PWS onderwerp geschiedenis?

Voor 1 juni moeten wij ons onderwerp opgeven voor de pws, alleen komen wij er maar niet uit. Wij hadden een super leuk onderwerp, wat wij allebei heel interessant vonden maar onze leraar vond dat dat te breed was, ons reserveonderwerp ook. Wij willen heel graag iets met geschiedenis omdat dat het enige is wat echt leuk in het CM pakket met gs, wis a, maw, ne, en, du.

Wij vonden het Oude Egypte erg leuk en ook mythologie, maar allebei zijn te breed volgens onze leraar. Hij suggereerde dat we iets met Anne Frank, oorlogen of slavernij zouden kunnen doen, alleen vinden wij dat alle twee echt geen leuke onderwerpen, weten jullie misschien iets?

Misschien kun je hier iets mee?

Daarnaast is ‘egypte’ wel vrij breed inderdaad, misschien kun je daar een aspect uit halen? Dus bv de religie in het oude egypte, of de taal en schrift van het oude egypte?
Ik zeg maar iets hoor, maar dat je het onderwerp net wat specifieker maakt. Dan kun je toch nog doen wat jullie leuk vinden :slightly_smiling_face:

Dankjewel!

Ja we wisten dat het vrij breed was maar we hadden al vooral farao’s, piramides en hiërogliefen als onderwerpen in gedachte, maar zelfs dat vond hij een beetje te breed :frowning_face:

Misschien kan je dit nog wel verder doorzetten: Bijvoorbeeld 1 bepaalde bijzondere piramide of 1 bepaalde farao of een soort hiërogliefen(ik weet niet of er meerdere soorten zijn, ik heb geen geschiedenis)

Ik had dit namelijk ook met mijn PWS: Wij wilden eerst iets over voeding (veeeeel te breed natuurlijk), toen kleurstoffen in voedingsmiddelen(nog steeds te breed) en als laatste hebben we ons geconcentreerd op een bepaalde soort kleurstof.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Succes!

Ik kende iemand die het over mythologieën in films deed, of dit wel klopte enzo. Bijvoorbeeld de achtergrond over thor ed. Films kijken als pws haha

Een vriend van mij heeft het over de kunst in het Oude Egypte gedaan, maar dat was ook voor het vak kunst.
Iets met hiërogliefen is wel heel gaaf, of je doet het over een specifieke farao, zoals Cleopatra, Ramses II of Toetanchamon.

Ik zou eerlijk gezegd niet te snel neigen naar een erg bekende oorlog of de slavernij, aangezien deze onderwerpen al veel gedaan zijn. Kies in dat geval voor iets wat minder bekend is, zoals een Marokkaanse oorlog.

Het is eigenlijk belangrijker dat je een goede onderzoeksvraag (hoofdvraag) en deelvragen hebt. Natuurlijk moet je onderwerp goed afgebakend zijn en specifiek zijn, maar hoe je het dan verder vormgeeft, kan ook een heleboel bepalen.

Je kunt het best over bepaalde hierogliëfen of 1 farao doen, daar is vaak genoeg over te vertellen. Bij de farao moet je dan o.a. vermelden hoe hij/zij het leiderschap uitvoerde etc.

pws over toetanchamon en zijn vondst :wink:

en anders een pws over een mogelijke derde wereldoorlog. Vooral kijken naar hoe de eerste oorlogen zijn onstaan en hoe een derde misschien kan komen. misschien iets met IS of andere terreurgroepen.

Ik denk dat het misschien nog wel interessanter is om van vak te wisselen (als dat nog mag?) en meer naar MAW te gaan kijken. Daar kun je nu zo veel mee, en het is super actueel.

Echt specifiek over 1 aspect van het Oude Egypte klinkt inderdaad ook leuk, alleen moeten we er dan wel veel over kunnen vinden!

En we kunnen nog switchen hoor! We willen gewoon graag geschiedenis omdat wij het allebei leuk vinden. Maw vinden wij allebei niet het meest leuke en we willen wel een onderwerp wat we allebei leuk vinden!

Dat is inderdaad een goed idee, alleen het meisje met wie ik het doe heeft geen kunst, dus of dat mag want dan moet het bij kunst en niet bij geschiedenis. Maar dat kunnen we altijd vragen :slightly_smiling_face:

Dat is op zich geen probleem, ik heb ook een kunstonderwerp voor Engels gedaan.

Oh oke! Dan is het denk ik wel een optie! :slightly_smiling_face:

Ik had mijn profielwerkstuk over Auschwitz gedaan. We waren er natuurlijk ook heen gegaan en hadden als uitkomst een 9. Mega interessant onderwerp, en heb nog nooit met zo veel plezier een werkstuk gemaakt.

Het moet je wel liggen natuurlijk.

Ik had mijn PWS ook voor Geschiedenis gedaan en had het onderwerp Azteken, Maya’s en Inca’s gekozen. Achteraf gezien ook een te breed onderwerp maar wel heel interessant! Omdat ik enorm last heb van uitstelgedrag heb ik mijn PWS zowat in de laatste 3 dagen voor de deadline helemaal in elkaar gezet. Mijn punt was niet denderend hoog maar de leraar zei dat er meer potentie in zat. Wellicht kun je bijvoorbeeld het onderwerp tradities van de Azteken (Maya’s en Inca’s) kiezen en deze met elkaar vergelijken en relativeren naar onze westerse wereld? Ik hoop dat je er wat aan hebt :slightly_smiling_face:

Oh nee want oorlogen en slavernij is totaal geen breed onderwerp, way to go teacher :’)

Whatever. In ieder geval, je hebt nu een hoofdonderwerp, verdiep je erin. Bijvoorbeeld: onderbelichte farao’s in de periode (xx-xx) en hun invloed op de politiek in het oude Egypte. Of: de invloed van de hieroglyfen op onze emoticons van nu.