Psychose

Hoi iedereen

Ik wil graag een oproep doen aan iedereen die iemand kent die ook slachtoffer is van een psychose. Ik ben er nl erg zeker van dat de moeder van mijn vriendin dit heeft. Ze deed al heel lang raar maar niemand lijkt te weten wat ze heeft. Ze is ook al een keer opgenomen in een psychiatrische instelling maar blijkbaar zonder uitkomst van diagnose. De laatste tijd word het alsmaar erger dus ik ben op zoek gegaan en ik heb enkele symptomen vastgesteld die sterk naar psychose wijzen;

• Wanen; Denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren.
  • Hallucinaties; Het waarnemen van zaken die er niet zijn, zoals stemmen in het hoofd, beelden.
  • Verward denken; Psychotici en hun omgeving hebben erg veel moeite elkaar te begrijpen doordat het denk- en uitdrukkingsproces veranderd is door de psychose. Het is chaotisch en te langzaam.
  • Verward spreken en schrijven; Zelfs als de gedachten van de patiënt samenhangend zijn kan hij problemen hebben deze in taal te uiten. Soms uit zich dit in gehaast spreken, vreemde woordkeuzes of het gebruik van neologismen.
  • Bij grotere verwarring kunnen ook verschijnselen als echolalie optreden; Het dwangmatig herhalen van woorden of zinnen van een gesprekspartner of een andere bron (bijvoorbeeld de radio).
  • Verstoorde emoties; Een patiënt kan versterkte emoties ervaren of totaal niet bij een situatie passende. Ook kan iemand schijnbaar zonder reden plotseling emotioneel worden; hij of zij begint bijvoorbeeld ineens te huilen. Emoties kunnen ook afwezig lijken.
  • Gebrek aan initiatief tonen
  • Een verstoord dag - nacht ritme gedurende langere tijd

En een ander symptoom wat niet binnen psychose past heb ik nog niet kunnen plaatsen; koopdrang (vaak enorm dure en vooral nutteloze dingen kopen)

Nu vraag ik me af of iemand hier iemand kent die een psychose doormaakt/doorgemaakt heeft en hoe zij dit hebben opgelost? Ik weet nl dat hun hele gezin gek word van haar en ik vraag me af of ik iets kan doen om hen te helpen, welk advies ik aan mijn vriendin kan meegeven. Alvast bedankt!

Voor zover ik weet, vanuit mijn opleiding (hbo-v), zijn er medicijnen waardoor de psychose kan verdwijnen. Verder is het denk ik erg belangrijk dat ze in therapie gaat. Misschien dat er nu wel een diagnose uit kan komen omdat het erger is geworden? Zelf kunnen jullie dit niet oplossen. Hiervoor is vrijwel zeker professionele hulpverlening voor nodig.
Heel veel sterkte aan je vriendin en haar familie!

ik ken wel mensen die mensen kennen die dat hebben (gehad), maar weet er verder niet zo veel over. Ik wil alleen maar zeggen dat je niet het probleem naar je zelf moet trekken. Het is goed om je vriendin te willen steunen, maar jij kan dit echt niet oplossen. Er zijn mensen die hiervoor gestudeerd hebben en die kunnen haar misschien wel helpen. Maar het even ‘oplossen’ lijkt me niet zo makkelijk…

De moeder van mijn ex, mijn ex zelf en zijn broer hebben er last van. Ze hebben het niet opgelost, aangezien ze het zelf niet wilden, en aangezien de vader het ook niet ‘nodig’ vond. Naja, het was een rare familie etc. Ik heb nog contact met het zusje, en zo te horen is het niet beter geworden maar erger. Ik heb veel problemen met hun gehad en ik begin bang te worden hoe het daar over een paar jaar gaat uitzien.

Mijn moeder heeft een paar psychoses gehad. De eerste keer dat ze het had was ik erbij en het is echt heel duidelijk dat ze dat had. Ze dacht dat er overal camera’s waren enzo. Als ze al naar zo’n instelling is geweest kun je ervan uitgaan dat ze een goede reden hadden om geen psychose vast te stellen want dat is iets waar ze altijd naar kijken. Mijn moeder heeft ook een bipolaire stoornis en wat jij beschrijft lijkt daar naar mijn mening meer op. Een bipolaire stoornis hebben met psychoses tussendoor kan ook, want een psychose is een periode en duurt niet super lang. Een bipolaire stoornis klinkt alsof je de hele tijd vrolijk en dan weer niet bent maar dat valt wel mee, je kan dan ook gewoon heel erg in de war zijn enzo. Als ze echt een psychose heeft kan ze er medicijnen voor krijgen maar er moet da neen diagnose gesteld zijn en ze moet waarschijnlijk in therapie, mensen die in een psychose zitten zijn namelijk vaak ook gevaarlijk voor de omgeving. Hoelang heeft ze deze symptomen trouwens al? Die koopdrang dat heeft mijn moeder trouwens ook maar dat is meer een soort teken van ongelukkig zijn, zoals emotie eters maar dan met kopen :stuck_out_tongue:

Mijn oma had schizofrenie. (Ze is er niet vanaf hoor, dat kan niet, ze is gewoon dood.)

