Radeloos..

Ik ben dit jaar begonnen met de opleiding Management, economie en recht. Maar, ik vind er nu al helemaal niks meer aan. Ik heb hele erge moeite met mijn studiekeuze gehad, dus dit is eigenlijk maar een uitvlucht geweest… Maar het probleem is, ik heb geen idee wat ik wil! Elke week wil ik iets anders… Mode of toerisme spreekt mij erg aan, maar wat ik ermee wil worden? Ik heb geen idee! Ik ben echt radeloos en ik weet niet meer wat ik moet doen. Zoveel studiekeuzetesten gedaan, gesprekken gehad met mijn ouders… Weten jullie nog een oplossing? Ik heb echt het gevoel dat er op deze manier niks van me terecht komt en nu al stoppen met mijn opleiding is ook een grote beslissing… Pff!

Doe dan een tussenjaar. Volgensmij zit er in driebergen zo’n school daarvoor, dan kan je van verschillende opleidingen wat ‘proeven’.

Ga met de decaan praten

Ja… maar er komt toch nooit iets uit. Het lijkt wel of ik niet echt duidelijke interesses heb. weten jullie al wat jullie willen doen of welke opleiding doen jullie? en was het voor jullie makkelijk ?

Dit heb ik ook ik wil iets doen met mode of toerisme ofzo of dokterachtig iets maar ik kan maar niet kiezen!

wat zijn je hobbies , maak van je hobby je beroep :slightly_smiling_face:
of maak een lijstje met allemaal 'eigen schappen"
creatief/praktisch
technish/eonomies enz en blijf afstrepen dan dan blijeven er dingen over ide jouw aan spreken en zoek daar een opleining uit

Dat is inderdaad een goeie! Bedankt! Studeer jij al ?

dat is ook het mooie van studeren, je hoeft niet te kiezen. probeer nu één van de vage dingen die je wilt doen 'mode ‘toerisme’ enz.
wat ook een goeie test is, er een saai boek over lezen en kijken of je het dan oko nog interessant vind :stuck_out_tongue:.

je kan later altijd nog wat erbij doen en zelfs weer iets heel anders worden dus geen paniek :slightly_smiling_face:.
en ja, voor mij was het makkelijk, ik ging ook niet alle opties bekijken want ik weet al snel wat ik wil (ik heb een hekel aan twijfelen xD) ik heb maar één school bekeken waar ik ook gelijk naartoe wou en ik vind het tot nu leuk (soms wat saai, maar wat wil je met management :stuck_out_tongue:).

of probeer eerst een paar cursussen uit over dingen die je denkt interessant te vinden :slightly_smiling_face:.

ik ben ook begonnen met die opleiding dit jaar en ik vind het echt leuk. dus ik kan het me helemaal niet voorstellen dat je de opleiding niet leuk vind maar goed.
Ik weet niet waar je het doet?
Maar bij ons kan je in het eerste half jaar ook nog overstappen op be,ce en nog een paar dacht ik, als het maar economisch is zonder studievertraging op te lopen. Ik weet niet of je die studies leuk vindt?
Anders zal ik toch maar snel iets zoeken want je wordt tot 1 oktober toegelaten en volgens mij krijg je dan ook nog je geld terug enzo of je moet in februari beginnen.
Maar misschien kan je kijken waar je goed in was op de middelbare school, dus had je hoog voor biologie dat je kijkt naar biologische opleidingen? ik noem ook maar een voorbeeld hoor.

Ja het verschilt per mens natuurlijk. Maar, ik vind het echt een klote opleiding haha. Ik doe het op de Haagse Hogeschool en jij? Ja, ik ga er maar eens met mn ouders overpraten. Weet jij al wat je wil worden? Ja, het enige vak waar ik een beetje goed in was, was engels! haha. Maar CE lijkt me een best leuke opleiding… maar, of ik dat nou ook echt wil. Ja I know, ik ben één groot twijfelgeval.

haha, van dat boek was een goede tip! ja, ik heb ook echt een hekel aan twijfelen, maar ik hou het niet tegen! :stuck_out_tongue:
mooizo dat je het zo snel wist en je kan inderdaad na school altijd nog andere cursusses erbij volgen. Maar, je moet wel eerst een opleiding afmaken wat je wel een beetje interesseert hehe. Maar, nog veel succes met je opleiding! :wink:

Ja, klopt. Ik doe het op de Hogeschool van Amsterdam. Maar heb jij nu al, al je vakken gehad? Ik heb deze periode namelijk allen maar Ict, Engels, Ce, Be en dan nog training/coaching en werkplaats. Maar de volgende periode krijg ik weer andere vakken. Misschien moet je nog even afwachten? Als je echt blijft twijfelen en geen andere opleiding weet zou ik als ik jouw was je P halen. Maar dan moet je wel zeker weten dat je die gaat halen en dat je vol blijft houden. Wat dacht je anders van een jaar ertussenuit? Gaan werken/reizen/highschool? Ik noem maar wat.

Ja, ik heb al vakken gehad. Ik heb nu Management & Organisatie Manager, Management en Organisatie Inleiding, Privaat recht, Engels, word, economisch denken, formuleren (al gehaald) en dat was het wel zo’n beetje geloof ik…
Ja, maar het grote voordeel van deze opleiding is dat ik later echt zoveel kanten op kan. Weet jij al wat je wil worden? Ik denk dat ik het nog volhou en kijk hoe het gaat ook qua cijfers enzo. Ik hoop dat ik het volhou en die P zal wel mooi zijn natuurlijk! Kan ik alle kanten op haha. Maar, jij hebt wel weinig vakken dan. Heb je al wel een project ofzo?

haha ja dat is echt heel anders. Ja wij hebben een project, voor een werkgeversmarkt een bedrijf vinden die we kunnen promoten en daar nog een allemaal opdrachten bij en een managementgame. Ja, die andere vakken komen nog. Ik weet nog niet echt wat ik later wil worden. Maar dat komt vanzelf denk ik wel. Ik zou er sowieso nog even met je ouders over hebben, kijken wat die zeggen.

ik zit nu in me examenjaar vmbo -t dus ga volgend jaar mbo niveau 4 doen :slightly_smiling_face: mode en commerci omdat ik creatief ben en heel erg van mode hou ben er veel mee bezig en ben erg goed in ecomomie en dit is een miks daar van en mijn 2e keus is grafisch vormger omdat ook creatif is en de reclame wereld me ook wel aan spreekt :slightly_smiling_face:

Die project die jij hebt lijken mij erg leuk! Ik heb nog geen projecten, helaas… Maar komt nog wel denk ik. Ja, ik heb het er met mn ouders over gehad en zij zeggen ook, kijk het nog aan. Je zit pas een paar weken op school en als het echt niks is kan jij daar ook niks aan doen. Dus, ik ga het nog volhouden en mn best doen haha!
Ja je hoeft het ook nog helemaal niet te weten wat je wilt worden. Dat is echt een groot voordeel van de MER. In ieder geval, bedankt voor je adviezen!

Lijkt mij inderdaad een super opleiding! En ook helemaal goed dat het zo goed aansluit op je interesses. Jij hebt het lekker makkelijk haha! Veel succes met je examens dit jaar! I know how you feeeel haha. X