Hoi iedereen
Ik wil graag een oproep doen aan iedereen die iemand kent die ook slachtoffer is van een psychose. Ik ben er nl erg zeker van dat de moeder van mijn vriendin dit heeft. Ze deed al heel lang raar maar niemand lijkt te weten wat ze heeft. Ze is ook al een keer opgenomen in een psychiatrische instelling maar blijkbaar zonder uitkomst van diagnose. De laatste tijd word het alsmaar erger dus ik ben op zoek gegaan en ik heb enkele symptomen vastgesteld die sterk naar psychose wijzen;
- Wanen; Denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren.
- Hallucinaties; Het waarnemen van zaken die er niet zijn, zoals stemmen in het hoofd, beelden.
- Verward denken; Psychotici en hun omgeving hebben erg veel moeite elkaar te begrijpen doordat het denk- en uitdrukkingsproces veranderd is door de psychose. Het is chaotisch en te langzaam.
- Verward spreken en schrijven; Zelfs als de gedachten van de patiënt samenhangend zijn kan hij problemen hebben deze in taal te uiten. Soms uit zich dit in gehaast spreken, vreemde woordkeuzes of het gebruik van neologismen.
- Bij grotere verwarring kunnen ook verschijnselen als echolalie optreden; Het dwangmatig herhalen van woorden of zinnen van een gesprekspartner of een andere bron (bijvoorbeeld de radio).
- Verstoorde emoties; Een patiënt kan versterkte emoties ervaren of totaal niet bij een situatie passende. Ook kan iemand schijnbaar zonder reden plotseling emotioneel worden; hij of zij begint bijvoorbeeld ineens te huilen. Emoties kunnen ook afwezig lijken.
- Gebrek aan initiatief tonen
- Een verstoord dag - nacht ritme gedurende langere tijd
En een ander symptoom wat niet binnen psychose past heb ik nog niet kunnen plaatsen; koopdrang (vaak enorm dure en vooral nutteloze dingen kopen)
Nu vraag ik me af of iemand hier iemand kent die een psychose doormaakt/doorgemaakt heeft en hoe zij dit hebben opgelost? Ik weet nl dat hun hele gezin gek word van haar en ik vraag me af of ik iets kan doen om hen te helpen, welk advies ik aan mijn vriendin kan meegeven. Alvast bedankt!