Psycholoog?

Misschien klinkt het raar, maar ik zou best naar een psycholoog willen.

Het is niet zo dat ik grote problemen in mijn leven heb, maar ik zou het gewoon prettig vinden om over mijn leven te praten, de keuzes die ik maak, en waar ik mee zit.

Is het dan raar om naar een psycholoog te stappen?

Ik weet het niet, maar je zou eens met een vertrouwenspersoon of maatschappelijke werker op je school kunnen praten? :slightly_smiling_face:

Ik vind het niet raar, ik ben zelf een paar keer naar een psychiater geweest, omdat ik medicatie nodig heb voor mijn concentratie (rilatine), en daar vertelde ik gewoon ook over mezelf en mijn leven. En ik kan je zeggen, het kan echt eens fijn zijn om tegen iemand in vertrouwen te vertellen wat jou zoal bezighoudt, en samen met die persoon wat dieper in te gaan op deze dingen. Zo kom je ook nog dingen over jezelf te weten, althans zo was het bij mij.

Of anders een mail/pen vriendin ofzo. Dat klinkt iig naar ies wat je nodig hebt

Ik vraag me af of je zomaar naar een psycholoog kunt met als reden dat je wilt praten. Volgens mij heb je sowieso een doorverwijzing nodig van iemand, dus je zou om te beginnen inderdaad eens met je mentor/maatschappelijk werker kunnen praten. Vrijwillig naar een psycholoog kan ik me niet voorstellen.

Hm oke bedankt voor de goeie opties!

Je kan volgens mij wel gewoon contact opnemen met een psycholoog, maar je kan ook eerst naar je huisarts stappen natuurlijk.

Even offtopic: kan je ook een pyscholoog raadplegen zonder dat je ouders ervan op de hoogte zijn?

En even bij de zaak: het is normaal dat je dat wilt, daar zijn psychologen toch voor? Je hebt heel veel mensen die gelukkig zijn en toch gewoon een psycholoog hebben.

@Angus, ja daar heb je gelijk in.
Of je dat zonder je ouders kan doen, ik heb geen idee :s

Is nogal moeilijk ivm terugbetaling en dergelijke denk ik.

^ ja, dat is inderdaad zo maar bestaat er dan geen middenweg tussen vertrouwenspersoon op school en psycholoog? Want - persoonlijk - zou ik het niet kunnen verdragen school te vermengen met zulke dingen. Dan is dat toch geen neutrale omgeving meer?

Volgens mij kan je gewoon een afspraak maken. Ik ben zelf doorgestuurd via de school → huisarts → psycholoog in het ziekenhuis, dusja.

Maar volgens mij kan het wel gewoon zonder dat doorwijzigdinges

Meestal als je naar de GGZ wil of iets, dan heb je een doorverwijzing s brief nodig van de huisarts.
Dan kom je op een of andere wachtlijst te staan die een paar maanden kan duren.
op school heb je geen wachtlijsten en kan je meestal meteen een gesprek plannen. Maar ik snap je het gescheiden wilt houden.
Daarnaast kan je ook op internet even je hart luchten… Maar dat is toch wat minder persoonlijk…

nee is helemaal zo gek nog niet,je kan je verhaal kwijt

Je hebt niet persé een doorverwijzing nodig hoor, en naar en psycholoog gaan is echt niet raar. Als een psycholoog een te grote stap is kan je eventueel ook naar een (kinder)coach gaan.

Dat heb ik ook gedaan, en ik heb er SPIJT van. Hij geeft me echt het idee dat ik gek en niet normaal ben en dat ik ziek in mijn hoofd ben ofzo. Hij bestempelt me met allerlei diagnoses, aandoeningen en dat soort onzin. :hammer:

AtomHeartMother:
So true!

Ik loop zelf ook bij een psycholoog, al 5 jaar ofzo?.. (door mijn thuissituatie ect.)
En ik heb er wel wat aan… dus zo raar is het niet om erop af te stappen

Grote problemen of niet: het is juist goed om eens naar een psycholoog te gaan. Ik ben zelf een jaar in therapie geweest toen ik 18 was en dat heeft me ontzettend geholpen. Je wordt je bewuster van jezelf, je gedachten en je leven.
Je kunt zonder doorverwijzing naar een psycholoog, maar dan wordt het lang niet altijd vergoed. Dat zou je eens moeten vragen.
Het is jammer dat er nog altijd zo’n taboe rust op het volgen van therapie. Trek je daar niets van aan, je wordt er alleen maar beter van :slightly_smiling_face: