je helemaal geen gevaar. In Tjernobyl is het natuurlijk een ander verhaal door de kern ramp maar ik kan met niet voorstellen dat je oma zich bedenkt om daar heen te gaan. Ook japan is niet heel handig door die kernramp maar dat lijkt me ook niet erg voor de hand liggend… Kortom, niets om je zorgen om te maken!

Dankjewell @zakdoekjes :grinning:

Haha, ik vind dit eigenlijk heel schattig van jouw oma.

Maar je hebt er geen verhaal voor nodig, het is vrij simpel. In het dagelijks leven kan je niet besmet raken met radioactiviteitsziekte, tenzij er bij een kerncentrale vlakbij jou in de buurt iets misgaat. Wat 1: ik neem aan niet in de buurt van jouw oma is 2: niet in Nederland gebeurt. Kerncentrales zijn enorm veilig, het zijn de landen waar de centrales staan die ze onveilig maken. Aardbevingen e.d. waardoor er ongelukken kunnen gebeuren in een kerncentrale komen nou eenmaal niet voor in Nederland.