Radboud Universiteit of Maastricht University

Goedenavond!

Hierbij wil ik graag meer weten over de Radboud Universiteit of de Maastricht University. Ik ben aangenomen bij beide universiteiten voor de studie Psychologie, en ik wil graag horen van mensen die naar deze universiteiten gaan/zijn gegaan wat hun ervaringen zijn qua sfeer, docenten (onderwijskwaliteit), hoe de (werk)colleges zijn, de toetsingen en of het goed geregeld is etc en misschien ook de stad zelf, en nog veel meer.
Naast dat ik dit al wel van verschillende studenten heb kunnen horen, heb ik toch niet goed een beeld van hoe het er aan toe gaat op een van deze universiteiten en kan ik verder ook niet veel (recente) ervaringen vinden hiermee.

Ben benieuwd! Alle info/ervaringen zijn welkom.

Groetjes X

Ik heb je een note gestuurd!

Ik studeer daar zelf niet, maar wat een belangrijk verschil is tussen Maastricht en Nijmegen is dat ze bij Maastricht probleem gestuurd onderwijs (PGO) hebben. Zelf vind ik Nijmegen een hele leuk stad, maar dat is natuurlijk per persoon erg verschillend :slightly_smiling_face:

Ik lees even met je mee. Goede vraag! Ben zelf al een beetje aan het oriënteren op in welke stad ik die opleiding zou willen volgen. Ik heb nog een jaar de tijd maar het is fijn om alvast wat te lezen.

Het grootste verschil is inderdaad dat ze in Maastricht werken met PGO. Je krijgt in de werkcolleges dus niet per se les van een docent, maar je moet met je werkgroep zelf het probleem/onderzoeksvragen uit de casus halen en vervolgens zelf dit uit gaan zoeken in je boeken. In de tweede werkgroep van de week bespreek je met z’n allen wat je gevonden hebt en begin je met het brainstormen en het probleem zoeken in de volgende casus. Je moet dus vrij veel zelf uitzoeken en dat moet je liggen. Zelf vind ik Maastricht een hele leuke stad, maar dat is natuurlijk helemaal persoonlijk. Het is er eigenlijk altijd levendig, zelfs in de winter als je niet zo makkelijk meer op het terras kan zitten.

Aangezien @hope ook wat wil weten zal ik het toch wel even hier vertellen haha
Ik studeer zelf geen psychologie in Maastricht maar kan wel wat vertellen over het onderwijs. Ik heb 2 keer per week een werkgroep en daarin hebben we eerst de nabespreking waarin we leerdoelen bespreken die we de werkgroep ervoor hebben opgesteld uit een casus. Deze leerdoelen beantwoord je door het lezen van artikelen en boeken die in je referencelijst staan. Deze ga je dus bespreken en het fijne ervan is dat je dan echt de stof goed leert kennen en het ook moet voorbereiden. Je doet dit met een tutor erbij. Bij ons zijn de tutoren medewerkers van de UM omdat ik best een moeilijke opleiding doe maar ken ook vrienden die bijvoorbeeld een masterstudent als tutor hebben.
Verder heb je ook gewoon colleges en bij mijn opleiding hebben we ook nog een training daarnaast.
En verder is Maastricht echt een superleuke stad en is de sfeer echt goed!
Als iemand nog meer wil weten kan je altijd een note sturen!

Precies! PGO onderwijs. Dat kende ik! Probleem is dat ik hier een vraagteken achter zet. Je moet inderdaad vrij veel zelf uitzoeken, en in een groep, dus zoals ik dat interpreteer, is dat je dus afhankelijk bent van jezelf en anderen in hoeverre je je in stof verdiept/kunt verdiepen. Wat de nadelen/voordelen zijn van deze methode, of dat gewone uren in de collegezaal bij een professor wel of niet zorgen voor een meer betrouwbare bron voor je voorbereiding voor een tentamen.
Qua stad denk ik dat ik beide steden erg leuk vind. Ik hou ervan als het levendig is. Dat je in principe wanneer je maar wilt het gezellig kunt hebben in de stad op een terrasje of in een cafeetje.Nijmegen hoor ik vaak dat het meer een studentenstad is, terwijl Maastricht ook erg levendig is, maar meer door toeristen en toch ook veel buitenlanders (Duitsers).
Maar ik denk dat deze twee steden qua sfeer best overeen komen…?

Dankjewel! Ik heb je ook een note teruggestuurd. Ik ben niet zo actief op deze site dus vandaar een wat latere reactie, maar je hebt mijn aandacht! Zeer bedankt

Heb je een pb teruggestuurd! :slightly_smiling_face:

En klopt er zijn echt heel veel buitenlanders in Maastricht! Heb zoveel mensen uit verschillende landen leren kennen maar dat maakt het ook leuk!