pws feminisme

Hoi!
Ik wilde dit eigenlijk eerst in het profielwerkstuk topic plaatsen maar aangezien dit niet echt over het pws op zich gaat maar ik denk dat mensen die niet met hun pws bezig zijn me ook zouden kunnen helpen heb ik een apart topic aangemaakt.

Ik ben bezig met het onderverdelen van de eisen van de Dolle Mina’s in economisch, politiek en sociaal. Helaas vind ik het moeilijk om te eisen goed te verdelen én heb ik geen enkele eis bij economisch ingedeeld. Kunnen jullie me misschien helpen? Dit zijn de eisen waar ik nog over twijfel:

• Equal pay for equal labour; POLITIEK/ECONOMIE?
• More and better sexual education and upbringing; POLITIEK/SOCIAAL?
• Reliable birth control; POLITIEK?
• Increasing the number of children’s centres: crèches, kindergartens and opportunities for children to stay at school to eat their lunch; POLITIEK OF ECONOMIE?
• Safe playgrounds; POLITIEK?
• Opportunities to work when a married woman wishes to have a job; ECONOMIC??
• Improvement and democratisation of education; POLITIEK?

Het valt te betwijfelen of vrouwen wel gelijkgesteld moeten worden aan mannen.
Je moet goed nadenken over tegenargumenten over je onderwerp, dat helpt je pws meer serieus genomen te worden. Een goeie wetenschapper ziet ook de keerpunten.

Bovendien,
Als vrouwen gelijk zijn aan mannen dan zouden vrouwen dus niet meer de voordelen moeten hebben die ze nu hebben ten opzichte van mannen (objectief gezien).

Mensen zouden er dan bijvoorbeeld vanuit mogen gaan dat vrouwen even goed zijn in sport en dat er dus alleen nog maar gemengde teams komen en wedstrijden waar mannen en vrouwen tegen elkaar spelen.
Het is op dat punt dus niet zo dat vrouwen en mannen gelijk zijn, vind je van wel?
Ik bedoel, dit betekent ook dat je een lager cijfer krijgt voor gym terwijl je misschien nu een gelijk cijfer zou krijgen voor dezelfde prestatie.

Hmm, ik snap dat je veel dingen in politiek wilt zetten, omdat het uiteindelijk ook een politieke beslissing zal zijn, maar ik denk dat je dan toch verkeerd denkt. Ik zou zelf zeggen:

• Equal pay for equal labour = economie, want het gaat om werkgelegenheid.
  • More and better sexual education and upbringing = sociaal, het gaat om een sociaal aspect van de samenleving.
  • Reliable birth control = Sociaal
  • Increasing the number of children’s centers: crèches, kindergartens and opportunities for children to stay at school during lunch break = economisch denk ik. Aangezien de achterliggende reden zal zijn dat vrouwen ook willen werken ipv thuis voor de kinderen zorgen??
  • Safe playgrounds = sociaal.
  • Opportunities to work when a married woman wishes to have a job = economie
  • Improvement and democratisation of education = sociaal en/of politiek.

Dit zijn mijn gedachten erbij hoor, als ik goed heb begrepen wat je bedoelt in ieder geval.

@Fractal123, fijn dat je zo mee denkt maar dat was niet haar vraag. Ik neem aan dat de TS ook een kritische blik zal werpen op feminisme, maar daar gaat dit topic nu niet over.

Thanks! Ik ga nog even kijken hoe ik het precies aan moet pakken, misschien weet m’n begeleider er raad mee :slightly_smiling_face:

Ik kijk naar de argumenten van de tweede feministische golf en laat daarbij andere dingen achterwege. Helaas heb ik niet genoeg woorden om overal op in te gaan. D

Er is een verschil tussen mannen en vrouwen ik denk dat (haast) niemand oprecht belang heeft bij sport waarbij vrouwen en mannen gelijk zijn, want onze lichamen zijn nou eenmaal anders. Feminisme gaat over gelijke behandeling in de samenleven bijvoorbeeld zo iets simpels als het zelfde salaris krijgen voor het zelfde werk. Imo zijn er geen nadelen aan feminisme, want feministen komen op voor de rechten en gelijke behandeling van mannen en vrouwen voor mensen van de LGBT gemeenschap en mensen van elke etniciteit etc.