PVV wil hoofddoekverbod provinciehuis

[i]De PVV wil een algeheel verbod op hoofddoekjes in het provinciehuis van Noord-Holland in Haarlem. Zelfs bezoekers met een hoofddoek komen er niet in, als het aan lijsttrekker Hero Brinkman ligt.

Daarmee gaat de PVV nog een stap verder in de ‘strijd’ tegen deze geloofsuiting, schrijft Het Parool. De PVV keert zich in het verkiezingsprogramma nog alleen tegen boerka’s en hoofddoekjes voor ambtenaren en bestuurders van de provincie.

De partij vindt dat volksvertegenwoordigers en ambtenaren het ‘goede voorbeeld’ moeten geven.

Brinkman doet daar een schepje bovenop. ‘‘Voor ons staat het hoofddoekje symbool voor de onderdrukking van de vrouw,’’ zegt hij. ‘‘Symbolen zijn belangrijk.’’

Ook burgers met een hoofddoek zullen in het provinciehuis in Haarlem worden geweigerd, als Brinkman het voor het zeggen zou hebben. Het Parool vroeg hem of hij straks de gehoofddoekte stadsdeelvoorzitter Fatima Elatik van Amsterdam-Oost zou willen ontvangen.

‘‘Ik ga met iedereen praten, maar ze komt het provinciehuis niet in,’’ aldus Brinkman. ‘‘We zullen ergens anders moeten afspreken.’’[/i]

Bron: http://www.depers.nl/binn…verbod-provinciehuis.html

Dit is bijvoorbeeld één artikel over het hoofddoek-verbod in het provinciehuis.
Ik heb maandag een debat over dit onderwerp.

En nu was ik benieuwd, hoe denken jullie hier over, een verbod van hoofddoeken in het provinciehuis? En bijvoorbeeld het verbod in andere openbare plekken?

(:

Wat zeikt iedereen toch over de PVV. Alsof je iets gaat posten van VVD als je er niet mee eens bent…

Ik heb zelf er zelf totaal geen problemen mee als iemand loopt met een hoofddoek! Dus ik vind het een beetje overdreven… Bij boerka’s begrijp ik t wel

Nou het was in ieder geval niet bedoeld als een “zeiktopic”!
Ik vroeg me jullie mening alleen wel af, kan toch wel (:?

Ik ben het er mee eens.
De hoofddoek moet niet geïntegreerd worden, het moet niet iets Nederlands worden, want dat is het niet.
We regeren Nederland, niet een ander land, en bij Nederland horen geen hoofddoeken.

+1

Ik ben het ermee eens dat er een verbod moet komen in provinciehuis. Het is een overheidsinstelling waar je je identificeerbaar moet maken en een hoofddoek belemmerd dat.

Ik had het debat gekeken op tv over de provinciale verkiezingen en vond het standpunt van PVV nogal dom overkomen. Ze beargumenteren het standpunt met ‘voor ons staat de hoofddoek voor de onderdrukking van de vrouw’. Wat??? Onderdrukking van de vrouw? Ik denk dat ze zich eerst eens moeten gaan verdiepen in de Islam, voordat ze zo’n uitspraken gaan maken.

Vooral dat ze zeggen voor ONS. Als Nederland een werkende democratie wilt worden mét een werkende multiculturele samenwerking moet de PVV niet eens aankomen met dit soort uitspraken. Burka kan ik best nog begrijpen, maar een hoofddoek gaat te ver.

Ja, maar het is áltijd de PVV. En het zijn áltijd dezelfde meningen.

Hoezo belemmerd de hoofddoek dan? Je ziet alleen de haren niet. Gezicht is zichtbaar.

Ik weet zelf ook niet de verfijnde dingen over de PVV, maar ik vraag me af of jij hun standpunten niet verkeerd geïnterpreteerd hebt ?

Laat ze eerst de koran maar lezen, dan mogen ze oordelen.

Oké, ik begrijp je wel hoor, je kunt het irritant vinden natuurlijk.
Maar je hoeft ook niet te reageren als je niet wilt =)

Waarom zou ik die verkeerd geïnterpreteerd hebben? Ze zeggen duidelijk dat het voor hun een onderdrukking voor de vrouw is. De hoofddoek is absoluut niet symbool voor de onderdrukking van de vrouw binnen de Islam. Het is juist iets moois dat iemand zo’n beslissing maakt.

Dat vraag ik me ook af (:

pffffffff ik word gek van de PVV

Ik had ook in de krant (ja ok de metro maar goed) gelezen dat ZIJ vonden dat het voor hen stond als onderdrukking van de vrouw.

Ik ben het er niet mee eens. De hoofddoek wordt gebruikt voor het geloof, het laat zien waar iemand voor staat. Het zou toch ook belachelijk zijn als je geen ketting met een kruis meer om mag?
En dan kun je zeggen: maar bij een ketting zie je het gezicht nog wel volledig (met haren) en met hoofddoek is dat niet zo, maar dat vind ik dan weer hetzelfde als met een bril. Moeten we die dan ook af doen? Met bril kun je er namelijk ook heel anders uitzien.

+1

Ben ik het niet mee eens.
De hoofddoek is ontstaan omdat de Boerka niet door iedereen geaccepteerd werd in een ander land.
Vrouwen lieten hun lichaam alleen aan hun man zien, de hoofddoek is dus eigenlijk een soort van milde versie van de Boerka, althans, dit is wat mij meerdere malen verteld is.
En, over dat mooie symbool.
Ga eens naar je school en vraag aan die kiddos daar met een hoofddoek waarom ze die nou eigenlijk dragen.
Dikke kans dat ze niet eens weten waarom ze dat ding op hun hoofd hebben.