verwijdert i.v.m mogelijk mee lezende moeder.
Het is wel zonde om niet door te leren als je dat wel in je hebt (wat je klaarblijkelijk wel hebt want je doet havo)
Is het dan niet een beter plan om je havo af te maken en naar het HBO te gaan in een andere stad en daar dan op kamers te gaan wonen in een studentenhuis? Dat is meestal ook wel te betalen gezien je dan uitwonende studiefinanciering krijgt en je daarnaast kan werken voor de overige dingen naast de huur zoals boodschappen en kleding.
nee maar ik wil na havo gaan werken voor 2 jaar, en dan op m’n 18e wil ik alleen of met een vriendin gaan wonen, en dan op mijn 19e wil ik mijn opleiding voor luchtverkeersleider starten, en als ik door al die testen heen kom, kan ik mijn spaarrekening gebruiken want de opleiding voor luchtverkeersleider wordt betaald door schiphol zelf, dus dat is gratis, en je krijgt dan ook al direct een salaris.
Sorry dat ik ernaar vraag, maar hoe zit het met je vader?
Of misschien andere familieleden die je eventueel kunnen helpen?
En wat Joyce7 zegt ben ik het helemaal mee eens.
Je kan niet op je 18de al een huisje huren aangezien je dan geen punten hebt (je kan je pas inschrijven vanaf je 18de) Tenzij je particulier huurt maar dan betaal je de hoofdprijs.
ik snap het niet helemaal…
je mag vanaf je 16 en een halve (wat nergens op slaat) officieel uit huis wonen.
ik zou als ik jou was gewoon havo afmaken en dan gaan studeren, als je studeert kun je toch meteen op kamers? die luchtverkeersleidersopleiding doen en alsnog samen met die vriedin gaan wonen?
OFFFFFFFF
je zoekt een oplossing voor de leefsituatie thuis. want dan nog zul je een aantal jaar zo moeten leven, wat vreselijk is.
mijn vader, op de een of andere manier doet hij alsof hij van niks weet, hij bemoeit zich er niet mee, maar mijn vader is op de een of andere manier het ook altijd eens met mijn moeder, omdat die een soort van ‘bang’ is? teminste zo lijkt het.
ook is mijn moeder stewardess, en ik kan sinds de laatste tijd echt niet wachten totdat ze weer weg gaat… dat is toch eigenlijk best wel erg.
ik heb gewoon geen band meer met der, elk gesprek loopt uit tot ruzie, net ook weer aan de telefoon…
denk dat ze gewoon een kamer bedoelt, dat kan gewoon
op je 18e ben je toch gewoon volwassen, waarom zou je dan geen huis/appartement kunnen huren?
Hmm, nou ja, ergens heb je dan ‘geluk’ dat je moeder soms voor langere tijd weg is toch?
Zijn er geen familieleden waarmee je het erg goed kunt vinden en waar je een tijdje kunt logeren?
Het is echt balen dat je tot je 18e eigenlijk niet veel kunt qua uit huis gaan, want je hebt ook geen geld, en je krijgt ook niets. Ben je wel al opzoek naar een baantje?
Omdat je je moet inschrijven bij de woningbouw?
maar ik kan op mijn 19e pas aan die luchtverkeersleider opleiding beginnen, en op mijn 17e ben ik klaar met havo (als het goed is),
dus dan wil ik die 2 jaar werken én uit huis gaan, en áls ik dan die opleiding kan starten dat ik dan in een huis/appartement/kamer woon, in ieder geval uit huis.
want die luchtverkeersleideropleiding duurt 4 jaar en dan werk je ook al, want je krijgt er voor betaald (als je die opleiding volgt).
maar dat kan toch op je 18e of niet, want een broer van mijn vriendin ging ook op zijn 18e uit huis en die ging wonen in een kraakpand, wat dan wel iets anders is maarja.
En als je je eenmaal heb ingeschreven bij de woningbouw kan het nog zeker 4,5,6 jaar duren voordat je een keer een appartement krijgt.
maar ik hoef niet een echt huis, een appartement of flat is ook prima, maar bij ‘op kamers’ heb ik altijd het idee dat je dan met allemaal huisgenoten samen moet wonen enzo, en dat wil ik niet.
Zelfs voor een appartement heb je veel punten nodig. Mijn zus heeft er 6 jaar over gedaan en zit nu in een piepklein appartementje. Dus als je echt perse op je 18de op jezelf wil wonen zou je toch echt op kamers moeten. En zelfs daar zijn lange wachtlijsten voor.
ik wil je niet ontmoedigen maar het is wel de realiteit. (helaas)
Niet om je aan te vallen, maar je bent 15 jaar, je bent nog niet volwassen, je weet nog niet wat je wilt. Het kan zijn dat je nu de behoefte hebt om uit huis te gaan, maar wie zegt dat dat over drie jaar nog zo is? Je zit in de puberteit, misschien bekijk jij dingen heel anders dan je moeder, waardoor je het idee hebt dat je tweelingzus wordt voorgetrokken en dat je moeder je naar beneden wilt halen, wat niet zo is. Misschien wilt zij (door te zeggen dat ze vwo heeft gedaan) jou alleen motiveren. En wat is er gebeurd in de vakantie dat het ineens zo is? Probeer eens een goed gesprek met je moeder te hebben, uit huis vluchten lijkt nu misschien ideaal, maar is het niet. En je band met je ouders is één van de belangrijkste dingen die er is. Als het echt niet gaat, kan je op je 18e altijd nog een eigen plekje zoeken, maar probeer het nu niet helemaal te plannen, daardoor kan het straks alleen maar minder gaan thuis.
of een studiootje is wel kleiner , rot dat jouw moeder letterlijk zegt :ja ik heb wel vwo gedaan, dus ik weet het echt wel beter dan jij.
ik snap je reactie wel,
maar echt de dingen die mijn moeder zegt, laat mij gewoon geen gesprek aangaan.
ik wil nu niet stom overkomen maar ik voel me geestelijk best wel volwassen door alle ervaringen die ik mee heb gemaakt, ik weet wat ik wil en ik heb best wel een sterke drang om dat te bereiken.
maar als ik 17 ben en ik heb mijn havo gehaald, zou ik dan al op kamers kunnen?