Oh, ik heb dat gehad. In 2008-2009.
Ik heb ervoor een jaar in de psychiatrie gezeten en neem nu nog steeds antipsychotica…

uuhh dat zijn zowat de symptonen van schizofrenie, vind het raar dat ze dat niet zien zeg. Je kan anti psychotica toedienen, maar daardoor onderdruk je enkel de symptonen en niet zozeer de ziekte, therapie is dus ook best aangeraden.

Mijn vader heeft schizofrenie en daar kan je ook psychoses bij krijgen, psychoses heb je vaak samen met een andere stoornis. Dus het is niet zo gek dat die symptomen ook op die van schizofrenie lijken. Ik kan me trouwens echt niet voorstellen dat ze niks hebben vastgesteld als ze deze dingen heeft, heeft ze ze erg of lijkt wat zij doet er gewoon een beetje op?

Dat ze eens naar een psycholoog gaat voor een diagnose. En als ze dat hebben dan weten ze waarschijnlijk ook genoeg voor therapie of medicijnen…
Iemand dat ik ken, heeft het ook. Die heeft regelmatig therapie en als hij weer eens helemaal “zot” gaat, wordt hij tijdelijk opgenomen in een instelling.

Ze heeft de symptomen die ik beschrijf heel erg. Ze ziet ook beestjes kruipen en hoort stemmen in haar hoofd enzo.

Ze neemt al pillen, maar ik zou niet weten welke. Ze is de laatste tijd wel al heel vaak van pillen veranderd, ze gaat héél vaak naar de huisdokter hiervoor… Ze beseft trouwens zelf niet dat ze psychisch niet helemaal in orde is en wilt zich dus niet laten opnemen in een instelling…

Je kan dr ook laten opnemen als ze niet wil he, dat hebben we bij mijn moeder ook nog overwogen en dan moest alleen m’n vader een handtekening zetten ofzo…

Ik heb zelf wel dwangneurose en soms laat ik door dingen in mijn omgeving mijn toekomst ‘bepalen’ en dan geloof ik dat… Voorbeeld van vanmiddag: in het water scheen een schaduw van een boom, dus het water leek donker, op dat moment dacht ik aan een bepaald iets, en dat iets zal in de toekomst dus ‘donker’ uitpakken, niet goed dus…

Dit geloof ik omdat ik perfectionistisch ben en dan alles op een rijtje heb…
Vraag me nog steeds af wat het is.

Ik wil niet vervelend zijn want het is echt superlief dat je je vriendin en dat gezin wil helpen, maar er is niet veel dat jij kunt doen. Je kunt best de symptomen bij haar herkennen, maar je bent verre van bevoegd om een diagnose te stellen en weet bovendien niet wat er in haar hoofd omgaat.
Wat je wel kunt doen is met je vriendin praten, er voor haar zijn en misschien voorstellen dat ze er weer aandacht aan gaan besteden in hun gezin, dat haar moeder nogmaals een diagnose ondergaat o.i.d. Wat haar moeder ermee doet is uiteindelijk haar keuze en misschien deels dat van haar gezin. Als jij denkt dat o.a. jouw vriendin er aan onderdoor gaat, kun je ben ik bang hooguit de situatie daar met haar bespreken en eventuele adviezen geven.
Nogmaals; het is heel lief dat je haar/hen wil helpen!:slight_smile:

Ja, ik ken een aantal mensen die een psychose hebben gehad maar ik heb geen idee wat je er aan kunt doen.

Ik heb onlangs ontdekt dat mijn moeder het heeft. Het was bij haar gekomen door de bevalling van haar eerste kind, ze heeft dan enkele jaren in het ziekenhuis gelegen, nu neemt ze er pillen voor. Toen ik ongeveer 5 was dacht ze dat ze mischien kon gaan afbouwen met de pillen, resultaat: terug naar het ziekenhuis. Ik vraag me af of ik het dan ook zou krijgen? als ik ooit kinderen krijg misschien?

upje