PWS dilemma.

Ik zit in een dilemma over het profielwerkstuk. Een paar maanden terug heeft een vriendin van me gevraagd of we samen zouden doen met PWS en ik zei ja. We zijn er echter achter gekomen dat onze interesses erg verschillen. Het enige vak wat ons allebei echt leuk lijkt is biologie, maar de kans dat je daarbij mag is heeeel klein. Verder zou ik het liever over tekenen of Nederlands doen, zij gaat eerder voor scheikunde ofzo.
Dan is er nog een andere vriendin en die heeft precies dezelfde interesses als ik en daar zou ik ook graag samen mee doen.
Ik vind het echter zo ontzettend lullig om nu die andere vriendin af te zeggen (we hebben immers als zo lang afgesproken en ik zou ook graag met haar samendoen), maar ik zou het echt een drama vinden om bv. bij scheikunde te gaan. Zou ik haar moeten afzeggen? Zo ja, hoe moet ik dat dan doen?

Ik denk dat het het beste is om het er eerst nog even over te hebben met de vriendin waar je het in eerste instantie mee zou doen. Misschien kunnen jullie samen nog tot een oplossing komen; als dat niet werkt, dan kun je haar uitleggen waarom het je handiger lijkt om het met een ander te doen en dat dat voor haar waarschijnlijk ook voordeliger is in dat geval, zodat uiteindelijk niemand met tegenzin iets gaat doen.

Je PWS is een heel groot project, en als je je onderwerp niet echt leuk vindt (of zelfs niet helemaal begrijpt, waar je ook kans bij hebt bij zo’n geweldig vak als scheikunde) is het echt niet leuk. Je kunt denk ik het beste even met haar overleggen of jullie dit wel echt samen willen doen, aangezien de kans dat je bij bio komt blijkbaar erg klein is en jij jezelf écht geen scheikunde oid ziet doen.

Kijk eerst of je met die ene vriendin iets kan vinden om toch jullie interesses samen te voegen.
Anders voor de andere vriendin gaan met wie je direct interesses deelt.
Je PWS moet leerzaam en leuk zijn. Geen vriendinnenfeest.

Lastige situatie inderdaad! Maar wat hierboven al staat… ik zou eerst nog een keer met vriendin nr. 1 gaan praten en “onderzoeken” of jullie echt geen gezamenlijk onderwerp kunnen vinden ? Wij hebben toen die tijd allebei een lijst gemaakt met onderwerpen die ons leuk leken en achteraf bleek dat we iets van 3 dezelfde onderwerpen hadden… daar hebben we tussen gekozen!

Je moet ook beseffen dat het PWS inderdaad een groot en intensief project is, je moet veel samenwerken en je moet van die persoon op aan kunnen dat ze ook actief deelneemt en je niet laat zitten met het werk. Misschien kun je daar ook nog een beetje rekening mee houden?

Maar ik kan me ook voorstellen dat je geen PWS wilt doen over een onderwerp dat je niet aanspreekt, dat maakt het alleen maar vervelend. Misschien dat jullie toch nog tot een onderwerp kunnen komen dat voor allebei wel interessant is!

Succes!

Bedankt voor al het advies! Ik ga morgen sws even met vriendin 1 praten.

Het punt is echter dat we samen leuke onderwerpen hebben bedacht, maar die vallen allemaal onder biologie en het is dus helemaal niet zeker dat we in bio komen.
Ik ga morgen tegen vriendin 1 zeggen dat ik bio op de eerste plaats hou en dat ik het liefst met haar doe, maar dat ik tekenen als tweede keus opgeef (en dan vermeld ik er niet bij dat ik dan met vriendin 2 doe). Is dit een goede aanpak?

Ik zou je sowieso aanraden om hem in je eentje te doen, dan ben je niet van anderen afhankelijk.

Ik zou het gewoon tegen haar zeggen, want als jouw interesse niet bij scheikunde ligt, kan de kans groot zijn dat je er ook niet echt een hoog cijfer op krijgt…

Je kan het ook met zn 3en doen?