Raadgevend referendum in NL: Oekraïne kwestie.

Ha allemaal!

In Nederland komt er een Raadgevend Referendum aan, voor degenen die het nog niet wisten.
Zelf ben ik te jong om te stemmen, maar ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden :slightly_smiling_face:

Oekraïne mag toetreden in de Europese Unie: voor of tegen? En waarom?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Zelf ben ik tegen, niet omdat Oekraïne zo verschrikkelijk is, maar omdat ik bang ben dat we Rusland er gratis ‘bijkrijgen’.

Maar de vraag is eigenlijk niet of Oekraïne toe mag treden…

Klopt, dat is inderdaad absoluut niet de vraag. Het gaat of de EU een soort handelsverdrag mag sluiten met Oekraïene, waarbij er eigenlijk een soort eerste stap voor toetreding. Maar ook hier is weer discussie over (GeenStijl zegt dat het hele verdrag is opgesteld met toetreding in achterhoofd, NOS zegt dat het alleen om handel gaat). Het is dus wel een stukje complexer.

Ik heb Geenpeil wel getekend, maar ik weet nog niet wat ik moet stemmen. Daarvoor moet ik me eerst goed inlezen. Volgens mij heeft de NRC een goed objectief artikel hierover. (Deez: http://www.nrc.nl/nieuws/2016/02/08/alles-wat-je-moet-weten-over-het-oekraine-referendum)

Even voor de duidelijkheid omdat half NL dat niet goed lijkt te snappen: Het referendum gaat NIET over het toetreden van Oekraïne tot de EU, in de verste verte niet.

Dat is dus een erg rare vraag in verhouding tot het referendum.

En over Rusland, Rusland wilt echt niet bij de EU, ik weet niet hoe je bij die suggestie komt? Ongeveer half Oekraïne is gericht tot Europa, terwijl de andere helft gericht is op Rusland, hoe dan ook te weinig om überhaupt om zich als kandidaat lid op te willen stellen, daar is gewoon niet genoeg support voor in Oekraïne.
En dat handelsverdrag gaat om handel, om het land meer stabieler te maken en minder economisch afhankelijk van Rusland. Lijkt mij juist erg goed voor een land. Het heeft voor NL als export land ook veel voordelen, want de importtarieven vervallen. Verder gaat het totaal niet om lidmaatschap, hooguit om Oekraïne meer Europese waarde te geven, zoals mensenrechten en minder corruptie.

Ik weet nog niet of ik ga stemmen. Pas bij een opkomst van dertig procent wordt er serieus gekeken naar het referendum (ook al stelt het helemaal niets voor en met de gedachte dat er vooral mensen tegen zullen gaan stemmen twijfel ik. Dus of ik ga voor stemmen, of ik ga niet stemmen.

Ik was van plan te gaan stemmen, en ik wilde tegen gaan stemmen alleen ik ga me van te voren nog even iets beter inlezen. Ik wil meer objectieve artikelen lezen.

Ik heb me nog niet helemaal perfect ingelezen, maar voor zoals het er nu uit ziet stem ik tegen; argumenten:

