Racisme/discriminatie in Nederland wordt steeds normaler. DISCUSSIE

Deze stelling is naar aanleiding van de verschillende berichten in de media.

Een aantal voorbeelden zijn:
Gordon’s reactie in HGT
De zwarte Pieten discussie
Racistische spreekkoren tijdens voetbalwedstrijden

Brand los, ik hoor graag jullie meningen. Maar hou het aub netjes.
Geen gescheld of niet onderbouwde opmerkingen :slightly_smiling_face:

Racisme*

Nederland is echt niet racistisch vergeleken met andere landen. Gordon is één persoon in heel Nederland, niet heel Nederland. En de meeste Nederlanders vinden zijn uitspraken ook niet goed.

In vergelijking met bijvoorbeeld Rusland. Die hebben echt wat tegen homo’s en dat vind ik echt racistisch. Nederland is niet racistisch en racisme gaat ook nooit normaal worden.

Woops, sorry typfoutje

Ja das wel waar. Maar er zijn nu ook al discussies dat die ontslagen moet worden. In Nederland zijn we daar absoluut vrijer in, maar ik denk dat de meesten het echt wel ingepast vinden.

Ja sorry ik haal die 2 begrippen altijd door elkaar heen.

Ja klopt

Niet mee eens. Racisme is altijd al “normaal” geweest. We worden ons er alleen bewuster van.

Mee eens.

Niks aan toe te voegen

Dit is wel waar ja. De overheid is absoluut niet racistisch maar de mensen wel.
zo kan ik eerlijk bekennen dat ik ook weleens racistisch ben tegenover anderen

Ik denk dat de ‘wereld’ sowieso wel aan het verharden is, zeker met de economische crisis enzo. Maar ik denk óók dat racisme veel zichtbaarder is dan pak 'm beet 15 jaar geleden. Met alle sociale media en smartphones is het ook erg makkelijk om bepaalde ideeen en uitspraken te spuien natuurlijk! Ik denk dus ook niet dat Nederland racistischer wordt, maar de wereld wat harder. Je ziet het nu ook in de scandinavische landen, terwijl die net als wij ook altijd veel immigranten hebben opgenomen en verdraagzaam waren (deze landen, zeker Denemarken, Zweden en Noorwegen lijken natuurlijk ook erg op het onze).

juist in de grote steden is óók veel, zeker ook allochtonen tegenover nederlanders.
enkele citaten:

‘kk gierige domme hollanders tfoe’
‘hoeren kaaskoppen’
‘stink nederlanders’
‘tata’s zijn lelijk ze hebben altijd platte bil’

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Dat slaat nergens op, en soms kunnen allochtonen ook ‘racistisch’ zijn tegenover Nederlanders ja, wat ik dus nergens op vind slaan. Maar hetzelfde geldt ook voor de Nederlanders, Nederlanders kunnen (natuurlijk niet alle Nederlanders, of allochtonen) ook ‘racistisch’ zijn tegenover allochtonen. En hiermee scheer ik Nederlanders en/of allochtonen natuurlijk niet over één kam, want ik zeg dat het KAN en niet zo is.

Volgens mij is er wel minder discriminatie en racisme, dus dat er echt op gehaat word. Ik denk alleen dat de grappen er om heen wel steeds normaler worden.

Eh sorry maar ik heb er niet voor gekozen om hier te wonen maar oke (niet dat ik zulke dingen zeg over de Nederlanders trouwens, helemaal niet zelfs).

op de basisschool was er maar 1 nederlands meisje in mijn klas en die werd soms gepest omdat ze nederlands was

Ja want Nederland is echt het beste land van de wereld enzo.

Nee, ik vind het inderdaad heel asociaal van hun kant, maar je moet wel bedenken dat zulke mensen vaak ook te maken krijgen met racisme van Nederlanders. (Natuurlijk doen niet alle autochtonen zo, maar ook niet alle allochtonen) En dan kan ik heel goed begrijpen dat ze niet blij zijn om hier te wonen.

Turkije is echt niet te vergelijken met Afrika. :flushed:

En daar gaat het nou niet om, ik had het niet eens over Turkije of over de economie van Turkije, waarom haal je Turkije er nou weer bij? Ik heb hier niet eens gezegd dat ik daar wil wonen, misschien wil ik later wel in Amerika (ik lul nu maar wat) wonen?