Raar slaapritme

Ik heb een heel raar slaapritme wat ook erg vervelend is.

Ik ben altijd overdag al heel erg moe als ik opsta, vaak in de avond kan ik om acht uur al slapen. Ik ga pas tussen 10 en 11 naar bed, ik val meteen inslaap. Mijn wekker staat op half zeven dus inprincipe moet ik acht uur kunnen slapen.

Wat er gebeurt als ik inslaap val is dat ik na een uurtje wakker word van een nachtmerrie, ik val vrij snel weer in slaap. Dan word ik eens wakker om te plassen of heb ik het warm, in slaap vallen lukt dan nog wel. Maar tegen een uur of vier in de nacht word ik wakker en slapen lukt gewoon niet meer. Ik blijf dan liggen pak niet mijn mobiel en mijn kamer is pikkedonker, maar slapen ho maar. Vervolgens val ik tegen zes uur weer vermoeiend in slaap en gaat een half uur later mijn wekker.

Melatonine pilletjes van de tuinen helpen niet meer, van de huisarts krijg ik geen slaappilletjes omdat dat verslavend is, ben ik overigens helemaal mee eens. Telefoon leg ik een uur voor het slapen al aan de kant en dan lees ik nog even iets uit een tijdschrift of boek.

Ik ben gewoon bek af nu en vraag wat er mis is met me. Ik heb ook problemen als ik in een ander bed slaap als mijn eigen, dus logeren doe ik nooit. Heb eens een app gehad om te kijken wat ideale bed tijden en wek tijden zijn maar dat wil ook niet. In het weekend slaap ik vaak vroeg, en de dag erna zet ik een wekker op dezelfde tijd want als ik een keer een uur langer slaap is het de nachten daarna meteen weer flink mis.

Heb je stress voor iets?

Nee niet dat ik weet. Ik heb deze problemen al wel een jaar of vijf denk ik.

Ik zou proberen om telkens op dezelfde tijdstippen te gaan slapen en dezelfde opstaan. Het liefst rond het uur dat het donker wordt gaan slapen, en opstaan wanneer het licht wordt.

^ Dan moet je nu best vroeg naar bed en erg vroeg eruit.

Ja ik herken het een beetje…Bij mij wisselt mijn slaapritme zich het laatste jaar af, ik heb nu een periode waar ik heel de tijd van 2 tot 4 wakker lig. En altijd is het rond 2 uur, val ik weer in slaap tegen 4 uur…
Bij mij helpt ook niks, meestal word ik echt gek omdat ik wéer wakker ben en dat het gewoon niet lukt om te slapen. Wat ik meestal doe is even naar de wc gaan, een beetje water drinken, en proberen zo rustig mogelijk te liggen, niet denken van ‘goh lig ik weeral wakker ik wil slapen’, (ook al is dat extreem moeilijk) maar verder kan je er niet veel aan doen

En wow ik herken mij hier echt goed in haha. Logeren doe ik ook zelden, ik kan gewoon niet slapen in andermans bed! Alleen als we uit zijn gegaan val ik (door de drank) heel snel in slaap, maar slaap ik misschien 1/2 uurtjes…Dus de dag zelf ben ik extreem moe en zorg ik altijd dat ik vroeg naar huis kan met een smoesje, zodat ik thuis kan ‘uitrusten’, want slapen lukt niet meer dan.

Ik begrijp je volkomen, ik heb ook regelmatig slaapproblemen. Ik kan bijvoorbeeld helemaal blij zijn als ik maar één of twee keer in de nacht ben wakker geweest. Ondanks het feit dat ik best een vast ritme heb (05.30 opstaan, 22.30 gaan slapen en in de weekenden 07.00 opstaan en rond 23.00 gaan slapen) helpt me dit niet in beter slapen.

Ik heb wel verschillende dingen die ik dan probeer te doen bijvoorbeeld, sporten, ontspanningsoefeningen, gezond eten en drinken. 's Nachts als ik wakker ben en niet direct weer in slaap val probeer ik een leuke droom voor mezelf te verzinnen (klinkt heel stom maar het is wel fijn). De ene keer helpt het wel en de andere keer weer niet. Soms kun je er gewoon weinig aan doen denk ik, ik probeer in elk geval ondanks vermoeidheid maar gewoon zo actief mogelijk te blijven en lekker dingen te blijven doen.

Ik zelf heb hier geen last van maar m’n vader wel en als hij niet kan slapen gaat hij altijd even naar beneden en pakt een plak ontbijtkoek met een kop thee of een beker (warme) melk en daarna kan hij weer redelijk snel in slaap vallen. Misschien een keer proberen?

Proberen om toch een vaste tijd te gaan slapen en je wekker ook te zetten op een vast tijdstip. Slaappillen kan je inderdaad beter mee oppassen.

Ik ken dit als geen ander. Ik slaap soms maar 2 uur per nacht. De rest van de week maar 4 uurtjes ofzo. :’) Ben ook een ritme aan het opbouwen met hulp van mijn psycholoog.

Zij gaf trouwens ook als tip dat als je wakker word en niet meer in slaap kan komen om eventueel een vervelend (huishoudelijk) taakje te doen. Schijnt ook te kunnen helpen…

Én proberen om actieve dagen te hebben. Dus niet teveel bankhangen, maar lekker ff te gaan wandelen. Kan ook helpen voordat je gaat slapen om vooraf even een kwartiertje te gaan lopen.