PWS Fractals

Hallo,
Wij hebben ons PWS gehouden over fractals. Onze docent heeft ons aangeraden om eerst de deelvragen te doen, te beantwoorden en het hele PWS te maken en dan pas een hoofdvraag te bedenken.

10 maanden later.

Kan iemand ons helpen om een Hoofdvraag te bedenken?
Onze deelvragen zijn:
x Hoe werkt de wiskunde achter fractals?
x Wat is de fractale dimensie?
x Waar vinden we fractals in de natuur?
x Wat is het verband tussen fractals en oneindigheid?
x Wat heeft de gulden snede te maken met fractals?
x Wat heeft omtrek van kustlijnen met fractals te maken?

Wat is een fractals? was niet goed volgens de docent…

Alvast bedankt big_smile

De door jullie voorgestelde hoofdvraag is sowieso taalkundig niet juist. Fractals is namelijk meervoud. Het is dus “Wat is een fractal?” of “Wat zijn fractals?”.

Los daarvan heeft jullie docent je een merkwaardige manier van werken aangeleerd. Het idee is dat je eerst een hoofdvraag hebt die je wilt beantwoorden. De antwoorden op de deelvragen zijn dan stappen op weg naar het antwoord op de hoofdvraag en deelvragen krijg je dus pas als je een hoofdvraag hebt.

“Wat zijn fractals en waar kun je ze tegenkomen?” vind ik wel een aardige. Maar ik ben jullie docent niet, dus misschien is dit niet de vraag waar hij naar op zoek is. Heb je al gevraagd waarom hij jullie vraag heeft afgekeurd?

Hallo Ashley,

Bedankt voor je reactie.
Het is inderdaad zo dat de vraag verkeerd was, daar kwam ik later achter, sorry daarvoor.

Bedankt voor je suggestie, daar dachten wij ook aan. Ook deze vraag vond onze docent niet goed genoeg. Waarom kon hij niet helemaal zeggen, hij deed een beetje vaag.

Het is zo dat wij niet echt een onderzoek hebben gedaan waarin we iets nieuws hebben onderzocht ofzo.
We hebben meer een uiteenzetting gemaakt van de literatuur die beschikbaar is over onze onderwerpen.

Heb je (hebben jullie) misschien nog andere vragen.

“Welke eigenschappen van fractals kun je tegenkomen in de natuur?”

Je moet geen genoegen nemen met een vaag antwoord van je docent. Geef aan dat je niet weet wat je moet verbeteren aan de hoofdvraag als hij je hoofdvraag zonder duidelijke redenen afkeurt.

Dit lijkt op een van onze deelvragen

we willen een iets bredere hoofdvraag

Ik probeer al je deelvragen te combineren om tot een hoofdvraag te komen. Wat, zoals gezegd, nogal een aparte manier van werken is.

Om de vraag welke eigenschappen van fractals je in de natuur kunt tegenkomen te kunnen beantwoorden, moet je weten wat een fractal precies is (deelvragen 1 en 2). Ik verwacht dat je ook een stukje geschreven hebt over het voorkomen van de gulden snede in de natuur. Dan kun je deelvragen 3 en 5 daar ook aan koppelen. Kustlijnen zijn natuurlijk ook een natuurlijk verschijnsel. Hoef je alleen deelvraag 4 nog aan je hoofdvraag te koppelen.

Je hoofdvraag moet te beantwoorden zijn met je deelvragen. Ik zie dan niet echt hoe je je hoofdvraag veel breder kan maken.

Ik snap wat je bedoelt Ashley,