Europa zou zich beter richten op zijn eigen problemen in plaats van er problemen bij te halen.
Het zou zogenaamd beter zijn voor de handel, maar het gaat naar mijn idee alleen maar meer geld kosten. Maar iets van 0.17% van de handel in Nederland met het buitenland is met Oekraïne, wat voor Nederland gewoon verwaarloosbaar is (http://bit.ly/1RcyAir). In tegenstelling tot onze handel met Rusland, die dan geheid terug gaat lopen, terwijl we daar veel meer baat bij zouden hebben (http://bit.ly/22quu0R). Ik ben bang dat het een soort tweede Griekenland wordt waar Europa (en Nederland dus ook) weer miljarden euro in moet pompen, terwijl de economie in Europa zelf verre van ideaal is (denk aan het zuiden, steeds meer mensen in Spanje leven in armoede). Daarbij is het land zo corrupt als wat, dus grote kans dat het geld in de zakken van de machthebbers komt, en niet waar het nodig is.
Het is natuurlijk mooi als LHBT-rechten verbeterd worden, het is alleen maar de vraag of dat echt zo gaat gebeuren. Een overgroot deel van het volk loopt nog steeds over van de homohaat, ondanks veranderende wetgeving. Ik vind dit dus veel te overhaast, laat ze eerst daadwerkelijke goede stappen ondernemen en laat eerst verbetering zwart op wit zien, voordat er verder naar gekeken wordt. Plus als er makkelijkere handel komt met Oekraïne, heb je ook grote kans dat producten zoals plofkippen naar Nederland komen, aangezien de regels in Oekraïne minder streng gelden ( http://bit.ly/1Uz266r ). Misschien een stom voorbeeld wat voor veel mensen maar bijzaak is, maar voor mij is het wel een belangrijk punt tbh.
Ook is er een burgeroorlog gaande in Oekraïne, en ik vind het belachelijk dat men het voor wat centen er voor over heeft om een oorlog binnen de Europese gemeenschap te halen. Met het verdrag mogen mensen visumvrij in Europa reizen (voor korte periodes), wat neerkomt op een grote kans op nog meer vluchtelingen die deze kant op komen (normaal gesproken zouden ze naar Rusland gaan) en er zijn al zo ontzettend veel problemen wat betreft tolerantie en opvang. Iedereen heeft recht op een veilige haven, daar ben ik het nog steeds mee eens, maar in de praktijk werkt het allemaal niet rooskleurig als dat we zouden willen.
Ik vind het ook erg gevaarlijk om Rusland de rug toe te keren. Rusland gaat zich meer bedreigd voelen (en terecht) en het idee dat Rusland zich tegen Europa gaat keren vind ik beangstigend. Ik houd ze liever te vriend/neutraal dan dat ik ze ga provoceren.

Ik vind wel dat iedereen die kan stemmen, moet stemmen. We leven in een democratie en nu hebben we eindelijk eens de kans om onze mening rechtstreeks te uiten. Ik zou het enorm lomp vinden om die kans te laten schieten. Veel mensen denken dat de regering er niets mee doet, maar ze móeten wel. Het is dan wel een ‘raadgevend referendum’, maar de overheid verliest erg veel als het zonder pardon de mening van het volk opzij schuift; immers is er van democratie dan weinig sprake, toch? Ik ben enorm benieuwd hoe het parlement zich gaat gedragen en alleen al daarom zou ik tegen stemmen. Als verzet tegen ons huidige systeem (de anarchist in mij spreekt nu, haha).

Verder staan hier een boel vragen helder uitgelegd en vond ik het erg handig:

Maar zoals gezegd: ik ben er nog niet helemaal over uit. Ik heb ook erg weinig argumenten vóór gezien, als iemand nog andere objectieve artikelen heeft, zou ik ze graag lezen :slightly_smiling_face:

Het is ook om de handel te bevorderen, dus logisch dat het nu nog vrijwel niets is, in de toekomst kan dit verbeteren. Verder gaat Europa er geen geld in pompen, het is een verdrag over handel geen hulpgoederen verdrag.

Ik heb trouwens op het andere forum een verhaal van een master student neergezet die er een paar voor argumenten heeft uitgelicht, ik kan je die wel noten? (want ik denk niet dat de link mag ivm het ‘het andere forum’ is haha

In het verdrag staat letterlijk:
„Oekraïne komt in aanmerking voor financiële bijstand via de relevante EU-mechanismen en -instrumenten voor financiering. De financiële bijstand moet bijdragen aan de verwezenlijking van de doelstellingen van deze overeenkomst.” Vandaar dat ik er wat huiverig voor ben, haha. Aan de andere kant is er sprake van een vast bedrag aan de EU lees ik weer ergens anders, dus twijfel nu. Maar jouw eerste punt is inderdaad sterk, al vraag ik me af of er wel veel uit te halen valt.

Als je het me zou willen noten, graag! Ben wel benieuwd, want ik vind vooral veel tegenargumenten online en merk dat ik zelf al niet objectief meer ben :’)

ik ben er tegen.

punt uit

Als ik niet zou stemmen, zou ik indirect ja stemmen, daarom twijfel ik. Verder ben ik het er wel mee eens, maar ik zie dit verdrag toch als een grote actie van GeenStijl om te laten zien dat ze een referendum kunnen afdwingen.

