punten toekennen HBO

Ik baal echt ontiegelijk over mijn school.

Ik studeer sinds september op de HAN in nijmegen en doe de opleiding ergotherapie die me erg goed bevalt.
Haal erg goede cijfers en vind het gewoon heel interessant.

Nu kijk ik vanmiddag op internet naar mijn punten, blijkt dat ik een 5 heb gehaald voor een methodiek tentamen.
Ik bekijk de feedback en die feedback sloeg echt helemaal niet op mijn verslag. Zo stond er bijvoorbeeld in dat ik duidelijk moest beschrijven of ik niet direct of indirect advies uitbracht en of ik wel of niet contact had met de gemeente. Terwijl in mijn verslag zeer duidelijk naar voren komt dat ik mijn client direct adviseer en dat ik een contract met de gemeente heb die ik in deze situatie indirect adviseer. Ook stond in de feedback dat ik de 6 oplossingsrichtingen niet benoemd zou hebben, terwijl ik er toch echt 6 tel met alle voor en nadelen erbij en een verantwoording waarom het die richtin gniet is geworden. Daarnaast had ik met mijn client een keuze moeten maken uit de oplossingsrichtingen(dit had ik volgens de docent niet gedaan) terwijl er letterlijk staat wat de keuze van de client was.

Ik heb dus heel sterk het vermoeden dat de docent die het nakeek een ander verslag voor haar neus had terwijl ze op mijn tentamenformulier zat te beoordelen. En vervolgens niet door heeft gehad dat dit fout ging. Ik heb alles uitgeprint en onderstreept waar wat dus staat en dat dit niet klopt. en wil hier morgen mee naar de leiding. Ik heb de docente zelf ook een mail gestuurd met heb zeer sterk het vermoeden dat ik hier geen reactie op ga krijgen, ook heb ik mijn eigen docent en SLB’er gemaild maar daar kan ik ook niks meer van verwachten.

Nu is eigenlijk de vraag of dat iemand op het HBO dit ook wel eens is overkomen en of een punt zomaar terug getrokken kan worden en opnieuw beoordeeld. Ik wil namelijk dat er iemand anders mijn tentamen nogmaals nakijkt op de criteria en dat dat punt bindend is.

help?

Je kan altijd een second opinion aanvragen. Bij ons tenminste wel. Als je er echt van overtuigd bent dat je het wel goed hebt gedaan, is het naar mijn idee toch voldoende om met de leraar te overleggen? Als ze niet via de mail antwoorden persoonlijk aanspreken?
En anders kun je altijd nog naar de examencommissie. Die kunnen je situatie dan bekijken en als zij het met jou eens zijn toch de punten toekennen.
Zo gebeurd het bij ons op school tenminste.

Second opinion idd :slightly_smiling_face:.

Wat Mphor zegt inderdaad, je kunt altijd inzage aanvragen bij ons (WO).
En examencommissie in het uiterste geval ja.

Maar bij mij is het ook wel eens voorgekomen dat we iedere week een korte opdracht moesten inleveren waarvoor we 0, 5 of 10 punten kregen. Dat we met een grote groep dan de opdracht maakten (dus dezelfde antwoorden inleverden) en dat bleek dat de docent gewoon random cijfers gaf… zo had ik 0 punten en een vriendin 10, voor precies dezelfde antwoorden…

Vragen om het te mogen inkijken en nog niet tevreden naar de examen/tentamencommissie stappen…

Ik zou even naar de docent toe gaan of even mailen.

Ik heb inmiddels gisteren mijn docent methodiek zelf gemaild waar ik geen steek mee verder kwam, vervolgens de docent die t beoordeeld heeft gemail maar aangezien zij nooit aanwezig is op school kan ik haar niet bereiken(en had ook t gevoel dat ik binnen nu en 2 weken geen antwoord heb) dus uit wanhoop mn SLB’er(mentor) gemaild, en vandaag naar de docentenvleugel gegaan maar er was niemand aanwezig die mij kon helpen. Daarna als laatste redmiddel een mail gestuurd naar het hoofd van de opleiding en van haar kreeg ik meteen bericht terug met wat ik kan doen. Vlak daarna kreeg ik een mail van mijn SLB’er. Die vond het niet kunnen dat ik binnen 1 dag 4 man had gemaild met hetzelfde verhaal. (Ik vind dat niet zo vreemd, want ik was ten einde raad en wilde niet van t kastje naar de muur gestuurd worden en had geen enkel idee bij wie ik moest zijn)
Maar goed, alsnog een mail naar SLB’er gestuurd met excuses voor de onnodige overlast en wat uitleg waarom ik dit gedaan heb etc. En maandag na de vakantie mag ik tussen 3 en 5 naar kantoor komen van mn SLB’er zodat we er samen naar kijken. dus vanaf dan kijken we verder.
Ze zei ook dat ik helaas niet de enige was waar fouten bij gemaakt zijn en dat als ik in mijn recht sta gewoon mn punt toegekend krijg.

Goed dat het opgelost wordt!
Lijkt me namelijk erg vervelend als zoiets gebeurt…
Ik vind trouwens dat je prima gehandeld hebt hoor, ik zou ook overstuur iedereen gaan mailen die me misschien zou kunnen helpen. Moeten ze maar geen fouten maken in de eerste plaats.

Fijn dat het opgelost wordt, ik studeer ook aan de HAN en ik heb het ook al eens gehad! Dat is toen wel opgelost maar met heel veel gezeik. Succes!!

Als het probleem niet opgelost wordt moet je naar de examencommissie stappen, hun staan als het goed is echt aan de kant van de student. Het kan dan wel even duren voor het opgelost is maar hun gaan dan alles uitzoeken voor je.

En volgens mij ken ik jou trouwens want ik zag dit verhaal pas op de facebook voorbij komen haha. :stuck_out_tongue: