psycholoog?

hoihoi!
Ik heb de afgelopen tijd heel wat nare dingen mee gemaakt op school en thuis. En mijn vriendin zei tegen me: je moet eens kijken of je met een psycholoog kan gaan praten. En eigenlijk lijkt me dat wel wat.
Alleen moet ik dan wel mijn ouders vertellen over wat er allemaal is gebeurt. En ik ben bang dat ze dan zeggen dat ik me aanstel of dat ze vinden dat het niet nodig vinden dat ik met een psycholoog ga praten. Maar het lijkt mij gewoon zo fijn op die opgepotte gevoelens van de afgelopen maanden een plekje te geven. Heeft een van jullie hier ervaring mee? of tips over hoe ik het kan regelen? tnx :hugs:

Als je naar een psycholoog wil, zul je sowieso eerst langs de huisarts moeten om doorverwezen te worden.

Je kunt met je ouders ook gewoon de basics bespreken, zoals je dat hier ook doet. Dan kun je naar de huisarts en bepaalt die bij wie jij goed terecht kunt! :slightly_smiling_face:

Ik volg zelf nu cognitieve gedragstherapie, en het heeft mij heel erg geholpen met mijn dingen. Hoop dat dit je soort van helpt! Succes :slightly_smiling_face:

Heb je geen goede vriendin om mee te praten?

Vertel je ouders dat je iemand wilt waarbij je je verhaal kwijt kunt, ze zullen dat heus wel begrijpen! Ik vind het al sowieso heel erg knap van je dat je uit je eigen wil naar een psycholoog toe wilt. Gewoon doen! Jou gezondheid staat voorop :wink:

Je kunt je ouders in grote lijnen vertellen waar het om gaat, en dan eerlijk zeggen dat je denkt er misschien baat bij te hebben om met een psycholoog te gaan praten?

Inderdaad moet je eerst naar de huisarts en daar een beetje je verhaal doen. Die besluit dan wel of niet om je door te verwijzen naar een psychologisch verpleegkundige. De psychologisch verpleegkundige gaat dan in een aantal gesprekken verder in op wat er speelt, en kan uiteindelijk je doorverwijzen naar een psycholoog. Maar wie wet heb je ook al genoeg baat bij de gesprekken met een psychologisch verpleegkundige.

Gesprekken met een psycholoog worden vergoed in de basis zorgverzekering, maar je moet wel eerst je eigen risico opmaken!

@kraplapje
Ik heb eigenlijk maar een echte vriendin. Met haar praat ik ook veel. Alleen ik ben erg stil en heb moeite met verdere aansluiting vinden in de klas :flushed:

tnx voor reageren! :wink: Maar ik durf heel moeilijk met mijn ouders te praten… :bored:

Ik snap hoe spannend het kan zijn om met je ouders te praten over dingen. Helemaal als het gaat om iets waar je al moeilijk over praat. Misschien is het een idee om het op papier te zetten? Dan kun je een kort briefje aan ze schrijven, en dan besluiten of je het ze zelf wilt vertellen, of laten lezen, en kan je erin zetten dat je het moeilijk vind om erover te beginnen.

Zoals Antje ook al zei, wel heel erg dapper van je dat je naar een psycholoog wilt gaan! Dat is al een hele grote stap vooruit :slightly_smiling_face:

Ik weet trouwens niet hoe oud je bent, maar een afspraak bij de huisarts (en daarna bij de psychologisch verpleegkundige, want die zit vaak bij de huisartsenpraktijk zelf) is over het algemeen gratis en gaat dus niet van je eigen risico van je zorgverzekering af. Dus je zou ook kunnen overwegen om zelf een afspraak te maken en te gaan praten met je huisarts, en mocht die je dan doorverwijzen naar de verpleegkundige, kun je dan zeggen dat je daar heen gaat. Maar misschien dat je ouders daar minder blij mee zijn, omdat ze zich dan gepasseerd voelen of het idee hebben dat je het voor ze wilt verbergen of zo… Helaas zal je dat alleen zelf kunnen beoordelen.

Ik snap idd lastig om dat zelf te vertellen aan je ouders! Ik heb het laatst ook gedaan, op aanraden van zorgcoördinator op school, nadat er ook wat dingen gebeurd waren (en gaande zijn) die veel indruk hebben gemaakt op mij.
Ik heb eigenlijk alleen tegen ze gezegd dat ik me niet lekker in m’n vel voelde na die dingen, en toen heeft mijn moeder meteen een afspraak voor me gemaakt bij de huisarts. Die heeft mij doorverwezen naar de psycholoog binnen de huisartspraktijk.

Ik weet natuurlijk niet hoe jou ouders erover denken, maar ik denk dat ze vinden dat je gezondheid voor alles gaat. Het is misschien lastig om te vertellen aan je ouders, maar je zult opgelucht zijn als het eruit is!

Echt super goed dat je het zelf aangeeft dat je graag erover wilt praten! Als je wilt mag je me ook wel noten :wink: