PWS: Anatomie van de mens

Hei!
Volgend jaar moet ik een Profielwerkstuk maken maar ik twijfel aan het onderwerp. Ik doe NG met biologie, scheikunde en natuurkunde. Zelf vind ik alles wat te maken heeft met het menselijk lichaam reuze interessant en dit wil ik graag koppelen aan mijn pws.

Volgens mij is het de bedoeling om echt iets te onderzoeken, dus wat zal ik dan kunnen gaan onderzoeken? Ik kan moeilijk mensen gaan opensnijden en ontleden :flushed:
Het is dus niet de bedoeling dat het enkel een uitgebreid werkstuk/verslag gaat worden, dus over de werking van het hart, spieren, longen, nieren etc.

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Qua anatomie is er moeilijk onderzoek te doen. Je kunt wel een soort van theoretisch vraagstuk beantwoorden. Bijvoorbeeld: de nervus radialis (dit is een zenuw in je arm) is beschadigd door een ongeluk. Welke spieren werken er nu niet meer, welke spieren kunnen bepaalde functies overnemen en wat zie je aan de patient?
Maar het is vrij moeilijk om hier een heel PWS over te maken denk ik.

Als anatomie te lastig blijkt te zijn om een onderwerp te vinden, raad ik je aan om eens op zoek te gaan naar een onderwerp in fysiologie. Wellicht vind je dat ook heel interessant. :slightly_smiling_face:

Ja, ik heb ook al gekeken naar de fysiologie, dit leek me ook wel erg interessant, maar mijn eerste uitgangspunt is toch de anatomie, dus als ik hier nog ergens mogelijkheden kan vinden :grinning:

Het probleem bij anatomie is eigenlijk dat het gewoon al af is. :stuck_out_tongue: Anatomie studeren is gewoon spieren, bloedvaten en zenuwen uit je hoofd knallen.
Vragen die ik in mijn tentamens erover zijn, zijn meestal zoals het vraagstuk hierboven of “wat zijn de consequenties als deze pees doorgesneden wordt?”, “in welke vene spuit een je medicijn in als je wilt dat het medicijn in de orgaan x terecht komt?” of “welke bloedvaten knel je af, welke zenuwen verdoof je, wanneer je een arm amputeert?”.

Dat soort dingen. Succes ermee!

Je hebt hier helemaal gelijk in, over de anatomie van de mens is al zoveel bekend.
En als ik nu zeg 'bewegingsfysiologie (motoriek) waar denk je dan aan als ik vragen mag? (:

Bij bewegingsfysiologie denk ik aan de werking van spieren, hoe ATP zorgt voor calciuminflux in het sarcoplasmatisch reticulum. En hoe myosine en actine over elkaar verschuiven. Maar het meest interessante vind ik het verschil tussen rode en witte spiervezels. Daar kun je best diep op in gaan (sprinters zullen eerder wit spierweefsel nodig hebben, omdat het korte intense arbeid betreft. Het is wit doordat het minder doorbloed is. Dit komt doordat die spiervezels voornamelijk anaeroob ATP verkrijgen door pyruvaat om te zetten in lactaat. Dit gaat veel sneller, maar lactaat is zuur, dus je krijgt verzuring in je spieren. Dit wordt dan weer weggewerkt door de cori-cyclus in de lever (daar wordt lactaat terug omgezet tot glucose. Dit kost energie, waardoor de sprinter moet nahijgen na de inspanning). Rood spierweefsel is goed doorbloed en heeft veel mitochondrien, omdat het op zuurstof werkt. Hierbij worden glucose en vetzuren verbrand in de citroenzuurcyclus. Rood spierweefsel is meer voor arbeid van langere duur, bijvoorbeeld iemand die 10km gaat hardlopen

Ik vrees dat ik je meteen veel meer vertel dan nodig is, maar dan weet je iig of het onderwerp je genoeg interesseert. :stuck_out_tongue: Ik kan ook wel meer vertellen over het werkingsmechanisme na een actiepotentiaal, maar aangezien je meer into anatomie bent, denk ik dat dat net wat te microscopisch voor jou is? :slightly_smiling_face:

• Daarbij kun je dan ook weer de ademhaling betrekken, want door dieper uit te ademen, verwijdert je lichaam meer koolstofdioxide, waardoor het zuur (afkomstig van lactaat), uit je lichaam verwijderd wordt doordat het zuur een reactie aangaat met HCO3- en uiteindelijk wordt omgezet tot water en koolstofdioxide. Dat is belangrijk, want het zuur zorgt voor pH verlaging, waardoor bepaalde enzymen slecht werken.

Heel erg bedankt voor deze informatie, het heeft me heel erg op weg geholpen! Het grootste gedeelte over de anaeroob ATP, de spieren met verzuring heb ik wel gehad in mijn lessen en hier zal ik dus mooi op in kunnen gaan, echt super bedankt!