Jup, maar ze zullen niet zoals griekenland geholpen kunnen worden, simpelweg omdat dat via de ECB ging en te maken had met de munteenheid. Maar dat is het leuke aan dit verdrag, de bewoording is heel vaag, want ‘relevante mechanisme’ en wat is dat dan etc.
Maar ik heb het omgekeerde juist, doordat er zoveel tokkies ongegrond wat roepen met dingen die echt niet kloppen (zoals Oekraïns lidmaatschap) en met veel scheldwoorden hun mening over proberen te brengen als feiten denk ik juist van, oké… toch maar voor stemmen misschien haha. Maar ik weet het nog niet.
En ik ga het je sturen :slightly_smiling_face:

Ik zie het eigenlijk meer als een actie om eens legaal tegen de regering in te kunnen gaan. Volgens mij weet 99% van de Nederlanders niet eens waar dit verdrag om gaat, om eerlijk te zijn snap ik het zelf ook niet volledig. Bronnen zijn inderdaad vaak objectief en ik vind veel tegenargumenten van de rechtse partijen ook een beetje hypocriet (‘ons’ geld mag niet naar Oekraïne, maar zoveel geld verspillen aan dit referendum kan wel?).
Als de opkomst minder dan 30% is, is het hele referendum al voor niets geweest en daarmee dus 40 miljoen (dacht ik?) weggegooid. Zelfs al komen er genoeg mensen en stemmen er meer mensen ‘tegen’ dan ‘voor’, is het nog niet eens duidelijk wat de regering zal doen. Bovendien vind ik dit meer een zaak voor politici en het volk heeft deze politici zelf gekozen. Ik kan doen alsof ik veel verstand heb van dit soort dingen en alle 323 pagina’s van het referendum heb doorgelezen en begrijp, maar dat is niet zo.
Het helpt ook niet echt mee dat ik Jan Roos, Thierry Baudet (de belangrijkste intellectueel van NL!1!!) en de PVV allemaal walgelijk vind :’)

Sterk argument.

Ik heb heel lang getwijfeld omdat ik de informatie erover erg subjectief vond. Vooral het tegenkamp, alleen al om Jan Roos en Thierry nogwat zou ik voor stemmen. Gewoon omdat ik hun totaal niet kan uitstaan. (Lekker argument I know haha)

Maar ik heb laatst een artikel gelezen van de Volkskrant en een van de NRC hierover en ik denk nu dat ik voor ga stemmen en niet omdat Jan Roos en Thierry me afschrikken haha.

Ik denk dat ik voor ga stemmen, en voor de mensen die bang zijn dat Oekraïne zal toetreden tot de EU: ik zou me er geen zorgen over maken, zo’n verdrag is 20 jaar geleden ook gesloten met Turkije en die is ook nog steeds geen lid. Een land kan pas toetreden tot de EU als alle lidstaten toe hebben gestemd, en dat zal niet snel gebeuren.

Wat is het nut ervan dat Oekraine bij de EU mag of met ons handelen? Hebben wij daar als land wat aan? Ik snap eerlijk gezegd niks van dit referendum, maar ik ga wel stemmen, tenzij ik er echt niet uit kom.

Maar ik denk eigenlijk dat het niet slim is om zo’n oorlogsland erbij te halen.

Toen ik de stempas kreeg hoopte ik eigenlijk wel dat er een flyer of iets bijgevoegd was met objectieve informatie. Ik kan begrijpen dat veel mensen niet weten waar het referendum overgaat. (zoals ik, ik wist dat er een referendum kwam over iets met Oekraïne, maar meer ook niet).
Of in ieder geval een link waar informatie te vinden is.

Ik zal me nu eerst meer in moeten lezen waarover ik ga stemmen.

Dat is het probleem: informatie kan eigenlijk niet objectief zijn, zelfs woordkeus kan een tekst beïnvloeden. Daarom kan een overheid die een democratisch referendum wilt houden geen zelf informatie bijvoegen. Dat is het voor en het nadeel van een democratie. Men moet zelf gaan nadenken ipv voorgekauwde info aannemen. Want dan is het al snel propaganda.

Maar het is in mijn ogen ook een vaag referendum, het gaat over een associatieverdrag: handel. Niet over toetreding of wat dan ook, het is nou niet iets wat een NL’er echt gaat beïnvloeden of waar een NL;er zich echt druk om zou maken.